1395-11-21 19:06
1943
0
35017
پنجشنبه های هنر انقلاب؛

مدیریت هنر انقلابی ، انقلاب مدیریت در هنر

شما مدیران زیادی دیده اید که در دستگاه ها، نهاد ها و جریان های فرهنگی و هنری مدیریت کرده اند. هدف از این نوشتار نقد عملکرد مدیران فرهنگ و هنر نیست بلکه ترسیم یک نقشۀ راه برای این مسئلۀ مهم است .

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، اما پیش از پرداختن به اصل موضوع لازم است به نکته ای اشاره شود که خود می تواند باب تازه ای به روی ما بگشاید و آن مسئله ی « هدایت فرهنگی و هنری » در مقابل « مدیریت فرهنگی و هنری » است و درفرهنگ اسلامی ما اصالت با « هدایت » است و مدیریت در پرتو هدایت معنا و مشروعیت و ارزش پیدامی کند .

در هنر انقلابی که رسالتش انقلاب در هنر بوده و هست ما علاوه بر هنرمند انقلابی ٬ محتاج مدیر ( هادی ) فرهنگ و هنر نیز هستیم ، اما چه کسی این شایستگی را دارد ؟ 

خدایش بیامرزاد - مرحوم شهید چمران - سخنرانی مشهوری در رابطه با مهدویت و یاران امام زمان (عج) دارند که در بخشی از آن سخنرانی اشاره می شود که ما ممکن است ۳۱۳۳ بلکه بیشتر مرجع و مجتهد داشته باشیم پس چرا ظهور اتفاق نمی افتد؟ و خود اشاره می کنند که حتما این ۳۱۳ نفر شرایط ويژه دارند .

 مثلا در عین اینکه فقیه اند ٬ عارف اند در عین اینکه عارف اند٬ سیاستمداراند و در عین اینکه سیاستمدارند ٬ مجاهدند در عین اینکه مجاهدند ... و ... ( نقل به مضمون ) 

بنابر این در این مسئله ما با ۳۱۳ نفر انسان معمولی طرف نیستیم بلکه مدیریت ( هدایت ) جهانی با کمک کارگزارانی « ابرانسان » گونه صورت می پذیرد . 

به مدیریت (هدایت ) فرهنگی و هنری بر می گردیم ! 

شما در دستگاه های فرهنگی و هنری مدیران انقلابی زیاد دیده اید اما آیا آن مدیران انقلابی بهره ای از « هنر » - دست کم دو یا چند هنر - داشته اند ؟! 

همچنین شما یقینا هنرمندان انقلابی زیادی دیده اید اما آیا هنرمندانی را می شناسید که بتوانند درعرصه مدیریت ( هدایت ) فرهنگی  حرف تازه ای ارائه دهند ؟! 

بنابر این در ترسیم نقشه ی راه برای هنرانقلابی و ایجاد انقلاب در هنر بهتر است به ابرانسان های هنرمندی فکرکنیم که از توان مدیریتی ( هدایتگری ) بالایی برخورداراند . 

آنچه کمبودش در مجموعه های فرهنگی و هنری ما احساس می شود وجود چنین مدیران ( هادیان ) هنرمند و « تراز » است. نهادهای تصمیم ساز برای آینده ی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی ناچارند ضمن کشف و سرمایه گذاری روی  این افراد ٬ طرحی نو را تجربه کنند . 

شما به عنوان یک هنرمند یا یک فرد متدین ، متعهد و انقلابی می توانید با این ترازو به ارزیابی هنرمندان و مدیران دستگاه های فرهنگی و هنری شهر خود بپردازید و از این زاویه به آنها نگاه کنید !

و من الله التوفیق 

مجتبی طالبی ؛تهیه کننده و نوسینده رسانه ، مدرس فلسفه در جامعه المصطفی العالمیه گرگان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.