1394-03-25 15:42
2165
10
16176
یادداشتی به قلم محمدرضا بهرامی :

مدیریت اسلامی آغازگر جامعه اسلامی است

نگرانی امروز ما در انتخاب مدیران نباید این باشد که افرادی از مازندران و شاهرود و یا خراسان و سیستان، از شرق یا غرب استان و یا از روستا یا شهر به منصب مسئولیت آنهم در رده مدیران ارشد می نشیند.

به گزارش گلستان ما؛ محمدرضا بهرامی مشاورجوان، محقق و نویسنده این استان در باب انتخاب و انتصاب مدیران طی مطلبی نوشت:بر این باورم که به قول سهراب چشمها را باید شست،جور دیگر باید دید و من تاکید می کنم با نان به نرخ روز خوردن و از غیر خدا ترسیدن نمی توان جور دیگر دید. معتقدم آنان که فانوس شان را بر پشت می برند، سایه هاشان پیش پایشان می افتد.

به نظر من نگرانی امروز ما در انتخاب مدیران نباید این باشد که افرادی از مازندران و شاهرود و یا خراسان و سیستان، از شرق یا غرب استان و یا از روستا یا شهر به منصب مسئولیت آنهم در رده مدیران ارشد می نشیند.

یقینا مطرح کردن موضوعات این چنینی حساسیت غیرمنطقی است. بلکه نگرانی ما این باشد که مبادا افراد بی تعهد و بی تخصص، با نادیده گرفتن شایستگی ها و ترجیح روابط حاشیه ای، زمامداری و مسئولیت مدیریت اجرایی در استان را بدست آورند.

مدیران و مسوولان در هر رده ای حال بومی یا غیربومی،از غرب یا شرق استان باید بدانند کاری که به عهده شان هست به مانند طعمه ای برایشان نیست که بر روی آن چنبره بزنند و هرگونه که بخواهند رفتار کنند. بلکه آن امانتی است برگردنشان و در برابر نگهبانی از آن مسئولند.

باید از آن به خوبی حراست و پاسداری کنند و در خدمت آن امانت باشند نه مسلط برآن. یعنی باید آن را به بهترین و سالم ترین شکل ممکن به فرد بعدی تحویل بدهند. چراکه باید بدانند و آگاه باشند که در برابر خدا و وجدان آگاه جامعه مسئولند و فردای قیامت باید پاسخگو باشند.

آموزه‌هاي ديني و عقلي ما نیز در باب مديريت، فارق از احساسات ناسيوناليستي را نشانه‌گذاري مي‌کند. اگر جستجو و تدبیری به قرآن داشته باشیم قرآن درهمه انتخاب‌های خود به توانایی و لیاقت افراد از طرفی و بصیرت و هوشیاری از سوی دیگر اهمیت ویژه ای می‌دهد؛ و در این راستا معیارهای خود را در معرض دید ما قرار داده است.

آنگاه که حضرت موسی(ع) رسالت نجات بنی اسرائیل را بر دوش می گیرد از خداوند درخواست نمود تا برادرش هارون را نیز وزیر او قرار دهد و به این وسیله به او پشت گرمی عطا کند و وی را در کارش شریک گرداند. (طه:29-34) بدین روی، او پس از استعانت الهی و شرح صدر، داشتن همکار و نیروی زبده را در انجام مأموریت‌های محوّله مورد نظر قرار داد.

حضرت موسی (ع) می‌فرماید:«وَأَخِی هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِسَانًا فَأَرْسِلْهُ مَعِیَ رِدْءًا یُصَدِّقُنِی إِنِّی أَخَافُ أَن یُكَذِّبُونِ ؛ و برادرم هارون زبانش از من فصیح‏تر است، پس او را همراه من كمك و پشتیبان فرست، تا مرا تصدیق كند زیرا مى‏ترسم مرا تكذیب كنند (و من نتوانم هدفم را به روشنى بیان كنم)» (قصص:34)

او می‌ فرمود: اگر می‌گویم هارون وزیر من باشد به این دلیل است که او افصح است و از فصاحت و قدرت بیان بیش‌تری نسبت به من برخوردار است و در این مأموریت، که نیاز به ارائه دلایل و حقایق است، برخوردار بودن از فصاحت ملاک شایستگی است. خداوند هم درخواست او را اجابت نمود و فرمود: « سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِیكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا... ؛ به زودى بازویت را به وسیله برادرت محكم سازیم و براى شما دو تن (در محاجّه و مبارزه) تسلّط و غلبه قرار دهیم.»(قصص: 35)

یا در سوره یوسف علت انتصاب حضرت يوسف(ع) به خزانه‌داري را امين بودن و دانستن علم مربوطه بیان می دارد: چون امانت دار و دانا هستم مرا به خزانه داري منصوب كن. (يوسف 55) در حالیکه یوسف کنعانی بود و این سرزمین جدا از مصر بود و شاید به زعم مصریان افراد ضعیف و عقب مانده به شمار می آمدند؛ البته بماند که بعدها زیرسلطه مصر در آمد، ولی پادشاه مصر ایشان را بنا به دلایلی که عرض کردم به عنوان خزانه دار منصوب کرد.

همچنين امیرمومنان حضرت علی (ع) درعهدنامه مالک اشتر{درنهج البلاغه} به عنوان فرمانروای مصر(استاندار) مي‌فرمايد: ای مالک در بکارگیری کارمندان و مدیرانی که باید زیر نظر تو کار کنند هیچ گونه واسطه و شفاعتی را نپذیر مگر شفاعت «کفایت» و امانت را.

و یا بعد از فتح مکه (در سال هشتم هجرت) پیامبر اسلام، جوانی به نام «عتاب ابن اسید» را که سن او بیش از بیست و یکسال نبود به عنوان نماینده خود در مکه منصوب کرد و مدیریت اداره ی آن شهر (فرمانداری) را به او واگذار نمود و فرمود:« اگر برای اداره کردن و مدیریت مکه بهتر از تو کسی را می‌شناختم او را برای این کار بزرگ انتخاب می‌کردم.» (اسدالغابه، ج 3، ص 358)

در آن شرایط جمعی از دانه درشت‌ها و ریش سپیدهای قبایل که داعیه بزرگی داشتند به این کار پیامبر اعتراض کردند که چرا جوانی کم سن و سال را به مدیریت شهری چون مکه با همه پیچیدگی‌هایش برگزیده است؟!

وقتیکه پیامبر اسلام چنین اعتراضی را شنید در جمله‌ای کوتاه معیار شایستگی را در نماینده ی خود مشخص فرمود و گفت: « نباید هیچ یک از شما به خاطر کمی سن با مدیریت عتاب بن اسید مخالفت کنید زیرا هر کسی که سن بزرگ‌تر دارد برتر نیست بلکه هر آن کس که برتر است او بزرگ‌تر است.» (اسدالغابه، ج 3، ص 358)

بگذاریم و بگذریم اگر تحقیقاتی در عصر کنونی هم داشته باشیم بسیاری از گلستانی ها و ایرانیان در خارج از استان و کشور کار می‌کنند و هرجا که امکان کمک به مسلمانان وجود داشته باشد، باید کار و خدمت کنیم.

به عنوان مثال طبق آخرین آماری که گرفته شده و در روزنامه ها چاپ شده، 43 درصد ازکارمندان ناسا، پژوهشگران و بعضا مدیران ارشد ایرانی می باشند. یا بسیاری از ایرانیان در خاورمیانه و برخی از کشورهای دنیا، خدمات مهندسی و علمی و پیشرفت‌های صنعتی را انجام می‌دهند و صنعت و کشاورزی تولید می‌کنند. و یا در جبهه حق علیه باطل و تهاجمی که عراق به مرزهای غرب و جنوب داشت فقط بومی های منطقه درمقام ارشد و فرماندهی جنگ قرار نگرفتند، بلکه از جای جای ایران، افراد شایسته و کارآمد و بعضا جوانان نخبه در این مقام، خدمت کردند و اعتقادمان بر این باشد که همه جای ایران که نه، بلکه همه جای جهان به ویژه بلاد اسلامی سرای من است.

بنابراین دانش گرایی، امانتداری و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی جزء معیارهای مهم مدیریت است و در اشغال مدیریتها به هیچ وجه نباید این ویژگی ها فدای شیوه های خودخواهانه ی بومی بودن یا مسائل حاشیه ای شرق و غرب یا شهری و روستایی بودن نمود؛ چراکه این حسایست نشان دادن ها برخلاف رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب است و حاشیه پردازی کردن به توسعه استان لطمه وآسیب می‌زند و رسیدگی به مشکلات و نیازهای مردم را کُندو یا متوقف می‌کند؛ البته مسئولان برای اقدامات خود باید شاخص تعیین کنند و ملاک داشته باشند و براساس حجتی روشن و سندی جامع عمل کنند و در اداره امور از اعمال نظر بی مبنا و خودرایی و خودمحوری بپرهیزند.

از اهداف مسئولان ما امروز می بایست کم کردن دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب آنهم به ویژه در حوزه فرهنگ و اقتصاد باشد. یعنی با عزم راسخ و مدیریت جهادی در این مسیر گام بردارند تا ان شاء ا... شاهد تحقق شعار امسال یعنی همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت باشیم. به تعبیری با لبریز کردن قلب خودشان از مهربانی و دوستی و لطف به مردمان، بر تقویت آن بیفزایند و دور از حاشیه پردازی همه در کنار یکدیگر جمع و متحد شوند و زیر پرچم ولایت به مردم استان خدمت کنند.

در پایان امیدوارم خداوند متعال به همه‌ى مسئولان محترم، توفیقات روزافزون عطا نماید، و در تحمل سختی های مسئولیت، شرح صدر عنایت فرماید و به ما هم كمك كند كه وظیفه‌مان را بهتر بشناسیم، و عزم جدى به ما بدهد تا در انجام ماموریت های محوله خوب عمل كنیم. ان‌شاءالله

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علیرضا فرساد

با سلام با تشکر از گلستان مااحسنت و درود بر برادر ارجمندم جناب بهرامی عزیز

0
0
پاسخ
1394-03-25 20:27
سید حسن

سلام. با این نوشتار در مجوع موافقم ...و اما بعد : به خاطر موقعیت چند فرهنگی استان گلستان در قالب دهکده ای بزرگ این مسئله مدیران صادره از استان های همجوار و ... رو دیگه سعی کردیم بپذیریم اما چیزی که به هیچ وجهه پذیرفتی نیست همین مسئله ای هست که اقای بهرامی به خوبی اشاره کردن.. امیدوارم به شایسته سالاری بیشتر توجه بشه و ریشه دار بشه در این استان و ریشه ی مصلحت ها، رابطه سالاری، سابقه سالاری، شایسته پنداری ها و... خشک بشه. آمین

0
0
پاسخ
1394-03-26 04:55
حسین

باسلام و خداقوت به مجموعه شما.بنده همیشه از محضر برادر بزرگوار بهرامی بهره مند میشم.استفاده کردیم.اسلام دین جهانی است وتاکید بر صلاحیت رامبنای مشروعیت میداند همانطورکه برادربهرامی فرمود....یاعلی

0
0
پاسخ
1394-03-26 05:45
دیلمی

با سلام و عرض اردات.بر اساس آموزه های دینی، مدیریت در اسلام، زمانی ارزشمند و قابل احترام است، که در پرتو تطبیق و کاربردی کردن گزاره های اخلاقی و دینمداری تحقق یافته باشد لذا بر خلاف نظام های سکولار و مادیگرا، مدیریت بدون تعهد و التزام به آموزه های اخلاقی که با نگاه مادی و حزبی و قومیتی همراه شده باشد، هیچ تحولی را برای جامعه در هیچ زمینه ای نمی‌تواند به ارمغان آورد بلکه شمشیر برنده ای می شود که به پیکره جامعه صدمه وارد می کند و این بدترین رویکردی است که برخی در سطح کشور آن را دنبال می کنند. فرمایشات برادر ارجمند جناب آقای بهرامی بسیار درست و به حق است.

0
0
پاسخ
1394-03-26 12:47
حاجی

باسلام خوب بود به عدم توجه در اجرای قوانین شایسته سالاری نیز اشاره می شد عالی بود .به این موضوع تاکنون بی توجه ی شده . مشکل سوء مدیریتی آفات کشور است.تعهد ، تخصص و تقوا لازم و ملزوم همدیگر است.

0
0
پاسخ
1394-03-27 07:19
حسین بیاری

با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان خصوصا برادر بزرگوارمان جناب آقای بهرامی الخصوص پیرامون مسائل یاد شده و مطرح شده جناب عالی و اشاره به نکات ارزنده این مطلب را می رساند که ارزش و معیار بزرگی یک انسان به ایمان و تعهد و حسن اخلاق و وظیفه شناسی است نه قوم و طایفه و یا تیره و نژاد است. امیدوار هستیم که مسئولین محترم و عزیزان زحمتش کش نظام بیشتر به این امر توجه داشته باشند و اهداف کاری خود را بیشتر به جهت خدمت به مردم سر لوحه کنند نه شعار برای مردم . متاسفانه امروزه این دلایل ارزنده که نویسنده این مطلب مرقوم داشتند کمتر مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و نگرش درستی نسبت به آن ندارند .بر خود لازم می دانم که در درجه اول یک تشکر ویژه از سایت گلستان ما داشته باشم به دلیل زحمات بی شائبه و خالی از زد و بند بازی در درج خبر ایشا الله همانطور هم باقی بماند . و یک تشکر هم داشته باشم از برادر بزرگوارمان آقای بهرامی که خود نویسنده و محقق هستند به جهت حسن اخلاقش راز داریش و وظیفه شناسیش و هم چنین دلسوزیش ... برای ایشان و خانواده محترمشان در این ماه مبارک و عزیز آرزوی توفیق و سربلندی را داریم . یا علی

0
0
پاسخ
1394-03-28 00:00
گلستانی

گلستان ما ، خارج از شان مطبوعاتی و رسانه ای است فقط نظرات مد نظر خودتون را انتشار می کنید واقعاً متاسفم براتون

0
0
پاسخ
1394-04-02 05:57

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.