1394-02-19 15:58
1836
0
14434
یادداشتی به قلم ابراهیم احمدی؛

ضرورت تغییر نوع نگاه به فعالان خط مقدم سلامت اندیشه

سلامت در حوزه تعلیم و تربیت و اندیشه امری بسیار مهم است که توجهی شایسته می طلبد چرا که حل دغدغه های معیشتی فعالان صف اول حوزه سلامت اندیشه، می تواند علاوه بر ارتقاء این سلامتی در جامعه، بسیاری از ناهنجاری ها را نیز کاهش دهد.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ ابراهیم احمدی یکی از کارشناسان فرهنگی علی آبادکتول درباره شغل معلمی نوشت: معلم و معلمی در طول تاریخ منشاء هدایت بشر و چراغ راه انسانیت بوده و در آینده نیز خواهد بود و پیامبران الهی و پیشوایان دینی نیز در کسوت معلمی جامعه را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کردند. "الذی علم بالقلم ،علم الانسان مالم یعلم"

انرژی اصلی و اولیه پیشرفت هر جامعه ای بر عهده ی آموزش و پرورش است زیرا این نهاد نقش کلیدی در پرورش انسان هایی دارد که نقش آفرینان آینده هرکشوری هستند. در بین ابزرهایی که هر حاکمیت می تواند با اتکاء به آن نسبت به تحقق اهداف خود همت گمارد نقش آموزش و پرورش و نیروی انسانی آن می تواند از هر بازوی توانمند دیگری کارسازتر و موثرتر باشد.

در دنیا هیچ فرهنگ یا هنجاری شکل نمی گیرد مگر اینکه در پس آن آموزشی اصولی، جهت دار و انسان های فرهیخته قرار گرفته باشند. لذا شایسته است بدون شعار زدگی به واقعیت های آموزش و پرورش نگاه کرد و از واژه های ژورنالیستی و تبلیغات انتخاباتی در پرداختن به شٱن، منزلت، معیشت و... فرهنگیان پرهیز شود.

تکریم معلم همراه با درک جایگاه شغلی و رفاهی او می تواند نقش ارزنده معلم در هدایت جامعه و اتصال نسل ها به ارزش های دینی و اجتماعی را فراهم سازد.

مقام معظم رهبری در بیان زیبایی می فرمایند: "صرف نظر از مجاهدین .... .باید بگویم که موثرترین و والاترین مشاغل، معلمی است زیرا همه برای مدت کوتاه کار می کنند ولی معلم برای استمرار زمان کار می کند. همه مصرف کننده نیروی انسانی هستند و معلم تولید کننده نیروی انسانی است."

درطول سال هایی که از عمر پر برکت انقلاب اسلامی می گذرد با روی کار آمدن دولت های مختلف خدمات بسیاری در جامعه اسلامی به همت جوانان این مرزوبوم صورت گرفته اما علیرغم اهمیت آموزش و پرورش، جایگاه این نهاد و معلمین در مقایسه با سایر دستگاه های اجرایی به مرتبه واقعی خود نرسیده است.

یکی از مشکلات، عدم ساختار ثابت و مطمئن در این مسیر است. به طوری که یکی از دغدغه های رهبری در سال های اخیر سند تحول و نقشه راه در این حوزه بوده است. ایشان در همین زمینه می فرمایند: "باید یک نقشه راه وجود داشته باشد اینجور نباشد که امروز یک مسئولی، یک وزیری، یک مدیری در بخشی تصمیمی بگیرد و بعد فردا یکی بیاید طبق سلیقه، آن را عوض کند این، هدر دادن وقت و نیروی کشور است."

طرح رتبه بندی معلمین یکی از وعده های است که بشارت آن مدت ها به عنوان راه حل مشکلات فرهنگیان داده شده اما از خود طرح و جزئیات آن هنوز خبر دقیقی نیست. طرحی که با محدوده حداقلی و حداکثری افزایش حقوق آن به نظر می رسد شکاف حقوقی آموزش و پرورش با سایر سازمان ها را نتواند حل کند.

اما ابتدا باید طرحی اجرا شود که این شکاف و تبعیض رفع و حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته افزایش و به سطح سایر دستگاه ها ارتقاء یابد و سپس رتبه بندی معلمان تدوین و اجرا گردد.

بعضی از دستگاه های اجرایی به روش های مختلف، بصورت درون سازمانی و یا اخذ موافقت هایی از سازمان مدیریت به افزایش حقوق و مزایا می پردازند بدون آنکه آن را رسانه ای کنند، اما در مورد آموزش و پرورش نه تنها میانگین دریافتی با بسیاری دیگر از دستگاه ها قابل مقایسه نیست و این گونه افزایش ها مرسوم نبوده، بلکه افزایشی که چهارچوب آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده و احتمالاً ماه های آینده اجرا شود، تیتر اول خبر ها می شود!

لزوم تغییر نگاه هزینه ای به آموزش و پرورش

نگاه هزینه ای به آموزش و پرورش علاوه برفاصله گرفتن دریافتی فرهنگیان و اعتبارات آموزشی و پرورشی این نهاد از سایر دستگاه های اجرایی می شود، بلکه در بعضی مواقع باعث تصمیمات خلق الساعه ای شده که با جایگاه حاکمیتی این نهاد مهم هم خوانی ندارد. یکی از این تصمیمات سپردن مدارس به بخش خصوصی با نگاه هزینه ای است که نقد آن در این مطلب نمی گنجد.

رهبری معظم انقلاب می فرماید :" نگاه های همه (دستگاه ها) از جمله دستگاه هایی که به برنامه و بودجه می پردازند و چه دستگاه هایی که آن ها را در مجلس شورای اسلامی تائید می کنند، باید نگاه ها به آموزش و پرورش این چنین باشد. تصور نکنند که اینجا جایی است که فقط هزینه بر است گاهی نگاه این جوری است می گویند دستگاه پر هزینه است. نه، اینجا دستگاهی است که هرچه شما هزینه کنید به طور مضاعف دستاورد خواهید داشت اینجا جایی است که ثروت سازان آینده، علم سازان آینده، تمدن سازان آینده و مدیران آینده از اینجا به وجود خواهند آمد و خلق خواهند شد این جور نیست که ما خیال کنیم آموزش و پرورش فقط برای ما هزینه دارد دستاوردهایی بزرگتر از دستاوردهای آموزش و پرورش وجود ندارد."

ضرورت توجه شایسته به فعالان عرصه سلامت اندیشه

یکی از دغدغه های دولت محترم، بهداشت و درمان و اجرای طرح سلامت در این حوزه است که توانسته تغییر محسوسی در ارتقای سلامت جامعه و افزایش دریافتی های کارکنان آن در بیمارستان ها و.... داشته باشد تا نیروی انسانی آن بدون دغدغه خاطر به این امر مهم و خطیر بپردازند. هدف از بیان این مطلب ضمن تائید بر اهمیت موضوع سلامت جسمی جامعه و حل مشکلات رفاهی کسانی که در این حوزه تلاش می کنند، معطوف به این نکته است که سلامت در حوزه تعلیم و تربیت و اندیشه که بسیار مهمتر است، توجهی شایسته می طلبد و حل دغدغه های معیشتی کسانی که در حوزه سلامت اندیشه در صف اول قرار دارند، می تواند این سلامتی را هر چه بیشتر در جامعه ارتقاء بخشد و بسیاری از ناهنجاری ها را کاهش دهد. اما هر وقت به حوزه تعلیم و تربیت که وارد می شویم اکتفا می کنیم به شعار و یا از کنار آن به سادگی می گذریم. مگر نه این است که سلامت اندیشه بر هر چیزی مقدم است این را همه می دانند که حوزه تعلیم و تربیت در شکل گیری و تداوم حیات هر جامعه ای بسیار موثر است و لذا نباید به آموزش و پرورش که به عنوان یک عنصر سازنده در پرورش و سعادت انسان هاست بی توجهی کرد.

مقام معظم رهبری در دیدار معلمان در اردیبهشت 93 می فرمایند:"مقام معلم هرچه بالابرود مقام تعلیم و تربیت در جامعه بالا رفته است. نگاه کوته بینانه به معلم برای جامعه یک خسارت است این را باید مانع شد نگاه به معلم باید یک نگاه تکریم آمیز باشد بسیاری از مشاغل گوناگون در کشور با زرق و برق با جلوه گری های گوناگون وجود دارند که جایگاه همه این ها از شان تعلیم و تربیت بسیار پایین تر است این را باید همه ی ما بفهمیم و درک کنیم"

فرجام سخن اینکه شان و منزلت معلم از چنان قداستی برخوردار است که امروز معلمین عزیز دوست دارند با فراهم بودن شرایط سازمانی در همه ابعاد آن از جمله اعتبارات مدارس، حقوق معلمین، زیر ساخت ها و تجهیز مدارس و.... بجای سخن گفتن از معیشت به دغدغه های فکری جوان و تربیت نسل آینده بپردازند. همانطور که سال ها با مجاهدت در تمامی عرصه ها به ارتقاء و پیشرفت جامعه کمک کرده اند با همدلی و همزبانی آموزش و پرورش را در طراز انقلاب اسلامی به جهان معرفی کنند. شاهد این مدعا معلمین و دانش آموزانی هستند که با ایثار جانشان در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مسیر آینده را برای همه ما و ملت های دیگر روشن کردند تا ما نیز بی تردید گام در این راه بنهیم./ والسلام

ابراهیم احمدی- کارشناس فرهنگی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.