1396-05-26 07:39
655
0
42812
کودکان قربانی نامصلحت سنجی بزرگ‌‌ترها؛

رتبه‌‌ی دوم کودکان قدکشیده‌‌ در ازدواج/ دخترانی که همچون کالا به تصاحب مردان در می‌‌آیند!

این کودکان باید نوجوانی از دست رفته شان را از چه کسی مطالبه کنند؟ چه کسی پاسخگوی از بین رفتن زیباترین و سرنوشت سازترین دوران زندگی شان است؟ از چه کسی و به کدام محکمه می‌‌توانند شکایت کنند؟

به گزارش گلستان ما، دخترک 14 ساله با بچه‌‌‌ای در آغوش بر روی صندلی روبروی درب نیمه باز دادگاه منتظر است تا حکم درخواستی‌‌‌اش از طرف آقای قاضی بررسی شود. مادر دست بر روی دست گذاشته و گریه‌‌های دخترش را نگاه می‌‌کند، اشک‌‌هایی که از صورت کبود شده بر روی روسری‌‌اش سُر می‌‌خورند، از طرفی دلش برای دختر بیچاره می‌‌سوزد و از طرفی آرزوهای بر باد رفته خوشبختی دخترش را به نظاره نشسته است. الان بزرگترین آرزوی مادر اینست که دخترک از بچه در بغلش دل بکند و صبر کند فرصتی پیش بیاید برای بخت آزمایی دیگر.

این داستان دو هزار کودک مطلقه‌‌ای است که یا بچه‌‌دار شده‌‌اند و یا مجبور به سقط گشته‌‌اند و یا دیگر دختر بچه نیستند و مستقیما از کودکی به بیوه گی رسیده‌‌اند و چیزی را به نام نوجوانی درک نکرده‌‌اند. 

متاسفانه آذربایجان‌‌شرقی مقام دوم را در اجرای این سنت نامبارک دارد. شاید کارشناسان خانواده و متشرعین همیشه بر این تاکید داشته‌‌اند که فرزندان در ازدواج بایستی نظر والدین را محترم شمرده و از تجربیات آنها استفاده نمایند، اما محترم شمردن این نظرات در مواردی بلای جان فرزندان می‌‌شود. پدر و مادری که در بیشتر موارد هم در فضای روستایی زندگی می‌‌کنند، برای خوشبختی کودکشان تصمیم می‌‌گیرند که او را به عقد فلانی در بیاورند، شاید این فلانی چندین سال از دخترشان بزرگتر است و یا حتی ممکن است دارای زن و زندگی هم باشد.

کدامین ارگان و سازمان و موسسه حمایت از نهاد خانواده این تضمین و یا این مجوز را می‌‌دهد خانواده‌‌ای که با صلاحدید دیگران نادان تشکیل می‌‌شود و کودکِ بدون رشد کافی اجتماعی و فکری و گاها جسمی، پای در مسیری می‌‌گذارد که آخرش معلوم نیست، می‌‌تواند مسیر خود را به سلامت بپیماید و خوشبختی را برای زوجین به ارمغان بیاورد؟

مگر مبنای مشروعیت عقد ازدواج با قصد و ارده و انتخاب آگاهانه فرد نیست؟ کودکی که معامله چند شکلات و آدامس با او وجهه‌‌ی قانونی و شرعی ندارد و اجازه معامله متوقف به اِذن دیگران است چگونه می‌‌تواند واجد شرایط قصد و اراده‌‌ی مُحِقّ برای عقد ازدواج باشد؟

آیا پدر دختر مجاز است که مانند کالایی دختر را به عقد یکی در بیاورد؟ و آیا رضایت دختر بچه در این شرعیت معامله تفاوتی ایجاد می‌‌نماید، در حالی که طبق نظر فقهاء دختر رشیده حتی در صورت مخالفت نظر پدر می تواند با حکم دادگاه یا حاکم شرع خودش را به عقد مردی دربیاورد؟ آیا معنای این حکم در شرع و قانون اولویت انتخاب و اراده دختر بر نظر پدر نیست؟

بر حقوق دانان و شرع شناسان و قانونگذاران و نهادیهای حمایتی حقوق کودکان واجب است تا تلاش بیشتری در راستای احقاق قانونی حقوق این کودکان معصوم بردارند تا شاهد فاجعه‌‌ی کودکان مطلقه نباشیم.

آناج/ یونس یوسفی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.