1394-09-27 18:55
1664
1
24612

مجلس و شناخت سیاست خارجی

شناخت سیاست خارجی از مهمترین مولفه های تصمیم سازی و تصمیم گیری در روند قانونگذاری و نظارت بر قوانین مربوط به عرصه ‏سیاست خارجی است.

به گزارش گلستان ما، یک نماینده مجلس باید از سیاست خارجی، روابط خارجی، سیاست بین الملل و اصولا تفاوتهای این سه مولفه شناخت ‏کافی و وافی داشته باشد. بدون شناخت سیاست خارجی امکان تصور و ورود به عرصه تعامل با بیگانگان و احقاق حقوق قانونی ملت ‏بزرگ ایران برای اشخاص نامزد که قرار است روزی نماینده این ملت بزرگ باشند وجود ندارد.

در صورت عدم آشنایی با نظام قانونی و ‏حقوقی مربوط به پیمان نامه ها، عهد نامه ها، مقاوله نامه ها، یادداشت ها و مذاکرات خارجی که پیش روی سیاستگذارانِ عرصه سیاست و ‏روابط خارجی است آنها بزرگترین بازی روزگار را خواهند خورد.

اکثر نمایندگان در قضیه هسته ای و مذاکرات گذشته چنان با یک ‏کلاف سر در گم رو برو بودند که روزانه ده ها حرف ضد و نقیض بیان می فرمودند. نه خود می دانستند چه می گویند و نه دیگران. ‏موضع گیری های متناقض در مقابل یکدیگر به خوبی نشان می داد که این مردان بزرگ از سیاست خارجی چیز زیادی نمی دانند. فقط و فقط ‏گفتار سیساسیون جناح خود را اعلام کرده و در واقع اعلام مواضع جناحی می کردند تا نمایندگی مردم. ‏

نماینده مجلس باید در باره روابط خارجی نیز بداند و تفاوت آن را با سیاست خارجی را به خوبی درک کند. همه روزرتخانه های ‏خارجی خصوصاً امور بازرگانی یک کشور، به واسطه روابط خارجی با بیگانگان معنی پیدا کرده و چنانچه در کمیسیونی باشد که مربوط ‏به تجارت،، اقتصاد و بازرگانی است، در صورت عدم آشنایی با این اصل هرگز توان وارد شدن به قوانین مربوط به سیاست و تجارت ‏خارجی را نخواهد داشت. ‏

مرتبه سوم سیاست بین الملل است که مربوط به امنیت ملی است. آن هنگامی است که در نزدیکی شما در کشور همسایه، درگیری ایجاد می ‏شود که تنها دامن گیر دو طرف منازعه نیست، بلکه کشور ما را نیز درگیر خود نموده است.

نماینده باید با مبانی استراتژی و راهبرد ‏کنونی کشور و با طرفین دعوی آشنایی نسبی داشته و بتواند تحلیلی از بحران های بین المللی داشته تا در مواقع لزوم دنباله روی افرادی که ‏معلوم نیست چه سیاستی را دنبال می کنند، نباشد.

نظام جمهوری اسلامی ایران با ورود افر ادی که به نوعی با سیاست، اقتصاد و حقوق ‏آشنایی کافی داشته و بتوانند سیاستهای داخلی و خارجی را تحلیل کرده و با منافع ملی آشنایی داشته و به دنبال به حد اکثر رساندن این منافع ‏برای نظام باشند، می تواند خود را در مقابل بیگانگان بیمه نماید.

به امید روزی که وکلای ملت از کاردانان و اندیشمندان کشور بوده و ‏برای ایران و سربلندی این کشور خود را به آب و آتش بزنند، نه برای خود ملت را به آتش بکشند.‏

دکتر علی خسروی؛ دکتری جغرافیای سیاسی اقتصادی ، رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش و مدرس دانشگاه

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.