1403-02-07 07:40
250
0
89742
مدرس رسمی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای:

ورزش زورخانه‌ای پرچم‌دار فتوت و جوانمردی است

مدرس رسمی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ورزش زورخانه‌ای پرچم‌دار فتوت و جوانمردی است و تلاش ما این است این روحیه را در ۵۰ رشته ورزشی ترویج دهیم.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» _ داود خاندوزی؛ ۱۷ شوال با تأثیر از سرشت جوانمردی امام علی (ع) در جنگ خندق در مبارزه با عمربن عبدود به‌عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام‌گذاری شده است.

ورزش زورخانه‌ای که ابداع ایرانیان است برگرفته از فرهنگ پهلوانی آمیخته با شجاعت، قدرت و جوانمردی است که به همت فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این ورزش به ثبت جهانی نیز رسیده است و در تاریخ ۲۵ آبان سال ۱۳۸۹ (۱۶ نوامبر ۲۰۱۰) در فهرست میراث‌فرهنگی و معنوی یونسکو به پیشنهاد ایران به ثبت جهانی رسید.

گستردگی ورزش زورخانه‌ای یکی از موضوعات مهمی است که در مسیر ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در نظر گرفته شده و گزارش‌ها حاکی از فعالیت بیش از ۹۰۰ زورخانه است.

در این راستا مهمان ارزشمندی در تحریریه گلستان ما به‌منظور آشنایی بیشتر مردم با این ورزش باستانی و روحیه پهلوانی دعوت کردیم، مهدی روشنی، داور و مدرس رسمی فدراسیون و رئیس کمیته داوران فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران که با وی گفتگویی کردیم که از منظر می‌گذرانیم.

ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در خصوص این ورزش توضیحات شما را می‌شنویم؟

ورزش زورخانه‌ای فرهنگ و آداب و رسمی دارد که بافرهنگ ایرانیان از باستان آمیخته شده است و تمام ادواتی که در این ورزش استفاده می‌شود از ادوات جنگی ۷۰۰ سال گذشته بوده است.

کباده نشانه از کمان و میل نشانه از گرز و تخت شنا نشان از شمشیر از ادوات پرکاربردی است که در این ورزش استفاده می‌شود.

در این ورزش خود ورزش را پوسته و مغز و میوه آن فرهنگ و آداب‌ورسوم و به‌ویژه فرهنگ ایثار و جوانمردی و فتوت است.

کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند در مکتب پهلوانی رشد می‌کنند و ورزش برای ما پوسته است، شهدای شاخصی مثل ابراهیم هادی و سردار سلیمانی و شهید سعید طوغانی از دل زورخانه رشد کردند.

از دیگر سنت‌های ورزشی احترام به سادات است و در این ورزش زورخانه‌ای سادات اولاً هستند به ورود به گود سادات مقدم هستند و حتی اگر در سنین نونهالان باشند این احترام بر ما واجب است.

در استان گلستان و شهر گرگان این ورزش چه جایگاهی دارد؟

در گرگان به موضوع نونهالان اهتمام داریم در گرگان سه زورخانه فعال وحدت، پوریا ولی، دلیران کهن داریم که در حوزه پایه در حال آموزش مردش و ورزشکار هستیم.

پوسته کار ورزش است و تلاش ما در زمینه رشد اخلاقی است و سعی می‌کنیم سنت‌های آداب و ایثار و مردانگی را به آنها آموزش دهیم، 

یکی از سنت‌هایی که در ورزش دیده می‌شود سنت گلریزان است دراین‌خصوص توضیح دهید؟

در ایام شب عید برای کمک به نیازمندان و تهیه پوشاک و بسته معیشتی، در آستانه مهر قبل از بازگشایی مدارس فعالان ورزش زورخانه‌ای برای محرومین و همچنین در خصوص آزادی زندانیان غیرعمد با سنت حسنه گلریزان انجام می‌شود.

در خصوص اشعاری که مرشد می‌خواند توضیح دهید؟ 

در قالب‌های مختلف اشعار مختلف از شاهنامه فردوسی را مرشد می‌خواند که شامل مناجات‌نامه و مناجات خوانی است و همچنین بسیاری از اشعار ما توسل به اهل‌البیت (ع) به‌ویژه امیر المومنین (ع) که الگوی ما در فتوت و جوان مردمی به شمار می‌رود در نظر گرفته می‌شود.

زنگ در ورزش زورخانه‌ای چه مفهومی دارد و به چه دلیلی نواخته می‌شود؟ 

زنگ برای دو منظور به صدا در می‌آید یکی برای تعویض حرکت ورزش با علامت میاندار انجام می‌شود و با صدای زنگ مرشد به دیگران این اطلاع را می‌رساند و یکی دیگر از مواقعی زنگ به صدا در می‌آید برای انجام رتبه ورزشکاران است وقتی پیشکسوتی که به درجه ۹ رسیده باشد مرشد برای ورود آن زنگ را به صدا در می‌آورد.

همچنین یک سری ورزشکاران در رتبه هشت که می‌خواهند از لبه هشت وارد گود شوند مرشد به احترام آنها زنگ می‌زند، یک زمانی برای چرخیدن ورزشکار در رتبه هفت است که در زمان چرخیدن این زنگ را به صدا در می‌آید.

در این زمینه ورزش زورخانه‌ای پرچم‌دار فتوت و جوانمردی است و تلاش ما این است این روحیه را در ۵۰ رشته ورزشی ترویج دهیم و اعتقاد داریم از نظر اخلاق سرآمد هستیم و خواستگاه آن در ایران است و فرهنگ غنی داریم و امید داریم بتوانیم در تمامی ورزش‌ها گسترش دهیم.

یکی از ابتکارات در فرهنگ گلریزان است که منتج به آزادی زندانیان می‌شود دراین‌خصوص توضیح دهید؟

با کمک ستاد دیه و اداره ورزش و جوانان هر ساله قبل از شب عید این کار را انجام می‌دهیم و باتوجه‌به سنت حسنه گلریزان هم ورزشکاران و هم غیرورزشکاران مشارکت می‌کنند و زندانیان غیرعمد آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند و این لحظات برای ما شیرین است که بتوانیم با سنت حسنه گلریزان به خانه برگردانیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.