1394-09-17 09:56
983
0
24056

ضرورت درج وقایع تاریخی شهرستانها در تقویم رسمی کشور

به اعتراف همه مورخان معاصر داخل و خارج کشور، انقلاب اسلامی ایران تنها محدود به پایتخت کشور نمی شد، بلکه انقلابی چند شهری بود و همه شهرها و مناطق ایران را در بر می گرفت.

گلستان ما ؛ متن پیش رو یادداشتی است از غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار انقلاب اسلامی که به ارائه پیشنهادی مبنی بر درج وقایع تاریخی شهرستانها در تقویم رسمی می پردازد.

به اعتراف همه مورخان معاصر داخل و خارج کشور، انقلاب اسلامی ایران تنها محدود به پایتخت کشور نمی شد، بلکه انقلابی چند شهری بود و همه شهرها و مناطق ایران را در بر می گرفت. گواه این سخن اخبار حضور با شکوه مردم سراسر کشور و وقوع حوادث متعدد سیاسی در شهرستانها در دوران مبارزه از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ است.

این مهم حتی از چشم بزرگان انقلاب نیز دور نماند. چنانکه با توجه به اهمیت نقش شهرستانیها در مبارزه علیه رژیم پهلوی، حضرت امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی در پنجم تیرماه سال ۱۳۵۷، یعنی ۸ ماه قبل از پیروزی انقلاب تاکید نمود که برای بیداری نسلهای آینده و جلوگیری از غلط نویسی مغرضان، مبارزات مردم مسلمان شهرستانها به طور دقیق ثبت شود.

اما متأسفانه اکنون قریب به اتفاق نسل جدید نسبت به این رویدادها بی اطلاع هستند. لذا جا دارد که شورای فرهنگ عمومی کشور برای ثبت و درج اینگونه وقایع تاریخی شهرستانها در تقویم مناسبتهای رسمی، کوشش بیشتری به عمل آورد زیرا ثبت آنها در تقویم رسمی کشور نقش موثری در ماندگاری و پایداری حماسه انقلاب و استمرار ارزشهای سیاسی- مذهبی جمهوری اسلامی دارد.

بدون شک عدم ثبت مناسبتهای تاریخی شهرستانها در تقویم کشور، هم موجب فراموشی آنها شده و هم رسانه ها و دستگاههای فرهنگی جامعه در سالگردشان به تشریح و تحلیل آنها نمی پردازند و این موجب نگرانی مردم استانها است که برای وقوع هر یک از این اتفاقات تاریخی مجاهدتهای زیادی به عمل آورده اند و خونهای بیشماری تقدیم نموده اند.

بنابر این شایسته است مجلس شورای اسلامی که خود متشکل از نمایندگان شهرستاهای مختلف هستند، با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس، ماده واحده ای را در صحن علنی مجلس تصویب نمایید. مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور موظف شوند مناسبتهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی را در شهرهای مختلف شناسایی و در تقویم رسمی کشور ثبت و درج نمایند.

به طور مثال یکی از این مناسبتهای بی نظیر تاریخ معاصر، قیام پنجم آذر سال ۱۳۵۷ گرگان است که در دوره زمانی خود رویدادی منحصربه فرد بوده است. این قیام در دفاع از حُرمت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و به پیروی از پیام حضرت امام به این مناسبت بر علیه رژیم پهلوی انجام شد و حدود ۲۰۰ شهید و زخمی بجای گذاشت. اما علیرغم پیگیریهای چند ساله مردم منطقه، شورای فرهنگ عمومی کشور هنوز آن را در تقویم مناسبتهای رسمی ثبت ننموده است.

بدون شک تصویب ماده واحده ای قانونی در مجلس شورای اسلامی ، هم روند ثبت و درج رویدادهای تاریخی شهرستانها را تسریع و تسهیل می کند، و هم موجب خوشحالی مردم استانها و خانواده های شهدا و مجروحان انقلاب خواهد شد./مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.