1394-10-16 18:03
2122
0
25659
به قلم حجت الاسلام حسین الوند؛

رای مردم حق الناس است

نکته سوم آنکه علاوه بر حق الناس بودن آرای مردم، " پذیرش نتیجه قانونی انتخابات " که از سوی شورای نگهبان صورت می گیرد نیز " حق الناس" است. مقام معظم رهبری با بیان این مطلب به مسائل سال ۸۸ اشاره فرمودند که عده ای رأی قانونی ۴۰ میلیون ایرانی را برنتافته و با ادعای " تقلب " رأی مردم را نپذیرفتند و در واقع حق مردم را پایمال کردند.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، این جمله از حضرت امام خمینی (ره) را زیاد شنیدیم و خواندیم : " میزان ، رأی ملت است ." مفهوم این سخن آن است که در انتخابات، آنچه معیار و ملاک است، رأی مردم بوده و هر چه و هر کسی را که مردم انتخاب کردند، معتبر و محترم است.

جمله ای دیگر نیز در سالیان اخیر مشهور شد: " رأی مردم ، حق الناس است . " این جمله بارها از سوی امام خامنه ای ( مدّ ظلّه العالی ) مطرح گردید که در این چند سال اخیر بخصوص بعد از انتخابات سال 88، مانور زیادی روی آن داده شد.

برخی با تکرار مداوم این جمله، درصدد القای این مطلب بودند که نباید در رأی مردم دست برد و آن را به دلخواه خود، تغییر داد و رای مردم امانت بوده و نباید خیانت در امانت مردم صورت گیرد؛ مردم هر کسی را که انتخاب کردند، باید محترم شمرده شود گر چه مورد قبول برخی از نهادها و افراد تصمیم گیر، نباشد.

این سخن، گرچه سخن صحیحی است اما گویندگان آن، این مطلب را فرض می گیرند که گویا عده ای در رأی مردم دست می برند و نتیجه انتخابات را آنگونه که می خواهند، تغییر می دهند و به عبارتی دیگر " تقلب می کنند ".

این سخن بعد از انتخابات سال 88 و نیز قبل از انتخابات 92، به طور مداوم تکرار می شد.

امام خامنه ای در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور ( 14/ 10 / 94 ) مجددا این جمله را به کار بردند و با بیان اینکه باید به عمق آن پی برد، نکاتی را درباره آن متذکر شدند که در خور تامّل است.

به جهت پرهیز از طولانی شدن نوشتار، به سه مورد آن اکتفاء می شود:

1- یکی از موارد رعایت حق الناس در انتخابات، در صلاحیت یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات است. بدین معنا که اگر داوطلبی، صلاحیت و شایستگی دارد نباید بی جهت صلاحیت او زیر سوال برود و باید به او میدان داد ولی اگر داوطلبی ناصالح بود و شایستگی حضور در انتخابات را نداشت باید رد صلاحیت شود و اگر در مورد چنین شخصی اغماض شود و اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کند در اینجا هم باطل کردن و خراب کردن "حق مردم " است. نکته ای که برخی از مدعیان " حق الناس بودن رای مردم " ، اصلا اشاره ای به آن نمی کنند.

2- نکته دوم اینکه مسئولین انتخابات و بخصوص شورای نگهبان، باید از آرای مردم مراقبت و نگهبانی کنند؛ چرا که رای مردم امانت است و در هر حال باید از امانت و حق الناس نگهبانی و پاسبانی شود. این همان چیزی است که برخی منتقدان به نظام مدام در این چند سال اخیر آن را تکرار می کردند و همانطور که بیان شد سخن کاملا درستی است.

3- نکته سوم آنکه علاوه بر حق الناس بودن آرای مردم، " پذیرش نتیجه قانونی انتخابات " که از سوی شورای نگهبان صورت می گیرد نیز " حق الناس" است. مقام معظم رهبری با بیان این مطلب به مسائل سال 88 اشاره فرمودند که عده ای رأی قانونی 40 میلیون ایرانی را برنتافته و با ادعای " تقلب " رأی مردم را نپذیرفتند و در واقع حق مردم را پایمال کردند.

متاسفانه افرادی که مکرر بر حق الناس بودن رأی مردم تاکید داشته و دارند هیچگاه اشاره ای به نکته اول و سوم ندارند.

آیا این افراد در این چند سال و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بر رعایت حق مردم در تعیین یا رد صلاحیتها سخنی گفتند؟

مهمتر از آن به پذیرش رأی مردم اعتقادی دارند ولو اینکه مخالف نظر آنان باشد و فرد مورد نظر آنان پیروز انتخابات نباشد؟

با کمال تاسف باید گفت این افراد تنها در صورتی رأی مردم را " حق الناس " می دانند و می پذیرند که پیروز انتخابات باشند و اگر نتیجه انتخابات ( چه مجلس و چه ریاست جمهوری ) مطابق نظر آنان نباشد دیگر رای مردم " حق الناس " نیست ؛ کما اینکه همین افراد در سال 88 رای 40 میلیون را نادیده گرفتند و نتیجه قانونی انتخابات را نپذیرفتند.

حتی برخی از این افراد پس از گذشت سالها هنوز کینه انتخابات سال 84 و 88 را به دل دارند و صراحتا گفتند که دل ما با فردی که پیروز انتخابات بود صاف نشده است؛ این افراد حتی حاضر نیستند " نام " رئیس جمهور منتخب مردم در آن دوره را به زبان بیاورند و آن وقت دم از حق الناس بودن رأی مردم می زنند!

بنابراین اگر واقعا " رای مردم ، حق الناس " است باید در همه جوانب " حق الناس " باشد. ؛ حق مردم هم در صلاحیت داوطلبان انتخابات، هم در شمارش آرای مردم و هم در پذیرش نتیجه قانونی انتخابات.

نویسنده: حجت الاسلام حسین الوند

کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.