1394-09-18 14:45
1408
0
24106

تيغ دو لبه براي امنيت اجتماعي در شبکه هاي اجتماعي

بشر موجودي اجتماعي است و افراد جامعه براي تامين نيازهاي خود از جمله تحقق و تحکيم امنيت و جايگاه خويش ناگزير از عضويت در اجتماعات يا گروه هاي مختلف اجتماعي هستند.

 به گزارش گلستان ما ؛ دامنه نوع ارتباط و کارکرد شبکه هاي اجتماعي متاثر از تکنولوژي هاي نوين ارتباطي متقابل ،‌دو طرفه و بدون مرز مي تواند در خوشبينانه ترين حالت تهديدي بالقوه ولي کاملاً جدي براي هويت اجتماعي يا به تعبيري براي امنيت اجتماعي باشد .

از طرفي امکان چشم پوشي از شبکه هاي اجتماعي نه به لحاظ تئوريکي و نه به لحاظ عملي ممکن نيست ، با اين مفروضات بررسي نقش و تاثير شبکه هاي اجتماعي بر امنيت اجتماعي به عنوان يکي از مسائل مهم و حائز اهميت است.

امنيت اجتماعي به تاثير پذيري از شبکه هاي اجتماعي مي پردازد ، ضمن اينکه نظر به پيوند چند وجهي مولفه هاي اجتماعي بايد يادآورشد که تاثيرپذيري امنيت اجتماعي از شبکه هاي اجتماعي يک طرفه نيست ، اما هدف و تاکيد اين مقاله تبيين آثار و پيامدهاي ناخواسته و مضر شبکه هاي اجتماعي برامنيت اجتماعي است .

شبکه هاي اجتماعي بعنوان بستر شکل گيري نسل جوان ، که سبک زندگي و ويژگي هاي فردي و جمعي متفاوتي با پيشينيان دارد ، در عين برخورداري از پتانسيل هاي تهديد آميز براي امنيت اجتماعي بستر مناسبي براي تامين امنيت اجتماعي مدنظر پليس فراهم مي آورند.

فضاي مجازي، شبکه هاي اجتماعي و افکار عمومي

با گسترش ضريب نفوذ اينترنت در ايران و جهان ، فضاي مجازي هر روز گسترده تر و تاثير گذارتر مي شود، که امروزه اکثر مردم دنيا به اينترنت دسترسي دارند.

بعد از ابداع وب در سال 1990 ، اينترنت دو دوره طلايي را شاهد بوده است ، عصر وب يک و عصر وب دو ، در عصر اول وب ، فناوري هايي کاربرد داشتند که عمدتاً بر اساس مدل کلاسيک ارتباطات يعني فرستنده ، کانال و گيرنده کارمي کردند.

عصر وب دو ، ويژگي هايي دارد که آن را از تمام رسانه هايي که تاکنون شاهدش بوده ايم منفک و متفاوت مي کند ، وب دو عمدتاً مبتني بر توليد محتوا توسط کاربران و مشارکت آن ها در انتشار و باز انتشار و به اشتراک گذاري اطلاعات و محتوا است.

شبکه هاي اجتماعي مجازي به عنوان نماد وب دو بخش عمده فضاي مجازي را اشغال کرده اند و بايد اذعان کرد اين شبکه ها مدل جديدي از ارتباطات سايبري را بنيان گذاشته اند که تا کنون سابقه نداشته است.

مسئله اصلي اين است که برخورداري شبکه هاي اجتماعي از چنين قابليت ارتباطي سايبري مي تواند به شدت بر کارکرد شبکه هاي اجتماعي و به تبع آن جهت گيري و حرکت افکار عمومي تاثير گذار باشد.

رشد فزاينده فناوري ارتباطي در فضاي سايبر بيان کننده اين واقعيت است که روز به روز از محدوديت ها و موانع حضور و تعامل با ديگران در شبکه هاي اجتماعي کمتر و در مقابل زمينه براي بروز مطالبات واحد از طرف افکار عمومي افزايش مي يابد. /سایت پلیس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.