1394-10-13 14:02
1306
0
25511
قسمت اول و دوم؛

اقتصاد مقاومتی راه نجات از گرداب تورم و رکود

ترکیب 2 عبارت اقتصاد و مقاومت، ساده ترین تعبیری که برای شنونده ایجاد کند، این است که برنامه ریزی و فعالیت های اقتصادی که بتواند تاب تحمل شرایط فشارهای گوناگون را برای ادامه حیات اقتصادی کشور داشته باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ اقتصاد مقاومتی از 2 کلمه « اقتصاد» و «مقاومت» تشکیل شده است. اقتصاد عاملی اثرگذار در تمامی شئون زندگی، چه در صلح و چه در جنگ است و مقاومت نیز همواره وجود فشار را در ذهن تداعی می کند. خواه این فشار از جانب عوامل گوناگون طبیعی (خارج از اراده و کنترل انسان) و خواه از سوی عوامل ارادی و بر اساس نیات غیر دوستانه باشد.

ترکیب 2 عبارت اقتصاد و مقاومت، ساده ترین تعبیری که برای شنونده ایجاد کند، این است که برنامه ریزی و فعالیت های اقتصادی که بتواند تاب تحمل شرایط فشارهای طبیعی (بلایای طبیعی و...) و فشارهای ارادی (ناشی از عملکرد دوستان نادان و دشمنان دانا) را داشته باشد تا نتیجه آن رفاهی در خور شٱن و جایگاه مردم ایران اسلامی به عنوان احیاء کنندگان تمدن بزرگ اسلامی در عصر حاضر باشد.

البته مبدع و ارائه دهنده این تئوری چون شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی است، لذا بهترین راه شناخت این تئوری و سپس عملیاتی کردن آن، توجه دقیق به نظرات ایشان در زمینه اقتصاد مقاومتی است تا بابررسی جامع این تئوری، بتوان در تمامی شئون اقتصادی اعم از فردی و اجتماعی، ملی و منطقه ای، داخلی و خارجی و ... از آن بهره جست.

با بررسی اجمالی سیاست های کلی نظام که از سوی مقام معظم رهبری تصویب و ابلاغ شده است و صحبت ها و نامه های ایشان در رابطه با اقتصاد مقاومتی به ویژه سخنرانی ایشان در حرم مطهر رضوی و بیان پرسش هایی پیرامون اقتصاد مقاومتی و تبیین پاسخ های آن، موارد ذیل به صورت روشن و واضح به دست می آید:

1- برای ایجاد اقتصاد مقاومتی و بهره مندی از مزایای آن باید اراده قوی و تلاش صادقانه بر اساس آگاهی دانش بنیان در سطح فردی و ملی به وجود آید تا با استفاده از این الگوی علمی بتوانیم دغدغه های امروز و فردایمان را حل کنیم.

2- با توجه به امکانات داخلی خود و بر اساس توانایی هایمان این الگو را اجرا می کنیم. رشد این نهال و این درخت متکی به امکانات کشور خودمان است، درون زا به این معناست.

3- این الگو به نیاز های واقعی خودمان توجه دارد و البته با جهان تعامل داشته و دارای قدرت مواجهه است و حرفی برای ارائه دارد.

4- این الگو مردم بنیاد است و با اراده مردم و سرمایه مردم و حضور آنان محقق می شود و دولت تنها به عنوان یک مسئول عمومی، زمینه ساز ی و نظارت می کند.

در ادامه به ارائه سایر ویژگی های این الگو بر اساس نظرات مقام معظم رهبری خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.