1402-02-10 09:29
466
0
84728
یادداشت؛

از جایگاه معلم تا جایگاه آموزش و پرورش

بخش عمده‌ای از خلأ بی‌ابزاری و بی‌روشی موجود در کار فرهنگی کشور در واقع ناشی از «شناخت نداشتن» از سیستم تربیتی اسلام است.

به گزارش گلستان ما، سالروز شهادت استاد متفکر شهید مرتضی مطهری؛ به پاس زحمات ایشان در عرصه تعلیم و تربیت و ساختن اندیشه‌های ناب، روز بزرگداشت مقام شامخ معلم نامگذاری شده است .

اما به راستی تعلیم و تربیت یعنی چه؟

تعلیم و تربیت یعنی هدایت فرد در ابعادفکری و عقلانی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، عاطفی، بدنی، تعلیم و تربیت یعنی کمک کردن به متربی تا بهتر تشخیص دهد.

معلم، مربی و مدرس نقش هدایتگری دارد و روشن نمودن راه؛ تا دانش‌آموز، متربی و دانشجو بتواند مسیر صحیح را خود انتخاب کند.

 اسلام به عنوان کاملترین دین اهداف تربیتی خود را چنین بیان می کندشناخت خود و پیرامون خود، یاد دهی علم و حکمت،  تربیت دینی

بخش عمده‌ای از خلأ بی‌ابزاری و بی‌روشی موجود در کار فرهنگی کشور در واقع ناشی از «شناخت نداشتن» از سیستم تربیتی اسلام است،  آنجایی سیستم فرهیخته آموزش و پرورش دچار ضعف شد که گاهاً بجای مدیران متفکر و آگاه به اندیشه متعالی اسلام و دارای برنامه تحولی مطابق با اسناد بالادستی این حوزه؛ مدیران سیاسی با نیمچه رزومه اداری برخی منصب‌های حساس را پُر کردند.

حال چرا شهادت شهید مطهری روز معلم نامگذاری شد؟

مجموعه فعالیت ایشان به عنوان یک معلم اندیشمند و یک مُبلغ دینی را می تواند در دو بخش عنوان نمود :

فعالیت های سیاسی

فعالیت‌های علمی فرهنگی

ایشان در راه معلمی که شغل انبیاء الهی است خود را فقط در کلاس محدود نکرد، بلکهوی ایراد سخنرانی‌های بسیاری در دانشگاه‌ها، انجمن‌های اسلامی، نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و حسینیه ارشاد داشته‌اند و در دانشگاه تهران اولین بار بود که دانشجویان فردی را یافتند که پاسخگوی تمام سوالات آنان خصوصاً در علوم انسانی و مبنای فکری است.

 مبارزه با التقاط، مبارزه با سکولاریسم، مبارزه با خرافات در  دین، مباحث انسان در  اسلام، برتری اسلام نسبت به دیگر ادیان، تشریح موضوع نفاق، بررسی سیره پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع)، تأکید به داشتن دافعه در کنار جذابه در جای خود با الگوی امیرالمومنین(ع)، بررسی نظام فقهی زن در اسلام، بیان نکات تربیتی در غالب داستان، تربیت اسلامی، بررسی جایگاه جنگ و جهاد، فلسفه و عرفان، بررسی نظام اقتصادی و مسأله ربا، حکومت و حکمرانی اسلامی و ... از حوزه‌های تدریس، سخنرانی و قلم فرسایی ایشان بوده است.

 در واقع شهید مطهری، هرآنچه که یک انسان برای مبنای فکری، فرهنگی، عقیدتی و سیاسی درست و صحیح بخواهد، بیان کرده است.

 نکته آخر و مهم اینکه:

اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند، اندیشه‌ها بزرگ شود، مشکلات کم شود، باید سیستم تعلیم و تربیت را همانند یک اداره دولتی صرف نبینیم،  نوک پیکان این سیستم معلم است که اگر شأن،  احترام و جایگاه او حفظ شد، می‌تواند آینده‌سازانی والا تربیت کند و جامه عمل بپوشاند بر هدف کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همان تربیت دانش آموزی طراز انقلاب اسلامیست، و این را در جنگ شناختی ادارکی شروع شده از مهر سال گذشته عقلاء و متخصصین به صراحت دیدند و لمس کردند که با روش فرهنگی تربیتی افکار دهه چهل و پنجاه،  نمی توان برای نسلهای «زد (زومر)» و «آلفا» برنامه‌ریزی کرد و اگر شود نتیجه آن جز شکاف نسلی فاحش مابین آنان چیزی حاصل نمی‌شود.

و چه زیبا ترسیم کرد معلم شهید رجایی شغل انبیاء را که فرمود: «معلمي شغل نيست، معلمي عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش كرده‌اي، رهايش كن و اگر عشق توست مباركت باد

روز و هفته مقام شامخ معلم را بر همه زحمت کشان عرصه تعلیم و تربیت، هدایت و روشنگری، مبارک باد.

 مجتبی لشکربلوکی

 معلم، مربی و مدرس

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.