1402-03-24 12:31
679
0
85352
یادداشت؛

از تغییر ساعت کاری تا تعطیلی شنبه‌ها، جایگاه کار کارشناسی!

به نظر می‌رسد بیش از تفاوت تعطیلی تقویم شمسی و میلادی؛ اثرات منفی تغییر ساعت کاری فعلی با دیگر کشورها نمود بیشتری دارد.

به گزارش گلستان ما، مجتبی لشکربلوکی در یادداشتی نوشت: کم‌کم به گرمترین فصل سال نزدیک می‌شویم و در این فصل استفاده از دستگاه‌های برودتی هوا بیشتر و متناسب با آن مصرف انرژی الکتریکی (برق) افزون‌تر می‌شود و قوای مقننه و مجریه برای کنترل مصرف و عدم بروز مشکلات ناشی از اضافه بار بر نیروگاه‌های، خطوط انتقال و توزیع برق، تصمیماتی اتخاذ می‌کنند.

یکی از تصمیمات تغییر ساعت کاری ادارات است، صبح زودتر شروع و ظهر زودتر پایان کار اعلام شود تا مصرف برق در زمان اوج گرمای روز با تعطیلی ادارات و نهادها کمتر گردد و شرکت توزیع برق توان جریان دهی به مصرف کنندگان در فیدرهای نقشه برقی را داشته باشد.

 اما بررسی‌های میدانی از کاهش ساعات کار مفید در ادارات و کمتر شدن زمان دریافت خدمات توسط شهروندان را نشان می‌دهند چرا که عموم مردم معمولاً با تغییر موقتی ساعات کار اداری، تغییر محسوسی در سبک زندگی روزمره خود به وجود نمی‌آورند و نتیجه آن می‌گردد که در صبح زود کارمندان کم‌کارتر و در ساعات پایانی کار، حضور ارباب‌رجوعان  بیشتر، و در نهایت منجر به ابتر ماندن برخی خدمات دولتی در آن روز می‌گردد.

اقدام بعدی تغییر در تعطیلی روز شنبه بجای روز پنج‌شنبه می‌باشد، که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مصوب گردید،  این امر با هدف نزدیکی به بازارهای جهانی در بحث تعطیلات پایان هفته تقویم شمسی و میلادی  اخذ گردیده است،  اما با ذکر چند دلیل، به عدم توجه مکفی نظر کارشناسی در تصویب این قانون کمیسیون مذکور اشاره می‌کنیم:

عدم لحاظ تعداد قلیل بازرگانان خارجی در مقایسه با کل جمعیت ایران در تصویب این قانون

وفق دادن کارهای اداری_تجاری،  تجار ایرانی با هم رده‌های خارجی بر اساس همین تعطیلی‌های فعلی

اثر منفی تعطیلی روز شنبه بر رشد اقتصاد کشور بر اساس سبک زندگی ایرانی_اسلامی

امورات و مبادلات در عصر حاضر که عصر فناوری اطلاعات می باشد،  بیشتر به نحو الکترونیکی و اینترنتی می‌باشد فلذا کمتر پیش می‌آیند که تجار و بازرگانان به نحو حضوری به امورات خود در مبادلات بین‌المللی بپردارند و این تغییر روز تعطیلی، تأثیر چندانی بر این امر ندارد.

بخش عمده بازرگانان، غیر دولتی بوده، آیا آنان ساعت کاری خود را تغییر و کاهش داده‌اند؟ و آیا با تغییر روز تعطیلی غیرآدینه آنان نیز این تغییرات را در دفتر کاری یا شرکت خود اعمال می‌کنند؟

عدم توجه به تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس و دانشگاه‌ها در تصویب تعطیلی شنبه‌ها

نکته:
به نظر می‌رسد بیش از تفاوت تعطیلی تقویم شمسی و میلادی؛ اثرات منفی تغییر ساعت کاری فعلی با دیگر کشورها نمود بیشتری دارد.

توصیه راهبردی:

در حکمرانی اسلامی، به عموم جوانب امر پرداخته و آن را لحاظ می‌کنند، چرا که اسلام کاملترین دین و برای تمام ابعاد زندگی بشر دارای برنامه می‌باشد ،لذا در تلاش برای تحقق دولت اسلامی باید از نظرات کارشناسان متخصص، دلسوز و فعال در متن کار؛ بهره بیشتر گرفته شود، تا با بهترین و پخته‌ترین تصمیمات، بهبود افزون‌تری را در جامعه شاهد باشیم.

در وضع قوانین و صدور بخشنامه و دستورالعمل‌های ذیل قانون، این مهم مورد توجه و اجرای جهادی و نظارت مکفی قانون جامع شرایط در رشد و پیشرفت کشور موثرتر می‌گردد و در نهایت به رضایتمندی مطلوب‌تر مردم از دولت، مجلس و مسئولین محترم می‌انجامد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.