1402-05-28 13:24
461
0
86142
فرماندار گرگان:

مدیریت مساجد باید از شیوه سنتی عبور کند

فرماندار گرگان گفت: مدیریت مساجد باید از شیوه سنتی عبور کند تا بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنند.

اسماعیل نادری در گفتگو با گلستان ما گفت: مساجد در ادوار مختلف دوران اسلام نقش اساسی داشته و در تبیین تمدن اسلامی زمان حضرت رسول مکرم اسلام نقش پایگاه مذهبی و سیاسی، اجتماعی ایفاء می‌کرد و در دوره‌های مختلف از دوران اموی و عباسی که اسلام گسترش بسیار زیادی داشت شاهد بودیم مسجد علاوه بر پایگاه مذهبی مسجد یک مدرسه و دانشگاه بود.
فرماندار گرگان ادامه داد: حتی برخی از کتابخانه‌های آن زمان در کنار مساحد بود و بیت‌الحکمن، یک مسجد بسیار بزرگ بود که دارای چندین هزار کتاب بود و در کنار آن محل مناقشه اساتید فن و علمای تراز اول زمان بود و بغداد مرکز جهان اسلام با مدارس علمی و مساجد آن شناحته می‌شد.
نادری بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید مساجد را به نقش اولیه خود برگردانیم، در ابتدای انقلاب اسلامی در کنار مساجد پایگاه‌های بسیج بودند و روشنگری‌هایی که در مساجد انجام میشذ باعث شده بود که مردم مستحکمتر پای مسائل انقلاب اسلامی‌ایست کنند و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بروز و ظهور بیشتری داشته باشند.
وی تأکید کرد: چند وقتی است مساجد به دلیل ورود فضای مجازی و به دلیل آنکه در کنار مساجد مراکز دیگر نیز ایفاء نقش دارند نقش مسجد کمتر شود و ما می‌توانستیم وظایف مسجد را به رو‌تر کنیم و در چند مسجد نیز شاهد چنین تحولات نیز هستیم در برخی مساجد شاهد درمانگاه، کتابخانه و آموزشگاه‌ها هستیم ولی این موضوعات برای تمامی مسجد عمومیت ندارد و باید تلاش کنیم با چنین ابتکاراتی زمینه جذب جوانان را فراهم سازیم.
این مقام مسئول بیان کرد: این فضا‌ها و نقش‌ها در تمامی مساجد نیست و باید به این مسأله توجه کنیم و کتابخانه‌های مساجد باید غنی‌تر و بروز شود، باید به فکر مساجد مجازی بهاشیم و از ابزار‌های نوین در مساجد برای جذب جوانان استفاده کنیم و از طریق این فضا‌های مجازی پای جوانان ما به مساجد باز شود.
نادری به مدیریت یکپارچه مساجد اشاره کرد و گفت: در بخش فرهنگی نیز می‌توانیم برای مساجد نقش‌های متعدد و باکیفیت‌تری را داشته باشیم.
وی افزود: چون دستگاه فرهنگی متعددی در مساجد فعالیت دارند یکپارچگی مدیریت در مساجد وجود ندارد و در هیئت امنای مساجد باید هدفمند پیش برویم و از اساتید و برجسته علمی استفاده شود و روحانیون نقش پررنگی داشته باشند و هیئت امنا از وجود بانوان خوش فکر و جوانان نخبه استفاده کنند.
فرماندار گرگان تأکید کرد: مساجد از نظر مالی نیز باید بتوانند به استقلال برسند و کسب درآمد کنند و در کنار هر مسجد چند موقوفه وجود داشته باشد تا بتوانند در کار‌های فرهنگی از جوانان حمایت کنند.
نادری یادآور شد: از طیف سنتی و هیئت امنای سنتی باید مساجد خارج شویم تا بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنند، مساجد می‌توانند خانه فرهنگ و مدارس و آموزشگاه و کتابخانه باشند و حتی مشکلات درمانی را حل کند.
انتهای خبر/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.