1402-08-18 14:28
696
0
87371
گزارشی از آغاز فصل همدلی در گلستان؛

بسیج و دولت یار دوم مردم سیل‌زده گلستان شدند

گروه‌های جهادی و دستگاه‌های خدمات‌رسان استان گلستان در شهرستان‌های کلاله و گالیکش با کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده، یار دوم این مردم شدند.

 به گزارش «گلستان ما»، استان گلستان یکی از استان‌های شمالی ایران است که با خطر سیل مواجه است. این استان دارای رودخانه‌های پرآبی مانند گرگان‌رود، قره‌سو و اترک است که در صورت بارندگی‌های شدید، می‌توانند باعث جاری‌شدن سیل شوند.

 سیل در سال ۱۳۸۰

 یکی از شدیدترین سیلاب‌های تاریخ ایران در سال ۱۳۸۰ در استان گلستان رخ داد. این سیل باعث کشته‌شدن بیش از ۵۰۰ نفر و خسارت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان شد.

سیل سال ۱۳۸۰ در استان گلستان از روز ۲۶ مرداد آغاز شد و تا روز ۲۸ مرداد ادامه داشت. در این مدت، بارندگی‌های شدیدی در استان گلستان رخ داد و باعث طغیان رودخانه‌های گرگان‌رود، قره‌سو و اترک شد.

سیل باعث آب‌گرفتگی گسترده در مناطق شهری و روستایی استان گلستان شد. بسیاری از خانه‌ها، زیرساخت‌ها و مزارع کشاورزی در این سیل از بین رفت.

 سیل در سال ۱۳۹۸

سیل دیگری نیز در سال ۱۳۹۸ در استان گلستان رخ داد. این سیل باعث کشته‌شدن بیش از ۱۱ نفر و خسارت بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان شد.

سیل سال ۱۳۹۸ در استان گلستان از روز ۲۷ اسفند آغاز شد و تا روز ۳۰ اسفند ادامه داشت. در این مدت، بارندگی‌های شدیدی در استان گلستان رخ داد و باعث طغیان رودخانه‌های گرگان‌رود، قره‌سو و اترک شد.

سیل باعث آب‌گرفتگی گسترده در مناطق شهری و روستایی استان گلستان شد. بسیاری از خانه‌ها، زیرساخت‌ها و مزارع کشاورزی در این سیل از بین رفت.

 سیل در سال ۱۴۰۱

در روز ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱، بارندگی‌های شدیدی در استان گلستان رخ داد و باعث جاری‌شدن سیل در برخی از مناطق استان شد.

سیل باعث آب‌گرفتگی معابر و زیرساخت‌ها در برخی از شهرستان‌های استان گلستان شد. همچنین، برخی از منازل مسکونی در مناطق روستایی استان دچار آب‌گرفتگی شدند.

اما پس از سیل سال گذشته، باز هم شاهد بارش شدید باران در شهرستان‌های شرق استان گلستان بودیم به‌طوری‌که شهرستان کلاله و گالیکش بیشترین خسارت را از این سیل دید.

 مفقودشدن یک شهروند کلاله‌ای

 در همان ساعات ابتدایی، فرماندار کلاله در گفتگو با گلستان ما، از مسدودشدن برخی از محورهای روستایی کلاله خبر داد و گفت: سیلاب در سطح شهرستان در برخی از نقاط با تجاوز از سطح پل‌ها باعث مسدودشدن مسیرها شده بود که با فروکش آب، این مسیرها قابل تردد شده است.

 فرهاد شیبک افزود: در سطح شهر نیز این سیلاب با ورود آب به منازل باعث خساراتی به شهروندان شده است و علاوه بر این، گل‌ولای برجای‌مانده در سطح شهر نیز یکی از مشکلات این سیلاب برای شهر و شهروندان است.

وی گفت: متأسفانه در این حوادث یکی از روستاییان شهرستان کلاله از روستای کولی بایندر مفقود شده است و جستجوها برای یافتن وی ادامه دارد.

 فرماندار کلاله در پایان گفت: در حال حاضر در حال جمع‌بندی خسارت‌ها هستیم و اخبار آن متعاقباً به مردم شریف اعلام خواهد شد.

 جسد مرد ۵۰ساله پیدا شد

یعقوب کوهی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان کلاله در گفتگو با خبرنگار «گلستان ما» گفت: جسد مرد حدوداً ۵۰ساله از اهالی روستای دوجی در روستای کولی بایندر شهرستان کلاله پیدا شد.

وی افزود: سیلاب شب گذشته باعث غرق‌شدن این مرد ۵۰ساله شده بود که از همان ابتدای اعلام خبر مفقودشدن وی، تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر شهرستان برای یافتن وی وارد عمل شدند.

کوهی ادامه داد: در نهایت با تلاش‌های انجام شده متأسفانه نیروهای مردم با جسد این فرد روبرو شدند.

 خسارت به ابنیه و باغات شهرستان گالیکش

 اما شهرستان گالیکش نیز یکی دیگر از شهرستان‌های متأثر از سیل بود که فرماندار این شهرستان نیز در گفتگو با گلستان ما، گفت: سیلاب در سطح شهرستان در برخی از نقاط شهر و شهرستان باعث مسدودشدن پل‌ها و محورها شد که با بازگشایی مسیرها، تردد به‌کندی در حال انجام است.

 وی افزود: از روز گذشته باتوجه‌به هشدارهای هواشناسی و تشکیل جلسه بحران در فرمانداری و انجام اقدامات اولیه و پیشگیرانه، خوشبختانه در سطح شهرستان تلفات جانی نداشتیم.

 وی گفت: در تلاش بودیم که برای مردم از جنبه جانی حادثه‌ای رخ ندهد که خوشبختانه این سیلاب خسارات جانی در برنداشت و در حال حاضر باتوجه‌به اینکه به باغات، بخش کشاورزی و ابنیه شهرستان خسارت وارد شده است؛ در حال جمع‌بندی خسارت‌ها هستیم و اخبار آن متعاقباً به مردم شریف اعلام خواهد شد.

 جسد دومین شهروند گلستانی از آوار سیل خارج شد

 محمدرضا میرنیا اظهار کرد: در پی آسیب‌دیدگی پل «علی‌برده» این شهرستان به دلیل وقوع سیل، سه جوان به رودخانه سقوط کردند که با وجود نجات ۲ نفر، تلاش برای نجات جوان سوم بی‌نتیجه ماند و پیکر وی پس از ساعتی از آب خارج شد.

 وی افزود: با وجود اینکه نیروهای حمل‌ونقل راهداری در حال مرمت این پل آسیب‌دیده از سیلاب هستند متأسفانه تلاش‌ها برای تخلیه محدوده به نتیجه نرسیده است.

 وی بیان کرد: با وجود تقاضای فراوان از اهالی برای ترک محدوده درگیر سیل، هنگام فعالیت گروه‌های امدادی و عملیاتی برای بازگشایی پل، این سه جوان به درون رودخانه سقوط کردند.

 در شهرستان گالیکش، تنها روستایی که بیشترین خسارت را دید، روستای اجن قره‌خوجه بود که متأسفانه مسکن بسیاری از مردم این روستا زیر سیل به ویرانه تبدیل شد.

 خوشبختانه پس از اطلاع مسئولین و بسیجیان از این حوادث در روستای اجن قره خوجه، شاهد حضور گروه‌های جهادی بسیج در این روستا بودیم.

 اما پس از همه وقایع در شهرستان کلاله، تمام ادارات به همراه شهرداری و گروه‌های جهادی پای‌کار آمدند تا بخشی از مشکلات مردم سیل‌زده این شهرستان را مرتفع کنند.

 فعالیت ۳۰ گروه جهادی در مناطق سیل‌زده کلاله

 زینل خسروی مسئول بسیج سازندگی سپاه شهرستان کلاله در گفتگو با گلستان ما، گفت: از همان ابتدای سیل در شهرستان، ۳۰ گروه جهادی به استعداد ۳۰۰ نفر به کمک مردم سیل‌زده آمدند.

 وی افزود: تاکنون، این گروه‌های جهادی به ۷۰ خانواده سیل‌زده کمک‌رسانی کرده‌اند و این کمک‌رسانی‌ها ادامه خواهد یافت.

امدادرسانی شهرداری‌های استان گلستان به کلاله

 رضا گزمه، شهردار کلاله نیز در گفتگو با گلستان ما، گفت: بارش شدید باران در شهر کلاله باعث آب‌گرفتگی تمام معابر شهر شد.

 وی افزود: با تلاش‌های فرماندار کلاله و دستور استاندار استان گلستان، شهرداری‌های دیگر شهرستان‌ها به کمک شهرداری کلاله آمدند.

 شهردار کلاله ادامه داد: در حال حاضر نیروهای شهرداری در ۴ نقطه از شهر در حال نظافت و لایروبی شهر هستند و تا یک یا دو هفته آینده، شهر به حالت عادی خود برمی‌گردد.

در ادامه گوشه‌ای خدمات بسیج، دستگاه‌های خدمات‌رسان را به مردم سیل‌زده را مشاهده می‌کنید.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.