1402-02-12 13:32
1847
0
84779
توقع مردم و نانوایان؛

نان را آجر نکنید!

نان مردم دغدغه نانوا و مسئولان است و دولت باید با اتخاذ راهکارهای درست؛ سفره نان را عادلانه پهن کند که نانوا و مردم ضرر نکنند.

به گزارش گلستان ما، نان قوت قالب مردم است اگر با بحث گرانی همراه شود بار روانی در جامعه ایجاد خواهد کرد شاید یکی از دلایلی که دولت نسبت به آزادسازی قیمت نان مقاومت می‌کند و یارانه برای آرد دولتی در نظر می‌گیرد برای این است که افزایش نرخ نان اتفاق نیفتد.

*نرخ ثابت نان و هزینه‌های سرسام‌آور واحدهای نانوایی
رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان با اشاره به اینکه عدم نرخ واقعی نان و کاهش سهمیه آرد مهمترین دغدغه نانوایان است، گفت: این مسائل سبب شده تا از مسئولان متولی خواستار دو برابر شدن نرخ نان باشیم.

حمید مقیمی با بیان اینکه هزینه‌های سرسام‌آور فعالیت در واحدهای نانوایی ابراز کرد: هزینه‌هایی نظیر بیمه کارگر و کارفرما، کرایه حمل، خمیرمایه، حامل‌های انرژی، دستمزد کارگران طی دو سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی فعالیت واحدهای خبازی توجیه اقتصادی ندارد، افزود: حدود ۷.۷ درصد به نرخ دستمزد کارگران و ۵.۵ درصد به عیدی و پاداش آنها اضافه شده است حال نانوایان چگونه باید از عهده هزینه‌های سنگینی که به آنها تحمیل می‌شود باشند.؟

* نرخ کارگر حرفه‌ای بالاتر از قانون کار است
به گفته مقیمی؛ در حالیکه همه اقلام با رشد قیمت مواجه شدند اما مدتهاست که نرخ نان ثابت مانده و این مسئله باعث شده تا کمر نانوایان زیر بار گرانی خم شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۴۰۰ واحد خبازی در استان گلستان بیان کرد: نانوایان مظلومترین قشر در جامعه هستند که در شرایط سخت هم از خدمات دادن به مردم غفلت نمی‌کنند.

مقیمی در خصوص وضعیت درآمد واحدهای نانوایی‌ در استان گلستان توضیح داد: درآمد هر نانوا بستگی به قیمت نان و تعداد سهمیه دارد قطعا با  کم شدن سهمیه آرد، درآمد نانوا هم پایین می‌آید، حتی کارگران حاضر نیستند با دستمزد قانون کار در واحد نانوایی فعالیت کنند چراکه کارگر حرفه‌ای حقوق بالاتر از نرخ قانون کار طلب می‌کند تا در نانوایی ماندگار شود.

فعالیت ۳ نانوایی اختصاصی برای تامین نان ادارات
رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان در پاسخ به این سوال که چرا کافه‌داران و قهوه‌داران بدون صف، نان یارانه‌ای می‌گیرند و به قیمت بالاتری در واحد خود به فروش می‌رسانند و از این کار سود می‌برند، گفت: نباید چنین اتفاقی بیفتد آنها باید از واحدهای نانوایی سوپرآزاد «نوع ۶» نان تهیه کنند.

مقیمی با اشاره به اینکه نانوایی‌های نوع یک و دو دولتی هستند، ابراز کرد: اینکه نانوایان نان را برای کافه‌داران و یا قهوه‌داران نگه می‌دارند را تکذیب می‌کنم اگر این اتفاق مشاهده شود حتما سهمیه آرد آن خبازی کسر خواهد شد، مورد دیگر اینکه وقتی کافه‌دار به نانوایی مراجعه می‌کند مشخص نمی شود که کافه‌دار است و در قالب مشتری به نانوا مراجعه می‌کند شاید با خانواده هم بیاید و در صف بایستد و نان بخرد.

وی در خصوص اینکه چرا در استان یک نانوایی اختصاصی برای هتل‌داران و مجتمع‌های رفاهی وجود ندارد، گفت: تقریبا سه نانوایی درگیر تامین نان ادارات، دانشگاه‌ها و اماکن مختلف هستند اما رستوران‌داران، کباب‌پزی و مجتمع گردشگری باید از طریق نانوایی سوپرآزاد نسبت به تهیه نان اقدام کنند.

*۹۰ درصد نان تولیدی گلستان به صورت بربری است
رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان با اشاره به اینکه نرخ نان‌های آزادپز سوپرآزاد از شمول قیمت‌گذاری خارج است، تصریح کرد: قیمت نان در نانوایی نوع یک و دو، دولتی و نیمه دولتی به ترتیب هزار و دو هزار تومان ثابت است اما برای نانوایی‌های سوپرآزاد قیمت پیشنهادی ما هفت هزار تومان بود که آنها با توجه به قیمت تمام شده خودشان قیمت‌گذاری می‌کنند.

مقیمی با اشاره به اینکه تقریبا ۹۰ درصد نان تولیدی استان گلستان به صورت بربری و هفت درصد لواش است، گفت: لواش‌پزها اکثرا مکانیزه هستند.

وی درباره کیفیت نان به عنوان دغدغه اصلی مشتری بیان کرد: کیفیت آرد نوع دو با انتخاب کارفرمای خبازی تعیین می‌شود اما در آرد نوع یک که دولتی است تنوع آرد با نانوا نیست و بر اساس سهمیه تعیین شده باید از کارخانه خریداری کند و همین مسئله باعث کاهش کیفیت نان می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.