1402-02-14 09:56
535
0
84807
پاسخ رئیس سازمان جهاد کشاورزی به ابهامات بازار مرغ گلستان:

شرایط توزیع مرغ عادی است/ نرخ‌گذاری جدید امروز اعلام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی به ابهامات بازار مرغ گلستان پاسخ داد و گفت: عرضه مرغ گرم در شرایط عادی قرار دارد و روزانه ۱۲۰ تن مرغ روانه بازار می‌شود.

به گزارش گلستان ما، محمد برزعلی با حضور در این پایگاه خبری به ابهامات بازار مرغ گلستان پاسخ داد و اظهار کرد: عرضه مرغ گرم در شرایط عادی قرار دارد و روزانه ۱۲۰ تن مرغ روانه بازار می‌شود، درحالیکه میزان مصرف استان چیزی حدود ۸۵ تا ۹۰ تن در روز است، این روند ادامه دارد و مشکلی در تامین مرغ گرم در گلستان نداریم.

وی در خصوص اینکه چرا باید قیمت مرغ در قطب تولید نسبت به سایر استان‌ها تفاوتی ندارد، افزود: با توجه به افزایش قیمت دان، هزینه‌های کارگری، هزینه‌های حمل و نقل همچنین افزایش هزینه‌های جوجه یکروزه شاهد گران شدن قیمت این کالا در بازار هستیم.

*قیمت مرغ در بازار متعادل است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان توضیح داد: جوجه یکروزه ۱۲ تا ۱۵ درصد روی قیمت هر کیلوگرم مرغ تاثیر می‌گذارد.

برزعلی با اشاره به اینکه خوشبختانه مرغ در استان گلستان با قیمت مصوب عرضه می‌شود، بیان کرد: به نظر می‌رسد قیمت مرغ در بازار متعادل است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت یکسان مرغ با وجود تفاوت هزینه‌های حمل و نقل در استان‌های مختلف وجود دارد، پاسخ داد: قیمت مرغ سراسری است، هزینه‌ها نیز سرشکن می‌شود، ولی برخی اوقات برای فروش مرغ کامل نیست، مرغی که از استان گلستان صادر می‌شود برای قطعه‌بندی‌های سایر استان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* استان‌ها از نظر حقوقی صلاحیت لازم در تعیین قیمت مرغ ندارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: گلستان همچنین استان معین برای تهران در تامین مرغ است، بیش از ۱۰۰ تن مرغ گرم با قیمت مناسب و تنظیم‌بازاری ارسال می‌شود، ما افتخار داریم بخشی از تامین مرغ مشهد مقدس و قم نیز از استان گلستان است.

برزعلی گفت: تعیین قیمت مرغ با توجه به اینکه جزو کالای نوع دو قرار گرفته است، قیمت آن را کارگروه تنظیم بازار کشور تعیین می‌کند و استان‌ها از نظر حقوقی صلاحیت لازم را در تعیین قیمت مرغ ندارند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ در گلستان امروز از طریق کارگروه تنظیم بازار کشور اعلام می‌شود، بیان کرد: تا زمانی که قیمت جدید مرغ ابلاغ رسمی شود این کالا بر اساس آنچه مصوب شده عرضه خواهد شد.

*برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامدار و بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تاکید کرد: برای ما مهمترین اصل این است که کالا در بازار با قیمت مناسب وجود داشته باشد، تعریف امنیت غذایی نیز دسترسی به کالا با کیفیت و قیمت مناسب است.

برزعلی با بیان اینکه ما با افزایش چهار برابری سرمایه در گردش برای خوراک دام مرغداری‌ها روبرو شدیم، گفت: این مسئله ۷۵ درصد هزینه طیور را تعیین می‌کند، ما برای اینکه مرغداران در استان همچنان تولید داشته باشند و به بازار مرغ لطمه‌ای وارد نشود کشت قراردادی را در استان انجام دادیم و طی آن سرمایه گذارانی در استان آمدند برای اینکه چرخ این صنعت در استان بچرخد.

وی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای حمایت از دامدار و بازار توضیح داد: در زمینه گوشت قرمز نیز دام‌ها را از دامداران خریداری و در استان ذخیره کردیم و بهمن سال گذشته که قیمت گوشت قرمز کمی بالا رفت به صورت تنظیم بازار نه تامین بازار؛ بهترین گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله باکیفیت را وارد بازار استان کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه در اسفند سال گذشته مشکلی در زمینه تامین مرغ نداشتیم، افزود: در فروردین ماه جاری مرغ منجمد در استان با قیمت ۴۵ هزار تومان توزیع شد، در یک هفته شاهد بودیم مرغ موردنیاز در بازار با کمبود مواجه شد که علت آن به خاطر دو مسئله بود.

برزعلی؛ بخشی از این اتفاق را به واسطه عدم تامین جوجه یکروزه در اسفندماه عنوان کرد و گفت: این مشکل نه فقط برای استان بلکه مشکل سراسری بود که برای مرغداری‌ها تامین جوجه یکروزه به اندازه کافی انجام نشد، در حالیکه تمام سعی ما این بود که استان با کمبود مرغ گرم مواجه نشود.

وی توضیح داد: در گلستان روزی نبود که مرغ گرم توزیع نداشته باشیم، قیمت مرغ در استان گلستان با استان‌های همجوار متفاوت بود اما قیمت رسمی را سعی کردیم به صورت تنظیم بازار همچنان در استان حفظ کنیم.

*ممانعت از خروج مرغ‌های صندوقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: شاید گزارش‌هایی وجود داشته باشد که مرغ به صورت صندوقی یا ماشین‌های سواری به خارج از استان حمل شود، خوشبختانه با پای کار بودن دستگاه‌های متولی از جمله پلیس امنیت اقتصادی جلوی این کار گرفته شد.

برزعلی با بیان اینکه تامین بخشی از جوجه گلستان از خارج استان انجام می‌شود، ابراز کرد: عرضه مرغ گرم در شرایط عادی قرار دارد و روزانه ۱۲۰ تن مرغ روانه بازار می‌شود، درحالیکه میزان مصرف استان چیزی حدود ۸۵ تا ۹۰ تن در روز است، این روند ادامه دارد و مشکلی در تامین مرغ گرم در گلستان نداریم.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.