1399-12-17 11:19
1665
1
73568
گزارش؛

کمبود مرغ در بازار گلستان و صف هایی که برای «تمام شد» بسته می شود/ دست دلالان در سفره مردم

در حالی که مسئولان از رتبه نخست تولید مرغ در گلستان سخن می گویند اما بازار آشفته و کمبود آن در گلستان از چیز دیگری حکایت دارد.

به گزارش گلستان ما؛ «گلستان رتبه تولید مرغ درکشور» که تنها این نام را یدک می کشد و با گذر از بازارهای این استان اثری از وفور مرغ دیده نمی شود .

طی روزهای اخیر بازار مرغ دچار تلاطم شده و شاهد کمبود مرغ و ظاهرا نبود مرغ در استان شده ایم و مردم برای خرید آن از این شهر به آن شهر هم می روند .

روزهای سخت کرونایی و بیکاری بسیاری از مردم و تحمیل خرج های اضافه همچون ماسک و مواد ضد عفونی کنند و غیره کمر بسیاری از خانواده ها را خم کرده است و حالا صف خرید ارزاق نیز آینه دقی شده است .

صف تخم مرغ، تمام نشده، صف روغن و حالا کمبود مرغ گریبانگیر رتبه نخست تولیدکننده مرغ را گرفته است و ظاهرا می خواهد از سفره ها پر بکشد.حال سوال اینجاست چرا باید دچار کمبود مرغ شویم؟

خانمی امروز در صف مرغ در محله طهماسبی گرگان به خبرنگار ما گفت: چندین مرغ فروشی در این محله وجود دارد و ما از این مغازه به آن مغازه می رویم ، ساعت ها در صف مرغ می ایستیم ولی آخرهم  بعد از چند ساعت می گویند که "تمام شد بروید فردا بیایید".

وی ادامه داد: برای مرغ دولتی ( ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان) خطر کرونا را باید به جان بخریم  نمی دانیم چه چیزی را باید جایگزین آن کنیم گوشت کیلیویی ۱۲۰ هزار تومانی را؟

خانم دیگری هم به گفتگوی ما اضافه می شود و می گوید: دیگر از ایستادن در صف خجالت می کشیم، تخم مرغ، روغن و حالا مرغ از این سرِ شهر به آن سرِ شهر دیگر درمانده شده ایم .

وی افزود: مسئولان چرا فکری به حال ما نمی کنند، مراکز عرضه را زیاد کنند، تولید را زیاد کنند، محتکران را بگیرند، می گویند مرغ هست ، کجاست که ما خبر نداریم ؛حتی مرغ کیلویی ۲۷ هزار تومانی هم دربازار نمی بینیم.

این شهروند گرگانی گفت: با این وضعیت کرونا  به خدا باترس از خانه خارج می شویم اما مجبوریم  چرا مسئولان کاری نمی کنند.

دردی که هر روز کهنه تر از دیروز می شود و ظاهرا مسئولان دست روی دست می گذارند یا برنامه ریزی درستی انجام نمی دهند و نظارت ها ناکافی باعث می شود سودجویان هر روز با ترفندهای مختلف موجب نارضایتی مردم را فراهم کنند و اختلال در توزیع مواد غذایی بوجود آورند.

نشتی توزیع مرغ در گلستان

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان؛ با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آماده شدن خانواده‌ها برای نوروز از یک سو و افزایش قیمت مرغ در استان‌های همجوار موجب شده توزیع مرغ در شبکه استانی نشتی داشته باشد و مرغی که قرار است بر سر سفره گلستانی‌ها بیاید سر از بازار سایر استان‌ها در بیاورد.

حسین طلوعیان افزود:  نیاز مردم استان به مرغ بر اساس سرانه کشور و طبق الگوی جمعیتی ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن در روز است، اما تجربه ما دربحث توزیع نشان می‌دهد معمولا کمتر از این میزان مورد نیاز استان بوده و توزیع ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن موجب اشباع بازار می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات اخیر پیش آمده در حوزه عرضه مرغ در بازار استان و با تصمیم کارگروه تنظیم بازار ، از شنبه ۱۶ اسفندماه مرغ تحویلی از کشتارگاه‌ها ابتدا در محل انبار سازمان جهاد کشاورزی در کمربندی گرگان تجمیع و پس از صورتجلسه و تحویل، توسط خودرو‌های مخصوص توزیع مرغ در بین مرغ فروشی‌های شهرستان گرگان و با همراهی یکی از بازرسین افتخاری در سطح بازار توزیع خواهد شد.

وی افزود:قیمت مرغ آماده طبخ در استان‌های همجوار گلستان با قیمتی بالاتر از استان گلستان عرضه می‌شود و متاسفانه شرایط برای فرصت طلبی سودجویان فراهم است، گفت: امیدواریم با اجرای این طرح و افزایش نظارت‌ها از خروج بی ضابطه مرغ از استان جلوگیری کنیم.

طلوعیان از مردم استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ به حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان اطلاع دهند تا با همکاری یکدیگر راه تخلف فرصت طلبان را ببندیم.

طبق آماری که جهاد کشاورزی می دهد  ۱۳۰ تن گوشت مرغ روزانه روانه بازار استان می شود اما  آماری که دامپزشکی بیان کرده است ورود ۸۵ تن مرغ  به بازار استان  است که این اختلاف آمار نشان دهنده این است که در نخستین لایه نظارت ایراداتی وجود دارد و باید برطرف شود که برای رفع آن ورود کرده ایم.

طلوعیان با بیان مطلب فوق توضیح داد: بخشی از این نظارت‌ها باید در کنار سازمان صمت، جهادکشاورزی، دامپزشکی و غیره از سوی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها اعمال شود تا بتوانیم بازار استان را تنظیم کنیم.

به گفته قائم مقام جهاد کشاورزی گلستان آمار توزیع مرغ در گلستان از طریق ثبت در سامانه بروز بوده واز ۴۵ روز قبل برنامه ریزی برای ایام پایان سال انجام شده است.

پای سودجویی درمیان است

سعید حسن پور افزود: روزانه بیش از ۶۰۰ تن تولید مرغ داریم و از این امار نیاز استان ما ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد دیگر صادر می‌شود و نمی توان گفت که کمبود مرغ در بازار است و مشکل دیگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید دست سودجویان از بازار مرغ در گلستان کوتاه شود، بیان کرد: دستگاه های مربوطه باید دست این دلالان وسودجویان که به معیشت مردم دست درازی کرده اند را قطع کنند .

گفتنی است؛ تنها روز گذشته بر اساس آمار بیش از ۱۳۰ تن گوشت مرغ در استان تزریق شده و بیش از ۲۳۰ تن وارد بازار بهمن تهران و مابقی دراستان‌های دیگر توزیع شده است.

به نظر می رسد؛ علاوه برپای لنگ نظارت در تولید و توزیع مرغ در گلستان، برخی از تولید کنندگان و دلالان برای سودجویی بیشتر با فروش مرغ با قیمت بالاتر به استان ها دیگر پرداخته و به وظیفه خود برای خدمات به استان گلستان سرباز می زنند که نیازمند ورود دستگاه های مربوطه است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.