1399-12-11 17:00
635
0
73469
سرپرست منابع طبیعی گلستان عنوان کرد:

توزیع یک میلیون و 500 هزار اصله نهال در گلستان/ 291 پرونده تجاوز و تخریب عرصه های طبیعی در دستگاه قضایی تشکیل شد

لطفی گفت: 291 فقره پرونده قضایی در خصوص تجاوز و تخریب عرصه های طبیعی گلستان در محاکم قضایی، تشکیل شده که در 252 پرونده علاوه بر محکومیت افراد ملزم به پرداخت جریمه نیز شده اند.

به گزارش گلستان ما، عبدالرحیم لطفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی جنگلی، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گلستان وجود دارد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی بستری برای ساکنان منطقه بوده و اگر دستکاری شوند دچار چالش خواهیم شد.

وی افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیاز به آبخیزداری دارد که کار مطالعاتی آن در یک میلیون و 100 هزار هکتار انجام شده و کار آبخیزداری در ۶۵۰ هزار هکتار را هم به پایان رساندیم.

لطفی با بیان اینکه  ۳۰۰ هزار هکتار وارد عملیات اجرایی شده، اضافه کرد: در سال ۹۹ با توجه به منابع صندوق توسعه ملی ۱۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده که ۲۲۰ پروژه را شامل می شود.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به آبخوان ها هم گفت: در گلستان وضعیت آبخوان ها حاد نیست اما شکننده است و اگر خارج از اصول منابع آب مصرف شود نتایج مخربی را به همراه دارد.

وی در خصوص کاداستر، ابراز کرد: در گلستان یک میلیون و ۲۷۴ هزار هکتار از اراضی نیازمند کاداستر بوده که یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار آن در سال ۹۹ تهیه شده و تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ کل کاداستر اراضی به پایان می ‌رسد.

لطفی با بیان اینکه کاداستر جنگل ها و مناطق ساحلی اولویت داشته و تا پایان امسال به پایان می‌رسد، گفت: ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و ۱۸ هزار هکتار اراضی ساحلی نیازمند کاداستر هستند که در جنگل ۸۵ درصد و در ساحل ۹۵ درصد کاداستر به پایان رسیده است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به تخریب جنگل در دهه 40 عنوان کرد: در طول مدتی وسعت جنگل ها به ۳۶۷ هزار هکتار نیز تقلیل یافته بود اما با جنگل‌کاری‌هایی که صورت گرفت، این سطح الان به ۴۵۲ هزار هکتار افزایش یافته است.
لطفی یادآور شد: در سیل اوایل سال ۹۸ سفره‌های آزاد استان در منطقه دشت گرگان احیا شد اما کمبود آب در سفره‌های زیرزمینی جبران نشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قارچ ترافل می‌تواند یک فرصت برای استان باشد، گفت: در سال‌های قبل با آموزش ۵۰۰ نفر از مردم محلی، مجوز برداشت قارچ ترافل به آنها داده شد اما در عمل بیش از ۱۵۰۰ نفر برای برداشت این قارچ وارد جنگل‌ها شدند و این امر تخریب جنگل را به همراه داشت.به همین جهت در حال حاضر برداشت این قارچ و صادرات آن ممنوع است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به تشکیل 291 فقره پرونده قضایی در خصوص تجاوز و تخریب عرصه های طبیعی گلستان در محاکم قضایی، ابراز کرد: این تجاوز ها در مجموع به 263 هکتار از منابع طبیعی صورت گرفته که در 252 پرونده علاوه بر محکومیت افراد ملزم به پرداخت جریمه نیز شده اند.

لطفی در ادامه با اشاره به هفته منابع طبیعی اذعان کرد: امسال توزیع یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۷۰ درصد آن توزیع شده و مابقی نیز تا پایان سال توزیع خواهد شد.

وی گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی افتتاح پروژه‌های بیابان‌ زدایی با حضور معاون وزیر و مسئولان استان، افتتاح پروژه‌های آبخیزداری آزادشهر، تقدیر از فعالان حوزه منابع طبیعی، دیدار با مسئولان قضایی، دیدار با ائمه جمعه، رونمایی از یک باغ پژوهشی را برنامه ریزی کرده ایم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.