1402-04-29 07:54
1144
0
85774
تاریخ‌نگار گرگانی عنوان کرد؛

برگزاری ۳۰ هزار مراسم حسینی در استان گلستان

به گفته تاریخ‌نگار گرگانی مردم شهر‌ها و روستا‌های استان گلستان از دیرباز علاقه خاصی به امام حسین(ع) داشته و دارند و در این راستا مراسم مختلفی برگزار می‌کنند که اوج آن در ماه‌های محرم و صفر است.

غلامرضا خارکوهی در گفتگو با گلستان ما گفت: گلستانی‌ها در ماه‌های محرم و صفر بیش از ۳۰ هزار مراسم عزا برای اباعبدالله در مساجد و هیأت‌ها و تکیه‌ها و حسینیه‌ها و فاطمیه‌ها و زینبیه‌ها و امامزاده‌ها و ادارت و منازل و سایر محافل و مراکز برگزار می‌کنند که بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه مجالس امام حسین(ع) با استقبال پرشور عامه مردم مواجه می‌گردد، گفت: این مجالس به سبک سنتی، و به شیوه‌های مختلف، نوحه خوانی، سینه زنی، زنجیر زنی، منبر و موعظه، قرائت زیارت عاشورا، طبل زنی، شبیه خوانی، دسته روی، دسته چوبی، حلیم پزان، پامنبری، طوق بندان، علم گردانی، شیرخوارگان حسینی و به صور دیگر برپا می‌شود.

این تاریخ پژوه حضور گسترده زن و مرد و پیر و جوان را در مجالس حسینی نشانه عمق عشق و ارادت مردم این خطه به اهل بیت رسول الله(ص) عنوان کرد و گفت؛ مردم این منطقه قبل از محرم مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و امامزاده‌ها را غبار روبی و سیاه پوش می‌کنند و علم‌ها و پرچم‌ها را تمیز و اماده می‌کنند و از شب اول محرم تا پایان صفر به عزاداری می‌پردازند، اما عمده عزاداری‌ها در ده اول محرم مخصوصاً تاسوعا و عاشورا و اربعین انجام می‌شود.

خارکوهی اضافه کرد: علاوه بر مساجد و تکایا و حسینیه‌ها، مراسم حسینی در برخی منازل و ادارات و پاساژ‌ها و مراکز آموزشی نیز برگزار می‌شود و این مجالس غالبا توام با پذیرایی و نذیری است.

در پایان خاطر نشان می‌شود که این مورخ گلستانی کتابی در این زمینه نوشته که به علت گرانی هزینه‌های چاپ هنوز نتوانسته آن را منتشر کنند، خیّرانی که آمادگی مشارکت در این کار خیر حسینی دارند می‌توانند برای چاپ این اثر به یاری مؤلف بشتابند.
انتهای خبر/ 4202

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.