1399-08-16 10:33
1517
0
71421
گزارش گلستان ما از آتش سوزی در بکرترین زیستگاه گلستان ؛

آتش سوزی گسترده در توسکستان/ بسیج امکانات استانی و ‌ملی برای مهار آتش

آتش‌سوزی وسیعی از یک‌شنبه در جنگل توسکستان گرگان شعله‌ور شده که قبرستانی قدیمی را نابود کرده و درختان کمیاب سرخدار را در معرض انقراض قرار داده است، خشک بودن طبیعت، ارتفاع زیاد و سخت‌گذر بودن منطقه همان مشکلات همیشگی در اطفا هستند.

به گزارش گلستان ما؛ استاندار گلستان در بازدید از منطقه آتش سوزی اعلام کرد: احتمالا خاموش کردن آتش در جنگل توسکستان دو تا سه روز آینده طول می کشد.

 هادی حق شناس گفت: مناطقی که دچار حریق شده صعب العبور است و احتمال دارد خاموش کردن آتش دو تا سه روز آینده ادامه داشته باشد.

وی افزود: حدود 4 روز است که بیش از 600 نفر روز از نیروهای مردمی و منابع طبیعی، هلال احمر و محیط زیست مشغول اطفای حریق هستند. 

حق شناس تصریح کرد: هلی کوپتر هلال احمر و منابع طبیعی نیز برای آب پاشی و انتقال نیروها از روز اول وارد کار شده اند، وی وسعت آتش سوزی در جنگل توسکستان گرگان را حدود دو تا سه کیلومتر اعلام کرد.

صعب العبور بودن علت کندی مهار آتش سوزی

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران برای بررسی‌های مهار و اطفای حریق در توسکستان اظهار کرد: صعب العبور بودن منطقه و وزش باد سبب طولانی شدن روند اطفا حریق شده است.

وی افزود: اعزام نیروهای تازه نفس در حال انجام است، در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد می توان از ظرفیت هلیکوپترها هم استفاده کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: شب گذشته 60 نیروی عملیاتی در منطقه مستقر بودند و با وجود وزش باد آتش به صورت کامل مهار نشده و اکنون وارد دامنه ها شده و این وزش باد آتش را شعله ورتر کرده است.

به گفته قزلسفلو؛ پرواز بالگردهای اطفای حریق به دلیل شرایط بد جوی فعلاً متوقف شده است.

وی درباره ابعاد و میزان آتش سوزی هم گفت: مساحت متأثر از حریق بعد از اتمام عملیات اطفا برآورد می‌شود.

به گفته این مسيول، به دلیل شرایط نامناسب جوی و وزش باد، آتش در 2 محور منطقه جنگلی توسکستان مانند پنبول چال و دره روغن خانه گسترش یافته است. 

فرماندار گرگان:

عملیاتاطفا حریق در ارتفاعات توسکستان همچنان ادامه دارد

 

فرماندار شهرستان گرگان در جلسه مدیریت بحران اطفا حریق جنگل های توسکستان که با حضور مدیران کل مدیریت بحران، منابع طبیعی، محیط زیست استان و جمعی از مدیران شهرستانی در محل طرح جنگلداری منابع طبیعی توسکستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به صعب و العبور بودن مسیر آتش سوزی و تردد سخت در آن منطقه، هنوز مهار آتش به طور کامل انجام نشده است و تمام نیرو های امدادی با حداکثر توان مشغول اطفا حریق در منطقه هستند. 

فرماندار گرگان خبر داد: یک تیم سه نفره متشکل از فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان و معاون امداد و نجات هلال احمر استان تمامی اختیارات لازم را برای انتخاب افراد متخصص و همچنین اعزام آنها به بالای ارتفاعات توسکستان را دارند و با توجه به شرایط جوی موجود تصمیمات لازم توسط این کمیته در محل حادثه اتخاذ خواهد شد.

 حمیدی ادامه داد: تمامی امکانات و تجهیزات مناسب برای بیتوته نمودن نیرو های امدادی در طول شبانه روز در ارتفاعات توسکستان فراهم شده است.

فرماندار گرگان با بیان اینکه از صبح روز پنج شنبه تیم های ١٢ نفره متشکل از منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و نیرو های مردمی با هماهنگی کمیته فوق به محل حادثه اعزام شدند، افزود: انتخاب نیرو های متخصص منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر باید مورد تاکید کمیته فوق باشد.

حمیدی تاکید کرد؛ تا پایان مهار کامل آتش در ارتفاعات توسکستان، هر روز صبح و عصر جلسه اضطراری به منظور پیگیری آخرین وضعیت منطقه و همچنین بررسی شرایط موجود در محل طرح جنگلداری منابع طبیعی با حضور همه دستگاه های مربوطه به جهت رسیدگی و ساماندهی کامل نیرو های امدادی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.