1401-05-04 08:50
980
2
80937
تکریم از بازنشستگان شاید به وقت دیگر؛

تحمیل هزینه های کمر شکن دارو و خدمات درمانی به بازنشستگان/ قوانین بازنشستگی 50 سال بدون تغییر

بسیاری از بازنشستگان از شرایطی که دولتمردان برای آنها ترسیم کردند رضایت ندارد و شاید مهمترین گلایه آنها در خصوص همسان سازی حقوق باشد.

گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛  پشت سرشان سی سال تجربه است و پیشرویشان مشکلات زندگی از نوسان قیمت و گرانی دارو، این روزها بازنشستگان سخت تر از گذشته گذران امر می کنند، می گویند دولت ها به دلیل کسری بودجه دست به صندوقشان گذاشته و این مسئله باعث شده که امروز در سن بازنشستگی از حقوق مکفی برخوردار نباشند.

گرچه مقام معظم رهبری در جمله ای بیان کردند «اگر در محیط بازنشستگی و در میان بازنشستگان شور ، امید، علاقه به کار و شوق به مفید بودن و رضایتمندی وجود داشته باشد اثر این امر مستقیماً بر روی شاغلین منعکس می شود.» اما این سالها بسامد صدای بازنشستگان در پیچ و خم مشکلات اقتصادی دولت ها شنیده نشد.

حتی در دولت سیزدهم هم که انگیزه برای کاهش بار مشکلات بازنشستگان وجود داشت در چند روز مانده به روز بازنشستگان رئیس مجلس طی ابلاغ رسمی نظر هیات تطبیق مقررات مجلس را به دولت ابلاغ کرد که مطابق این ابلاغیه مصوبات هیات دولت در دو بخش افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و افزایش حق مسکن کارگری به دلیل مغایرت قانونی ابطال شد.

در جریان جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی رئیس جمهور در واکنش به این اقدام دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را صادر کرد و این مسئله شاید بارقه ای از امید در دل بازنشستگان زنده کرد و انتظار می رود که در مسیر کارشناسی مشکلات بازنشستگان برطرف شود.

این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان از شرایطی که دولتمردان برای آنها ترسیم کردند رضایت ندارد و شاید مهمترین گلایه آنها در خصوص همسان سازی حقوق باشد.

هوشمنگ صباغان، نماینده منتخب کانون های باز نشستگی استان و رئیس کانون بازنشستگی استانداری و فرمانداری گلستان در خصوص مشکلات بازنشستگان می گوید: دل همه عزیزان بازنشسته درد است از کدام درد بگوییم، از همسان سازی حقوق بازنشستگان بگوییم؟ در حالی که چند روز مانده به روز تکریم بازنشستگان رئیس مجلس مصوبه دولت را غیرقانونی اعلام می‌کند.

نماینده منتخب کانون های باز نشستگی گلستان ادامه داد: بازنشستگان آیینه تمام نمای شما مسئولان هستند، خدماتی که به بازنشستگان در  نهادها ارائه  می‌شود متفاوت است و  با خدمات بازنشستگان وزارت کشور قابل مقایسه نیست.

صباغان خاطرنشان کرد: در مجموعه وزارت کشور وقتی بازنشسته می‌شویم کسی با ما کاری ندارد و بحث همسان سازی یکی از دغدغه های ما به شمار می‌رود و درخواست داریم مجموعه استانداری این مسئله را پیگیری کند.

وی به بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: ناعدالتی در بیمه تکمیلی وجود دارد و هیچ بازنشسته یا از خدمات ارائه شده این سازمان بیمه گر دل خوشی ندارد، این سازمان بیمه گر سه بیمه پایه، تکمیلی و اکمل دارد و بازنشستگان برای بهره مندی از بیمه اکمل که شامل مزایای بیمه کارکنان و شاغلین می شود باید ماهانه 250 هزار تومان بپردازند.

این مقام مسئول به بحث روان سازی معابر اشاره کرد و گفت: برخی از ادارات رمپ‌های لازم را در نظر نمی گیرند و درخواست داریم این مسئله از معاونت عمران استانداری پیگیری شود، امروز بیشترین هزینه بازنشستگان در بخش دارو است و بازنشستگان با مشکل در این بخش رو به رو هستند و در بسیاری از کشورها خدمات بهتری به بازنشستگان عرضه می‌کنند.

محمد براری،  مدیریت صندوق بازنشستگان استان گلستان  نیز می گوید: پوشش حمایتی بازنشستگان در کشور ما به یک دهم هم‌نرسیده و قوانین صندوق بازنشستگی در طول ۵۰ سال اخیر تغییر نکرده است.

وی افزود: قبل از متناسب سازی ۱۱۳ میلیارد و امروز ۲۷۰ میلیارد تومان پرداختی حقوق بازنشستگان در استان گلستان را شاهد هستیم و میانگین حقوق بازنشستگان هفت میلیون و 973 هزار تومان است.

این مقام مسئول تاکید کرد: میانگین سن بازنشستگی ۵۱.۷۹ است و تنها در کشور ما این عدد است و علت آن قوانین است و این در حالی است که اوج پختگی افراد بازنشسته می‌کنند و این مسئله چالشی برای صندوق شده است.

 

براری افزود: بازنشستگان و سالمندان نباید دنبال بیمه سلامت و نظام سلامت بروند و ما باید  دنبال آن برویم و این اشتباه بزرگی است، در استان گلستان بیش از چهار هزار و ۹۶۳ نفر برنده تسهیلات بازنشستگی اعلام شدند که در هشت مرحله این تسهیلات را دریافت می‌کنند به این افراد تسهیلات 15 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.

وی افزود:  باید به دنبال این باشیم نظام سلامت ما درست شود و بخشی از مشکلات بازنشستگان در حوزه دارو و درمان حل کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: آیین نامه برای متناسب سازی نوشته شده براساس آن نیز دولت عمل کرده ولی متاسفانه مشکلات زیادی در آن وجود دارد و باید شرایطی فراهم شود تا بین بازنشسته تبعیض نباشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.