1396-09-01 05:02
5928
0
46838
گزارش تور رسانه ای بسیج رسانه گرگان ؛

گلستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب پرورش شترمرغ را دارد / 150 هزارتومان قرضی که کارآفرین گرگانی را میلیونر کرد + تصاویر

تور رسانه ای بازدید از عرصه های اقتصاد مقاومتی مرکز استان گلستان به همت بسیج رسانه و با همکاری بسیج سازندگی سپاه گرگان برگزار شد تا از نزدیک رسانه ها با این عرصه ها آشنا شوند و بتوانند در این خصوص اطلاع رسانی داشته باشند .

به گزارش گلستان ما ؛ در چند سال اخیر واژه «اقتصاد مقاومتی» پس از تاکید مقام معظم رهبری بر روی این موضوع و نامگذاری سالها با این عنوان در ادبیات اقتصادی کشور بیش از پیش به چشم می خورد ، این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح گردید.

در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی ، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند.

ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: " اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد" .

"اقتصاد مقاومتی" اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و بسیاری آن را راهکار مناسبی برای این روزهای اقتصاد کشور و شرایطی که به کشورمان تحمیل شده می دانند.

در واقع هدف در اقتصاد مقاومتی آن است که در برابر فشارها و ضربه‌های اقتصادی از سوی نیروهای متخاصم که سد راه پیشرفت جامعه است، غلبه کند.

tor resaneh 1

شاید برخی برای تعریف اقتصادمقاومتی هنوز با مشکل مواجه باشند اما جوانانی در همین نزدیکی این مفهوم را عملا تعریف کرده اند و در حال فعالیت در عرصه های مختلف اقتصادمقاومتی هستند.

معرفی نمونه های موفق یکی از کارهایی است که میتواند برای جوانان ایجاد انگیزه نماید و حضور رسانه ها در این عرصه ها برای به نمایش گذاشتن ظرفیت ها به خصوص در مرکز استان نقش موثری در ایجاد انگیزه برای جوانان خواهد داشت .

تور رسانه ای بازدید از پروژه های اقتصاد مقاومتی در دومین روز از هفته بسیج به همت بسیج رسانه استان گلستان با حضور جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد، تا از نزدیک شاهد فعالیت تلاشگران عرصه های اقتصادمقاومتی در مرکز استان باشند.

اوزینه اولین مقصدی بود که برای بازدید خبرنگاران در نظر گرفته شده بود بافت روستا را به سمت شمال از مسیر امامزاده ابراهیم ترک می کنیم به دو راهی خاکی می رسیم و مسیر سمت چپ را تا رسیدن به اولین عرصه اقتصاد مقاومتی ادامه می دهیم .

از کنار چند مزرعه و کارگاه نجاری می گذریم و به مزرعه پرورش شترمرغی میرسم که چند جوان آنجا را در قالب شرکت تعاونی راه اندازی کرده اند و اداره می کنند محمد علی خواجه شاهکوهی دانشجوی دکتری شیمی عالی دانشگاه گیلان مدیر این مجموعه است .

وی که برخلاف رشته تحصیلی وارد این عرصه شده مشاوره ها و حمایت بسیج سازندگی سپاه گرگان را در راه اندازی این مجموعه موثر می داند و می گوید : به جوانان پیشنهاد میکنم قبل از ورود به این عرصه دانش و اطلاعات خود را تکمیل کنند تا در مسیر فعالیت با مشکل مواجه نشوند.

tor resaneh 1

خواجه شاهکوهی ادامه داد: کار در این مزرعه را با 60 جوجه برای پرواربندی شروع کردیم و پس از ده ماه نگهداری توانستیم شترمرغ ها را به فروش برسانیم .

این جوان کارآفرین با بیان اینکه فعالیت در این حوزه حداقل باید با 20 جوجه شروع شود تا بتوان به صرفه اقتصادی رسید ، افزود: با این تعداد پس از 6 ماه می تواند در آمدزایی حدود 8 تا 10 میلیون داشت .

وی به ظرفیت های استان برای توسعه این صنعت اشاره می کند و میگوید: این مجموعه کوچک برای 3 نفر به صورت مستقیم و 10 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال داشته که در صورت گسترش قطعا" اشتغال بیشتری ایجاد می کند.

خواجه شاهکویی به مقاومت این پرنده در مقابل سرما و گرما بعد از 4 ماهگی اشاره کرد و گفت: اجزای مختلف شترمرغ به مصرف های مختلف میرسد و در واقع دور ریزی ندارد به همین دلیل می تواند در آمد خوبی ایجاد کند .

tor resaneh 1

وی در ادامه تاکیدکرد: اگر مسئولین به جوانان اعتماد داشته باشند و شرایطی را برای توسعه این صنعت ایجاد نمایند گلستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب پرورش شتر مرغ را دارد .

این کار آفرین جوان میگوید: اگر زیر ساخت فراوری دراستان وجود داشته باشد می توان چرم های شترمرغ را با قیمت مناسبی برای صادرات فروخت و حتی مشتری آلمانی بابت هر چرم شتر مرغ 200 دلار می پردازد .

با او خداحافظی میکنیم ، سرهنگ جعفری مسئول بسیج رسانه مقصد دوم را روستای نصراباد گرگان اعلام می کند و از آنجا به سمت عرصه دوم انتخاب شده برای بازدید که عرصه پرورش ماهی است میرویم.

درمسیر از کنار یادمان شهدای روستای نصرآباد که جنب مجموعه ورزشی روستا نصب شده است می گذریم و یادآوری از مجاهدت شهداء در دفاع مقدس میکنم و امروز جوانان این روستا در جبهه دیگری یعنی عرصه اقتصادمقاومتی فعالیت می کنند .

tor resaneh 1

میثم کارگر جوانی است که با روی باز به استقبال خبرنگاران می آید و ما را برای صرف صبحانه ای سنتی که برای میزبانی در نظر گرفته بود دعوت می کند.

میثم جوانی است که مدرک مهندسی مکانیک دارد و با دریافت تسهیلات اقتصادمقاومتی توانسته با کمک خانواده استخر دو منظوره ای را برای پرورش ماهی در کنار زمین کشاورزی پدری راه اندازی کند.

وی اینگونه برای ما میگوید: پدرم نقش زیادی در شروع این فعالیت داشته و به نوعی ایده اصلی شروع این کار از طرف پدرم بوده است و در حال حاضر 4 عضو خانواده به طور مسقیم در این مجموعه کار می کنند .

این کار آفرین جوان ادامه داد: حدود یک سال است که با سرمایه 60 میلیون این مجموعه پرورش ماهی را احداث کرده و اگر بتواند 6 هزار قطعه ماهی را در یک نوبت به خوبی پرورش دهد می تواند سرمایه هزینه شده را بازگرداند .

وی به زمین اطراف استخر اشاره کرد و گفت: بخشی از نیاز غذایی ماهی ها را همچون گندم ، شبدر و یونجه را در همین اراضی کشت می کندتا هزینه های تولید را کاهش دهد.

tor resaneh 1

کارگر هم به اهمیت آموزش اشاره می کند و می گوید: دیدن آموزش و اطلاعات داشتن در خصوص فعالیتی که انجام می دهیم اهمیت زیادی دارد چون برخی مواقع این عدم آگاهی زیان های زیادی را به همراه خواهد داشت .

وی ادامه داد: برداشت ماهی ها در طول دوره یک ساله انجام می شود و در حال حاضر 6 هزار قطعه ماهی گرمابی آمور در استخر داریم تا در فصل سرد سال به بازار مصرف وارد نمائیم و البته علاوه بر پرورش ماهی از آب استخر برای آبیاری زمین کشاورزی نیز استفاده می کنیم.

بعد از گفتگو با این کارآفرین جوان به سمت شهرگرگان برای بازدید از آخرین عرصه اقتصاد مقاومتی حرکت میکنیم ، این بار قرار است به سراغ یک برند آجیل مطرح در شمال کشور برویم .

روستای نصرآباد را به سمت خیابان امام رضا (ع) گرگان ترک می کنیم و به سمت کارگاه فرآوری و بسته بندی آجیل " حاج ابراهیم" می رویم .

tor resaneh 1

tor resaneh 1

ابتدا وارد کارگاه می شویم کارگران مشغول کارند و تخمه افتابگردان را فراوری می کنند پس از بازدید از کارگاه و دیدن مراحل فراوری و آشنایی با نحوه فرآوری تخمه و آجیل به محل انبار و دفتر حاج ابراهیم حسین آبادی میرویم و با او که مرد میان سالی است هم صحبت می شویم .

وی می گوید با این کار زمانی که در آذربایجان غربی خدمت می کرده آشنا شده است و از سال 80 همزمان با گل خدادا عزیزی به استرالیا با مبلغ 150 هزار تومان قرضی شروع به کارکرده است.

tor resaneh 1

وی از سختی هایی که در شروع به کار داشته صحبت کرد و می گوید: همیشه با سختی کار کردم تا بتوانم درآمد مناسبی را به دست آورم ، در آن زمان با 150 هزار تومان قرضی از خوی و ارومیه تخمه خام می خریدم و به گرگان می آوردم و بو می دادم و بسته بندی می کردم و به فروش می رساندم.

حسین آبادی ادامه داد: در طول هفته شنبه و یکشنبه را برای خرید تخمه خام وقت می گذاشتم ، سه شنبه و چهارشنبه را به همراه همسرم درست و بسته بندی می کردیم و پنج شنبه و جمعه را به پخش و بازاریابی محصولاتم می پرداختم.

وی موفقیتش را مدیون خداوند ، دعای خیر پدر و مادرش میداند و به سفارش پدرش در خصوص صداقت و کسب روزی حلال اشاره می کند و می افزاید: 6 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیرمستقیم در این مجموعه فعالیت می کنند .

این کار آفرین گرگانی درحالی که بر دست های پینه بسته پدرش بوسه میزند ، گفت: این کارگاه در حال حاضر روزانه یک تن تولید دارد و در برخی از روزها تولیدات به 3 یا 4 تن هم بر حسب سفارش می رسد.

tor resaneh 1

حسین آبادی افزود: زمینی را برای ساخت کارگاه بزرگتری درمنطقه روستای کریم آباد گرگان گرفته که در آینده این کارگاه جدید ظرفیت تولید را افزایش می دهد و می تواند30 نفر را به صورت مستقیم شاغل نماید.

وی که عرضه کننده برند خشکبار"حاج ابراهیم" در سه استانهای شمالی است تنها نهادحمایت کننده خود را بسیج سازندگی عنوان می کند و می گوید: با اینکه از سال 80  وارد عرصه اقتصادی شده ام اما تا سال 94 هیچ نهادی کمکی به بنده بعنوان کار آفرین نکرده است .

با تناول مقداری از آجیل های تولیدی این کارگاه محل را ترک میکنیم و به سمت ایستگاه آخر این تور رسانه ای که نمایشگاه دست آوردهای بسیج است میرویم .

tor resaneh 1

این نمایشگاه که به مناسبت هفته بسیج در جنب پارک شهر گرگان برپاشده است شامل 10 غرفه با موضوعات مختلف ایجاد شده است که 4 غرفه آن اختصاص به عرصه های اقتصادمقاومتی و تولیدات آن دارد .

"سلمان گرزین"  مسئول بسیج سازندگی سپاه گرگان در جمع خبرنگاران ، گفت : از ابتدای امسال تاکنون 350 میلیون تومان تسهیلات به کارآفرینان و متقاضیان وام مشاغل خانگی پرداخت شده است.

به گفته وی ؛ اگرچه در سال گذشته 3میلیارد و 550 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است اما با تغییر رویکرد به سمت ایجاد اشتغال با مشاوره کارشناسان و با کمترین هزینه و حتی بدون نیاز به تسهیلات پیش می روند .

tor resaneh 1

مسئول بسیج سازندگی سپاه گرگان افزود: با کمک مشاوره برای راه اندازی و تثبیت درآمد شرایطی را برای متقاضیان فراهم کرده اند و از این طریق 50 نفر را به چرخه اقتصاد وارد کرده اند.

وی تصریح کرد: در18 عرصه اقتصادمقاومتی و 5 عرصه صنایع تبدیلی در مرکز استان فعالیت می کنیم و با توجه به مصوبه ای که در کارگروه اقتصادی با توجه به ظرفیت های گرگان داشتیم مرکز استان به عنوان قطب ترشیجات و شوری جات مطرح است .

گرزین با بیان اینکه امسال 43 نفر از تسهیلات اقتصادمقاومتی بهره مند شده اند ، گفت: علاوه بر اقتصاد مقاومتی در عرصه محرومیت زدایی نیز با کمک گروه های جهادی در حال فعالیت هستیم .

tor resaneh 1

وی تصریح کرد: بازارچه هفتگی در روستای توشن برای فروش محصولات اقتصاد مقاومتی60 روستای بخش مرکزی گرگان با رایزنی های بخشداری مرکزی ایجاد شده است که 5 شنبه هر هفته برگزار می شود و به دنبال این هستیم تا با رایزنی ها در گرگان هم این ظرفیت را ایجاد نمائیم.

مسئول بسیج سازندگی گرگان از برخی از قوانین دست و پا گیر و سختگیری ها انتقاد کرد و گفت: نیاز است دید مسئولین نسبت به مشاغل خانگی تغییر نماید زیرا هنوز برای صدور مجوز ها با دید یک کارخانه به این مشاغل مواجه می شوند .

وی در ادامه تاکیدکرد: نیاز است تا دستور العمل ها تغییراتی را در جهت تسهیل ایجاد اشتغال خانگی و دریافت مجوزها داشته باشند .

گرزین یکی از نیازهای مهم در عرصه اقتصادمقاومتی را برند سازی دانست و گفت: اگر تولید کنندگان این عرصه نتوانند مجوز های لازم را دریافت کنند نمیتوانند بازار خود را داشته باشند و در نتیجه اشتغال پایداری ایجاد نمی شود .

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که این روزها گریبان خانواده ها را گرفته بیکاری جوانان است که ممکن است برخی از آنها حتی فضاهایی را در اختیار داشته باشندکه بتوانند با مشاوره مناسب وارد فعالیت های اقتصادی شوند و برای خود و دیگران اشتغال ایجاد نمایند .

گزارش : هادی علمدار

tor resaneh 1 

tor resaneh 1
 tor resaneh 1 

tor resaneh 1 

tor resaneh 1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.