1397-07-25 16:30
697
0
57920

گرانی ۱۷۴ و ۲۴۶ درصدی قیمت مسکن در ۲ دوره وزارت عباس آخوندی

عباس آخوندی در ۲ دوره متفاوت وزارت مسکن را برعهده داشته است که رشد قابل توجه قیمت مسکن در هر دو دوره رخ داده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم، عباس احمد آخوندی از سال 72 تا 76 وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم سازندگی بود. وی در چهار سال حضورش در این وزارتخانه برنامه "پاک" (پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی) را پیاده کرد که طی چهار سال اثرگذاری آنچنانی در کشور برای خانه‌دار کردن مردم نداشت. البته اجرای این برنامه تبعات منفی برای بازار مسکن به همراه داشت و افزایش قیمت 3.5 برابری را رقم زد. بر این اساس در سال اول حضور آخوندی در این وزارتخانه قیمت یک مترمربع مسکن در تهران 51 هزار و 600 تومان بود. این در حالی بود که سال بعد یعنی 73 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد بیش از 15 درصدی به 59 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

در سال 74 نیز روند افزایش قیمت با تاکید آخوندی بر اجرای برنامه‌هایش ادامه داشت. در این سال متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی با رشد 61 درصدی به 95 هزار و 800 تومان افزایش یافت. در سال 75 نیز قیمت‌ها با رشد 67.3 درصدی رکورد 160 هزار تومان را ثبت کرد. در مجموعه طی چهار سال حضور عباس آخوندی در وزارت مسکن و شهرسازی قیمت هر مترمربع مسکن بیش از 246 درصد نسبت به سال 71 آن هم فقط در تهران افزایش یافت.

در دوره دوم وزارت عباس آخوندی که وی سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد نیز به دلایلی از جمله نبود برنامه مشخص و مدون در مسکن، بازار این بخش مهم اقتصادی دچار نوسانات شدید قیمتی شد. نوساناتی که در سال‌جاری تمام رکوردهای دوره قبل آخوندی را جابجا کرده است.

در حالی که متوسط قیمت مسکن در سال 91 متری بیش از 2 میلیون و 964 هزار تومان بود، در سال ابتدایی حضور آخوندی در ساختمان دادمان قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران با رشد 1 میلیون تومانی به 3 میلیون و 954 هزار تومان بود و یکسال بعد یعنی سال 93 هم با رشد 5.6 درصدی به 4 میلیون و 176 هزار تومان افزایش یافت. در سال 94 نیز هر مترمربع آپارتمان با رشد منفی حدود یک درصدی به 4 میلیون و 141 هزار تومان رسید. در سال 95 متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی روند افزایشی در پیش گرفت و در رکود محض این بخش، رکورد 4 میلیون و 372 هزار تومان را ثبت کرد.

سال گذشته نیز متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران با رشد 15.2 درصدی نسبت به سال 92 به 4 میلیون و 556 هزار تومان افزایش یافت. نبود برنامه مشخص در دوره اول حضور آخوندی گرچه به دلیل رکود نتوانست بازار مسکن را چندان تحت تاثیر قرار دهد، اما سرانجام به دلیل بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا و تمرکز صرف وزیر راه و تیمش بر تحریک تقاضا باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مانند اتفاقات دوره اول وزارت وی شد.

به عبارت دیگر بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهریور امسال به 8 میلیون و 122 هزار تومان افزایش یافت. این بدان معناست که قیمت مسکن نسبت به سال 91 بالغ بر 174 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.