1397-07-03 18:25
1146
0
57250

دست عجیبی که از میان بیابان بیرون زده است! + تصاویر

در بیابان مشهور آتاکاما در کشور شیلی – آمریکای جنوبی- صخره‌ای وجود دارد که کاملا شبیه به دست انسانی‌ست که سر از خاک بیرون آورده و درخواست کمک می‌کند.

به گزارش گلستان ما، در بیابان مشهور آتاکاما در کشور شیلی – آمریکای جنوبی- صخره‌ای وجود دارد که کاملا شبیه به دست انسانی‌ست که سر از خاک بیرون آورده و درخواست کمک می‌کند. این صخره‌ی جالب را با نام (La Mano del Desierto) می‌شناسند. در این مطلب بیشتر با این صخره‌ی مشهور آشنا خواهیم شد.

(La Mano del Desierto) در میانه‌ی بیابان قرار دارد؛ به صورتی که نزدیک‌ترین روستا از آن 47 مایل (معادل 75.6 کیلومتر) دورتر است؛ این روستا آنتوفاگاستا نام دارد. ارتفاع این دست سنگی به 36 فوت (معادل 10.9 متر) می‌رسد و به خوبی از فاصله‌ی دور خودنمایی می‌کند.

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چطور چنین صخره یا مجسمه‌ی خاصی در میانه‌ی بیابان به‌وجود آمده است؟ باید بگوییم که این صخره در حقیقت تندیسی‌ست که یک مجسمه‌ساز اهل شیلی به نام ماریو ایررازابال (Mario Irarrázabal) آن را ساخت و مجسمه در سال 1992 به صورت رسمی افتتاح شد. تامین مالی آن توسط یک شرکت محلی به نام (Corporación Pro Antofagasta) انجام گرفت.

این صخره‌ی دست‌شکل به صورت سمبلیک ساخته شده و هدف از آن نشان دادن انسان –به طور کلی بشر- بوده که درخواست کمک می‌کند و دچار گرفتاری شده است. کارهای سمبلیک در آثار ماریو به وفور به چشم می‌خورند. جالب است بدانید که این مجسمه‌ساز خبره یک اثر دیگر نظیر همین دست ساخته که در کشور اروگوئه است. تندیسی که در اروگوئه است با نام (Man Emerging to Life) شناخته می‌شود؛ البته بومیان هردوی این مجسمه‌ها را با نام (The Hand) یا همان دست می‌شناسند.

صخره دست در شیلی

 دست سنگی شیلی

آشنایی با موقعیت جغرافیایی صخره

در بیابان آتاکاما بر خلاف تصور عموم مردم هنوز زندگی جریان دارد. بر اساس آخرین آمار حدود 500 گونه گیاهی در این ناحیه به چشم می‌خورد که زعتر، یارتا، فلفل و... از مشهورترین‌شان هستند. گذشته از گیاهان، حیوانات و جانداران متعددی نیز در آتاکاما وجود دارند که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به عقرب قرمز، عنکبوت و نوعی پروانه و قورباغه اشاره کرد.

همانطور که اشاره کردیم این صخره‌ی جالب در میان بیابان قرار گرفته بنابراین اگر علاقه‌مند به دیدن آن هستید، راه آسانی در پیش ندارید و برای شروع باید به بزرگراه پان امریکن (the Pan-American) مراجعه کرده و از بومیان و تابلوهای راهنما کمک بگیرید.

صخره دست در شیلی

دست سنگی در شیلی

نگاهی به بازدیدکنندگان دست سنگی شیلی

این صخره‌ی جالب سوژه‌ی خوبی برای هنردوستان و عکاسان به شمار می‌آید. برای بازدید از بیابان آتاکاما باید کمی ماجراجو باشید و خود را برای سفری نسبتا دشوار آماده کنید. جالب این که با وجود سختی مسیر، افراد بسیاری برای بازدید از آتاکاما زیبا اقدام می‌کنند زیرا این بیابان یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم‌های جیمز باند بوده است. همچنین این مکان موقعیت خوبی برای تماشای ستارگان و اخترشناسی دارد و به همین خاطر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

لازم است ذکر کنیم که تنها دو تندیس به صورت دست انسان و با این شکل و شمایل در دنیا وجود دارد به همین خاطر بازدید از این مکان ارزشش را دارد و برای توریست‌ها جذاب است.

دست سنگی در شیلی

دست سنگی شیلی

وضعیت کنونی دست سنگی شیلی

به دلیل این که مجسمه از جنس سنگ است و در میان بیابان واقع شده، دچار آسیب زیادی نمی‌شود اما با این حال فرسایش کمی آن را دچار تغییر می‌کند. متاسفانه برخی از بازدیدکنندگان علاقه‌مند هستند روی صخره یادگاری حکاکی کنند تا به سایر مردم نشان بدهند که آنها از این دست سنگی دیدن کرده‌اند. مسئولان مربوطه باید بیشتر در رابطه با مرمت و نگهداری از این صخره‌س زیبا بیندیشند و اقداماتی مناسب را انجام بدهند.

صخره دست در شیلی

صخره دست در شیلی

منبع: worldatlas.com

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.