1394-06-05 16:31
1092
0
19623

چرا مردم به دنبال داروی بدون نسخه هستند؟/ راهکار مقابله با این فرهنگ غلط چیست؟

فروش دارو بدون نسخه یکی از مسائلی است که از اقدام مردم به خود درمانی ناشی می شود و قطعا مشکلاتی را به همراه دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، مدیریت نظارت بر امور دارو و مواد مخدر سالانه و یا هر دوسال فهرستی از دارو های مجاز به ارائه بدون نسخه در داروخانه ها را منتشر می کند که در لیستی به نام دارور های otc در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد.

کلمه OTC مخفف over-the-counter است یعنی فروش دارو بدون نسخه که شما حتی بدون تجویز و نسخه پزشک هم می توانید از داروخانه ها تهیه نمایید.

اما نکته قابل توجه در فروش دارو بدون نسخه در داروخانه ها این است که گاهی مشاهده می شود داروهایی فراتر از دارو های مجاز بدون نسخه عرضه می شود که بعضا عوارضی را به همراه دارد.

در اینجا موضوع مد نظر، این دارو ها نیستند بلکه چرایی مراجعه مردم برای خرید دارو بدون نسخه و عدم مراجعه به پزشک است که می توان بالا بودن تعرفه ویزیت پزشکان را دلیلی بر این امر عنوان کرد.

البته شاید مسئله هزینه بالای پزشکان تا حدودی با اجرای طرح تحول سلامت حل شده باشد ولی به دلیل نواقصی در اجرای این طرح، این عامل نیز هنوز بر قوت خود باقیست.

از سوی دیگر به دلیل اینکه خرید دارو بدون نسخه به عنوان فرهنگی در بین مردم جا افتاده، نیاز است در این خصوص اقداماتی اساسی تر انجام شود.

قطعا فرهنگ سازی زمان بر و سخت است و تغییر یک اشتباه که به عنوان فرهنگ ترویج یافته، سخت تر، اما اگر در کنار برنامه های مختلفی که در راستای سلامت و بهداشت جامعه انجام می شود به این مسئله نیز پرداخته شود و مردم بیشتر با عوارض داروهایی که بدون توجه به آن مورد استفاده قرار می دهند آشنا شوند، می توان گام موثری در جهت اصلاح این فرهنگ غلط برداشت.

جایگزینی برنامه های ورزشی که همیشه مورد تاکید پزشکان است نیز می تواند راهکار دیگری در جهت پیشبرد این هدف باشد.

برای نیل یه این هدف رسانه ها و در رأس آنها صدا و سیما می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

یک کارشناس دارویی در این خصوص می گوید: در راستای اصلاح این فرهنگ پوستر ها ی مختلفی طراحی و به مدارس و مراکز درمانی ارسال شده است اما این اقدامات کافی نیست .

او معتقد است رسانه ملی خصوصا سیما نقش مهمی می تواند در این مسیر ایفا کند اما متاسفانه پخش تیزر و حتی زیرنویس کردن نکات آموزشی در سیما نیاز به هزینه بالایی دارد.

این کارشناس ادامه می دهد: اکثر مردم تلویزیون می بینند و اگر می خواهیم مصرف بدون نسخه را کاهش دهیم باید از طریق این رسانه تبلیغات گسترده ای انجام شود. مثلا سیمای ملی می تواند برای پیشگیری از هزینه ناشی از سوء مصرف داروهای بدون نسخه برنامه ای مانند کمربند ایمنی تولید کند تا در چارچوب آن آموزش های مورد نیاز به مردم داده شود.

حال باید دید این مسئله در اولویت های سیاست های رسانه ملی قرار دارد یا خیر و آیا وزارت بهداشت رفع این معضل که هر روز در بین مردم عادی تر می شود را با تامل جدی تری در دستور کار خود قرار می دهد؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.