1394-08-12 16:36
1263
0
23009
یادداشت سید غلامرضا قاضوی در پی انتشار یک مطلب؛

مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به‌ظاهر با هم شبیه اند، اما بسیار متفاوتند

دو مقوله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به‌ظاهر شباهت‌های گسترده‌ای دارند اما بسیار متفاوت از یکدیگرند که تاکنون در جلسات و همایش‌ها و مانورها و.... مسئولان و کارشناسان گاها به خاطر فرصت کم خوب طرح موضوع نشده و نکرده‌اند.

به گزارش  گلستان ما به نقل از نیلکوه، مطلبی تحت عنوان " ساختار پدافند غیرعامل و مدیریت بحران؛ شباهت‎ها و تفاوت‎ها" در نیلکوه انتشار داده شه که طی آن سید غلامرضا قاضوی یادداشتی به این پایگاه خبری ارسال کرد که در ذیل می‌خوانید:

دو مقوله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به‌ظاهر شباهت‌های گسترده‌ای دارند اما بسیار متفاوت از یکدیگرند که تاکنون در جلسات و همایش‌ها و مانورها و.... مسئولان و کارشناسان گاها به خاطر فرصت کم خوب طرح موضوع نشده و نکرده‌اند.

همین بس که مردم شهیدپرور و وطن‌دوست ایران اسلامی به‌خوبی هر دو مقوله را در پیروزی انقلاب اسلامی و مدیریت جنگ نابرابر و تحمیلی هشت‌ساله و اتفاقات پیرامونی دشمنان داخلی و خارجی و هسته‌ای شدن و استکبارستیزی و حمایت‌های از نظام و انقلاب و رهبری و دولت و.... با وحدت کم‌نظیر و خصوصاً در مجالس و تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها و کمک‌های همه‌جانبه و..... چه در داخل سرزمینی و برون‌مرزی از خود نشان دادند و بهتر از من و ما می‌دانند و گاها هم جلوترند اما در تعریف مشکل وجود دارد.

مدیریت بحران هم که در رابطه با پیش‌بینی و پیشگیری و مقابله و بازتوانی و برگشت به وضعیت قبل و بهتر از قبل کارکرد داشته باشند. شاید هنوز خوب آگاه نیستن که در بحران‌های طبیعی و ایجاد انسان‌ساز باید چگونه وارد عمل گردند. آیا باید مدیران مدیریت کنند و پیگیر باشند و یا اینکه خود درگیر کار بوده و از فرماندهی و فکر و اندیشه به دور باشند و مثل نیروهای عمل‌کننده آستین بالا زنند چون مردم عادی این‌چنین می‌پسندند و...

ازآنجایی‌که فرصت و حوصله مطالعه کننده کم است یک مثال ساده برای روشن‌شده موضوع مطرح می‌کنم که البته برای این دو مقوله مثال‌های بهتری در مباحث جاسوسی و خرابکاری و اختلاف انگیزی و.... برای رسیده دشمنان به اهدافشان که ناامیدی و بدبینی و نهایتاً حذف نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری نظام از نقشه جهان است که باید به گور ببرند می‌توان طرح کرد که باشد برای فرصتی دگر.

اگر خودرویی داشته باشیم و بخواهیم از مبدأ فرضی به مقصدی برویم و جایگاه شخصیتی و مسئولیتی ما مهم باشد و فرد یا افراد و گروه‌هایی باشند که نخواهند این سفر انجام شود باید چه اقداماتی انجام دهیم.

خودرو را ازنظر فنی و سرویس‌های ایمنی شامل آب و روغن، تسمه‌ها، ترمز، فرمان، لاستیک، سوخت و اگر زمستان باشه زنجیر چرخ و....... سرمایی و گرمایی و..... و امنیتی از بابت احتمالات خرابکاری و .... و اینکه چه امکاناتی و تجهیزاتی و نیرویی باید برای طی مسیر داشته باشیم. اینکه از کدام مسیرها حرکت کنیم و با چه سرعت و دقت و محل‌های توقف و استراحتمان کجا باشد و آیا لازم است هماهنگی‌های لازمه در مسیر باشد یا نه و یا لازم است در مسیر آنتن دهی مخابراتی و تماسی و درمانی و بهداشتی و...... و آیا باید مرتب گزارش‌گیری و گزارش دهی در کار باشد یا نه و مسیری که انتخاب می‌شود تأمین جاده داشته باشیم یا خیر و حتی پل‌ها روگذر و زیرگذر و تونل‌ها و.... و خودروهای عبوری به‌ویژه کامیون‌ها و..... کنترل شود و ده‌ها مورد دیگر که از حوصله خوانندگان شاید خارج باشد ازجمله اینکه احتمال تجمع افراد در جاده‌ها برای استقبال و یا اعتراض و یا ...... و........

شما تفکیک کنید دو مقوله را از هم البته اگر اتفاقات طبیعی و انسانی در مسیر را هم اضافه کنیم مثل جاری شدن سیلاب و زلزله و طوفان و گردباد و ترمز ناگهانی رانند جلویی و خواب احتمالی راننده‌ای عبوری و خودروی خودی و یا اختلالات روحی و روانی خود و همراهان و....... و یا خرابی غیرمنتظره خودرو و یا ایجاد مشکل برای همراهان که امکان حرکت را از دست دهیم درصورتی‌که رفتن ضرورت داره و......... صدها مورد دیگر در همین مثال؛

حالا منابع و امکانات و تجهیزات؛ نیروی انسانی نداشته باشیم و یا کارآمد نباشند و در تصمیم‌گیری‌های درست مشکل داشته باشیم و...... و هر دستگاهی کار خودش را انجام دهد ولی بدون مدیریت یکپارچه و....... چه می‌شود کرد و راهکار چیست؟

نظرتان در بحران مدیریت در مدیریت بحران و بحران در بحران چیست اگر فرصت می‌بود یا به دست آید شاید بتوان طرح موضوع کرد و پاسخ داد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.