1395-03-23 14:29
1041
0
33418
به قلم حمید رضا صادقی؛

مجلس دهم و الزاماتی برای آباد سازی ایران اسلامی

مجلس دهم با حضور منتخبان ملّت در نهم خرداد 95 تشکیل و افقی جدیدی از خدمت، برنامه ریزی و تدبیر روی کشورمان گشوده شد، حال این مجلس برای فعالیت اثربخش، الزاماتی دارد که در این یادداشت به آن رداخته ایم.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، حمیدرضا صادقی تحلیلگر سیاسی درباره مجلس دهم و الزامات آن برای آباد سازی ایران اسلامی، نوشت: انتخابات مجلس دهم با حضور پرشور و شعور مردم در هفتم اسفند سال گذشته برگزار و در دهم اردیبهشت سال جاری در حوزه هایی که به مرحله ی دوم کشیده شده بود، تکمیل شد.

اهمّیّت و جایگاه بی بدیل مجلس در نظام جمهوری اسلامی با عنایت به حضور گسترده ی مردم، انتخاب آزادانه و مستقیم نمایندگان، نقش نظارتی و قانون گزاری و تصمیم گیری در سیاست های کلان و اجرایی کشور، جایگاهی ارزنده و مهم است.

حضور مردم در عرصه های گوناگون کشور، موجب بقای انقلاب اسلامی، بالندگی و حرکت آن است و انتخاب مسئولان قانون گزار و اجرایی توسط مردم، نشان درستی از حق تعیین سرنوشت است که به ملّت انگیزه، اهتمام و اقدام می دهد و در هر صحنه ای حضور انان را پر رنگ، پر معنا و قانونمند می نماید .

مجلس دهم چه از منظر رویدادهای داخلی و چه خارجی اهمّیّتی دو چندان دارد.البتّه تمام مجالس تشکیل شده از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا امروز، با توجه به موقعیت ها و رویدادها، افق ها و دورنماها اهمّیّت فراوان داشته اند، امّا مجلس دهم با توجّه به سیاست های درونی نظام جمهوری اسلامی و اتّفاق های جهانی و منطقه ای و بیرون از مرزها اهمّیّت فراوانی دارد.

پیام مقام معظم رهبری در افتتاحیه ی مجلس دهم و نیز سخنان ایشان در ملاقات با نمایندگان جدید، بهترین و کامل ترین تشریح وظایف نمایندگان و الزامات مجلس و نیز اهمّیّت آن می باشد.چنانچه این فرمایشات به صورت جدی و تکلیفی مدّ نظر باشند و مسیر روشن خدمت در این چهارسال تلقّی گردند، می توان امیدوار بود که مجلسی کارآمد و خدمتگزار داشت و خروجی و محصول آن، صلاح و رشد کشور، تأمین و تضمین آینده، بالندگی و ارتقای همه جانبه ی مملکت خواهد بود.

شرایط امروز کشور ما و همچنین شرایط حاکم بر منطقه و جهان، شرایط خاصی است.

مجلس  به عنوان عصاره ی فضایل ملت، باید این شرایط را به صورت کامل بشناسد و درک کند و متناسب با این شرایط به تهیّه و تدوین قانون همّت گمارد.

اگر نمایندگان مجلس از هیاهوهای بیهوده دور باشند و گرفتار منازعات گروهی و حزبی نگردند و سود و زیان شخصی را فدای مصالح عالیه ی مملکت نمایند، حتماً شرایط موجود را خواهند شناخت و در تصمیم گیری ها، برنامه ریزی ها و تهیه و تصویب قوانین و لوایح به وجه احسن عمل خواهند کرد.

عرض کردم شرایط کشور ، شرایط خاصی است. دشمن به این نتیجه و باور رسیده است که آنچه می تواند ملت را از مسیر روشن انقلاب منحرف کند و به کشور آسیب بزند، مسئله ی اقتصاد و در تنگنا گذاشتن مردم است. تحریم های ظالمانه و غیر انسانی آمریکا و همپیمانان اروپایی آن در سال های اخیر در همین راستا بود. با نظر مساعد مقام معظم رهبری و تلاش دولت خدمتگزار ، خصوصاً شخص وزیر امور خارجه مذاکرات و گفتگوهای مؤثر و خوبی با کشورهای پیشرو در تحریم و فشار انجام گرفت و مسئله ی برجام شکل گرفت و در مجلس نهم هم به تصویب رسید.

مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر نیرو و قدرت داخلی را تنها راه نجات از تحریم و فشار می دانند و در این سال های اخیر هم در فرمایشات و هم در نامگذاری سال ها، به مسئله ی اقتصاد و قدرت درونی توجه ویژه دارند.

رکود اقتصادی، تورم، بیکاری و تعطیلی مراکز تولیدی هم از معضلات و مشکلات امروز جامعه ی ما است.

متأسفانه در سال های اخیر ، شاهد منازعات بیهوده و فرسایشی بین گروه های سیاسی کشور بودیم. این تنازعات جز هدر رفت قدرت و توان و فرصت ها نتیجه ای به دنبال ندارد و نخواهد داشت.

مجلس باید به این قضایا باور داشته باشد، شرایط کشور را درک نماید و اهداف و برنامه های دشمن را بداند و بشناسد و در مهم ترین نهاد تصمیم گیری کشور ،یعنی مجلس شورای اسلامی، به بهترین شکل و صحیح ترین صورت موضع گیری نماید و قانون تصویب کند. دولت محترم هم که شعارش اعتدال است. مجلس می تواند به همگرایی و هم افزایی گروه ها و مردم کمک شایانی نماید.

در بعد خارجی هم، دشمن با تمام وجود در حال دسیسه و برنامه ریزی است. از تحریم ها گرفته تا دستبرد به منابع و سپرده های مردم ایران و اختلاف افکنی بین کشورهای اسلامی، ایجاد و تقویت گروه های تروریستی به ظاهر اسلامی و ایران هراسی و اسلام هراسی مزمن در بین مردم جهان.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تمام این شرایط را به دقت مورد مطالعه قرار دهند و متناسب با رویکردهای قدرت های مخرب جهانی ، تصمیم بگیرند و عمل نمایند.

بیکاری، تورم لجام گسیخته و رکود شایسته ی کشور ما و ملت ما نیست. مجلس باید از همین آغاز کار خود یکی از مهم ترین اولویت هایش را حل این مسائل بداند. اگر این مشکلات درست نشوند و بر طرف نگردند، در آینده مسائل حاد خواهند گردید.

در پایان برخی از الزامات مجلس را به صورت فهرست بیان می کنم و امیدوارم همه ی دلسوزان مملکت با توجه به اهمّیّت جایگاه خود و تصمیم گیری ها و رویکرد هایشان، فقط و فقط به فکر اعتلاء و آبادانی کشور باشند و از مسائل جزیی و غیر ضروری یا کم اهمّیّت دوری کنند تا هم نام نیکی از خود بر جای گذارند و هم سهمی در فرایند پیشرفت و آبادانی کشور داشته باشند.

1-باور و تأکید بر آرمان های انقلاب اسلامی و حرکت در این مسیر روشن، همان چیزی که رهبر فرزانه ی انقلاب از آن به «انقلابیگری» تعبیر می نمایند.

2-شناسایی فرصت ها و ظرفیت ها و اهتمام برای استفاده ی کامل از این فرصت ها

3-دوری از منازعات بیهوده، حزب گرایی و گروه بازی، پرداختن به مسائل جزیی کم اهمّیّت یا بی اهمّیّت

4-اعتقاد قلبی به فرایند اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور و بی اثر کردن توطئه ی دشمن

5-شناخت شرایط موجود در کشور و جهان و اتخاذ رویکردهای منطبق و هم راستا با شرایط موجود

6-تلاش برای خارج کردن کشور از رکود حاکم با شناخت عوامل رکود و اهتمام جدی در رفع این عوامل، رفع بیکاری، تقویت و حمایت از تولید و تولید کننده ی داخلی، کنترل و کاهش تورم که این قضیه با مدیریت مسائل مذکور قابل حل است.

7-باور و اعتقاد به این که دوره ی خدمتگزاری بسیار کوتاه است. پس از این فرصت ها برای خدمت بیشتر و بهتر استفاده نماید.

8-قدردانی از ملت قدرشناس و بزرگ ایران که علیرغم تمام مشکلات، حامی انقلاب هستند و پشتیبان مسئولان

9-باج ندادن به اشخاص و مراکز قدرت که متأسفانه فقط به فکر سود و استفاده ی بی حساب خود هستند و گاهی با سوء استفاده هم موجب بدنامی خدمتگزاران نظام می گردند و منابع و اموال کشور را به یغما می برند.

10-نظارت دقیق و همه جانبه و به دور از ملاحظات قومی، سیاسی، گروهی و ...

نظارت از وظایف ذاتی و قانونی یک نماینده است. عدم پایبندی به این اصل مهم در برهه هایی مشکلات و معضلات غیر قابل جبرانی برای کشور به وجود آورده است.

امید است مجلس محترم با تأسّی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری قدردان و پیرو شهدای عزیزی باشند که با اهدای جان خود، فرصت خدمتگزاری را به آنان تقدیم کرده اند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.