1401-10-28 09:10
592
0
82997
  فعال فرهنگی و رسانه‌ای گلستان:

فرهنگ همچنان در مظلومیت مغفول مانده است

فعال فرهنگی و رسانه‌ای گلستان گفت: گفتمان مدیریت فرهنگی کماکان جدی گرفته نشده و فرهنگ همچنان در غربت و مظلومیت مغفول مانده است و شاید کسی به داد فرهنگ نمی‌رسد.

به گزارش گلستان ما، محمدرضا بهرامی در یادداشتی نوشت: مخاطبان گرامی نمی‌دانم تا چند اندازه با روحیات من آشنایت دارید؛ من از اطناب گریزانم و در سخن گفتن میل به ایجاز دارم، شاید این یک روش باشد، نمی‌دانم؛ امیدوارم حرف‌هایم با شما هر چند مختصر اما قابل تأمل باشد. 

گفتمان مدیریت فرهنگی کماکان جدی گرفته نشده و فرهنگ همچنان در غربت و مظلومیت مغفول مانده است و شاید کسی به داد فرهنگ نمی‌رسد.

هر چند سخن و ناگفته‌ها در این باره بسیار است؛ اما همان‌گونه که گفتم میل به ایجاز دارم و این یادداشت با دو نگاه ملی و استانی صرفا بهانه‌ای است بر تجدید عهدی که با امامین انقلاب و شهدا بستیم و همچنان بر آن عهد استوار خواهیم ماند و لاغیر.

همانطور که همگان مستحضرید حوزه فرهنگ به خصوص فرهنگ ناب اسلامی و چالش‌های موجود در این حوزه از دغدغه‌های مهم و دل نگرانی‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده و است و معظم‌له همواره لزوم توجه به این حوزه را مورد تاکید و مهم‌تر از اقتصاد و سیاست قرار داده‌اند؛ اما این دغدغه هم به لحاظ اعتبارات و هم به لحاظ اندیشه در بین مسئولان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و به جرأت می‌توان گفت چه در دولت گذشته و چه در دولت مردمی و حزب‌اللهی که دو قرائت و انگیزه متفاوت دارند، حوزه فرهنگ با مظلومیت ویژه‌ای‌ دست به گریبان است.

امروزه در این حوزه، حرف‌های خوب و افق‌های روشن به اندازه کافی ارائه شده است؛ منتها کار به طور جدی و همه‌جانبه پیگیری نمی‌شود و تمام توجیه مسئولان خلاصه شده است به مسئله کمبود اعتبارات و ضعیف بودن زیرساخت‌های اقتصادی که آن را مهمترین چالش پیش‌روی این حوزه می‌دانند. اگرچه بماند که همین بودجه اندک اختصاص یافته به این حوزه، بعضا شنیده می‌شود در جای خود هزینه نمی‌شود.

امروزه برخی محققان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ اذعان می‌دارند مجموعه‌های فرهنگی که در مواجهه با برخی موانع از جمله کمبود اعتبارات مکفی، نمی‌توانند برنامه‌های خودشان را آغاز کنند و سربلند نگه دارند آن مجموعه‌ها به نظر بیمارند و آنان بر این باورند که برنامه‌ها نباید تحت‌الشعاع صرفا بودجه قرار گیرد؛ می‌شود با تدابیر هوشمندانه و با حداقل‌های اعتبار مالی، کار را پیش برد؛ بعضا خيلی‌ها را سرغ داریم که در این شرایط محرومیت، توانستند قد بکشند و جریان‌سازی کنند و نگذارند که محصول و کالاهای فرهنگی تولیدی، روی زمین بماند.

اینک دریچه نگاهم را تغییر داده و از پنجره استانی به حوزه فرهنگ می‌پردازم؛ با توجه به حضور قومیت‌ها و خرده فرهنگ‌های متعدد در این استان و تاثیرپذیری بالای فرهنگی به خاطر هم مرز بودن با چند کشور و  نیز قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی با حرم رضوی، این توقع می‌رود که متولیان اصلی مسائل هنری و فرهنگی در استان در کنار تمرکز ویژه‌ بر بخش موسیقی، تئا‌تر و بخش‌های مشابه، بر دیگر بخش‌ها و مواریث فرهنگی نیز تمرکز داشته باشند و از کم کاری‌ها بکاهند و با تعریف چشم‌انداز و نقشه جامع فرهنگی در همه عرصه‌ها، باعث رشد متوازن فرهنگی در استان شوند.

آنچنانکه مسئولان و متولیان امر، در این‌باره اگر تمهیدات لازم را نیاندیشند و برنامه ریزی‌های هوشمندانه‌ای نداشته باشند؛ یقین بدانند این استان در برهه‌ای از زمان، فرصت‌های طلایی فرهنگی را از دست خواهد داد و با چالش‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد تشکیل اتاق اندیشه‌ورزی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه فضای مجازی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه و نظارت عالی استاندار یا نماینده ولی‌فقیه به منظور استخراج دیدگاه‌های ایشان و همچنین تدوین سند جامع راهبردی در برش استانی با لحاظ نمودن حدود امکانات و ابزار در اختیار، خود می‌تواند از جمله راه‌های برون‌رفت از این چالش به شمار آید.

و نکته دیگر اینکه ما شخصیت‌های فرهنگی و نیروهای انسانی کارآمد و نخبه در این حوزه در استان کم نداریم؛ متأسفانه یا خیلی از آنها به کارهای اجرایی و سیاسی مشغولند و یا حتی اگر با نام فرهنگی هم حضور دارند باطن کار، با کار سیاسی است و در ادامه آن، در حوزه فرهنگ نیز شاهد اتفاق‌هایی که از گلستان انتظار می‌رود نیستیم و این خود ضعف بزرگی است. 

البته دور از انصاف است که بگوییم کارکردهای دستگاه‌های فرهنگی در استان، تماما ناموفق بوده است؛ نه، موفقیت‌های زیادی هم داشته‌اند. منتها بعضا کارهای سطحی و چندان بنیادی نبوده و تا رسیدن به وضعیت مطلوب و متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه، فاصله‌ها داشته است.

امروز با توجه به شدت گرفتن تهاجم زیرکانه فرهنگی و جنگ ترکیبی که حتی دیرباورترین اشخاص نیز، خط و نشان دشمنان سوگندخورده انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را به وضوح مشاهده می‌کنند؛ نیاز است اعضای شورای فرهنگ عمومی و سایر دستگاه‌های فرهنگی استان از جمله سازمان تبليغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، صداوسیما، بسیج، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان و... صف‌آرایی جدی و همت جهادی در این‌باره از خود نشان دهند و در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که رفع مظلومیت از بخش فرهنگ است گام‌های موثرتری بردارند.

در پایان سخن، دو نکته را یادآور می‌شوم؛ یکی اینکه به جهت جبران کمبودهای مالی و کاهش دغدغه‌ها، مسئولان لازم است توجه بیشتری به مؤلفه مهم اقتصاد فرهنگ داشته باشند و نیز، از یاریگری خیرین و واقفین به حوزه‌های فرهنگی و دینی غافل نباشند؛ اگرچه نقش خیرین و حمایت‌های مادی و معنوی واقفین در توسعه و رفع مشکلات بسیاری از حوزه‌ها بر کسی پوشیده نیست و این اقشار اثرگذار در بسیاری از بخش‌ها منشاء خیر و برکت بوده‌اند و کافی است بسترهای لازم و اطلاع‌رسانی صحیح و تبیین مناسب به جهت کمک‌رسانی این قشر خیراندیش و خیرخواه فراهم شود. 

و نکته دیگر اینکه تجربه نشان داده است، عدم توجه کافی به مسئله فرهنگ، همانطور که در پیشگفت به آن اشاره شد، خود منجر به ایجاد بسیاری از مشکلات، از جمله مسائل اقتصادی می‌شود. به فرض مثال؛ امروز با مشکل کمبود انرژی مواجه هستیم و بسیاری از حکمرانان به دنبال تامین منابع انرژی بیشتر هستند در صورتی که با فرهنگ صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف می‌توان بخش قابل توجهی از این معضل را حل کرد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.