1395-03-31 17:55
1102
0
33846
یادداشتی به قلم ایمان روشناسان:

ظهور پدیده ای با عنوان "مهندسی گریزی"

این روزها شاهد ساخت و سازهای غیراصولی و نامطمئن هستیم که سازندگان محترم به دور از چشمان مرجع صدور پروانه ساختمانی و با مشورت گرفتن از افرادی که فاقد هرگونه دانش مهندسی هستند، اقدام به ایجاد بنایی می نمایند که قرار است مأمن و سرپناه خانواده هایشان باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، این روزها شاهدیم با وجود کاهش رونق در بخش صنعت ساختمان، افزایش ساخت و ساز غیر اصولی و بدون استحکام روند چشمگیری داشته است.

ساخت و سازهای غیراصولی و نامطمئن که سازندگان محترم به دور از چشمان مرجع صدور پروانه ساختمانی و با مشورت گرفتن از افرادی که فاقد هرگونه دانش مهندسی هستند، اقدام به ایجاد بنایی می نمایند که قرار است مأمن و سرپناه خانواده هایشان باشد.

این پدیده را می توان پدیده "مهندسی گریزی" نامید که شاید برخی ها به گمان کاهش هزینه های نظارت فنی و کاهش هزینه های مصالح مصرفی ساختمان در گرداب این پدیده دست و پا می زنند.

بعضا مشاهده شده است که پیمانکاران ساختمانی که رسالت واقعی شان اجرای ساختمان بر اساس دتایل های ارائه شده توسط مهندسین طراح واجد صلاحیت می باشد، به صورت خودسرانه و بدون لحاظ نمودن هیچ یک از پارامترهای مقررات ملی ساختمان و فقط و فقط با نگاه سهولت و تسریع در اجرای کار، خود را در مقام یک کارشناس خبره فرض نموده و اقدام به تجویز نقشه سازه ای غیراستاندارد و اسکلت ساختمانی نامناسب به سازندگان ناآگاه مهندسی گریز می نمایند که این مصداق یک فاجعه و آسیب جدی و زنگ خطر برای خانواده های بهره بردار و در نهایت مدیریت شهری می باشد که خارج کردن آن از اولویت های پیگیری، می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

جای تاسف بیشتر اینجاست که با وجود راهنمایی ها و هشدارهای جدی برخی مهندسین محترم و ارائه دلیل و برهان علمی و منطقی به سازندگان مبنی بر مخاطرات سازه های غیراستاندارد، برخی از دست اندرکاران واجد صلاحیت در این عرصه با چشم پوشی از واقعیت های پیش رو، سازه های نامرغوب اینچنینی را قاطعانه و با جملات غیرواقعی مورد تایید خویش قرار می دهند و با متهم نمودن مهندسین با انصاف و واقع بین، راه را برای پدیده مهندسی گریزی و در نهایت ایجاد بناهای غیراستاندارد هموار می سازند.

همچنین برخی ها سعی دارند تا با بزرگنمایی سازه های غیراستانداردی که سالها پابرجا مانده و دچار هیچ حادثه ای نگردیده اند، ارزش خدمات مهندسی ساختمان را کم رنگ و بیهوده جلوه دهند که در پاسخ ایشان باید گفت که ممکن است یک ساختمان در شرایط استاتیکی، تحمل بارهای وزنی و بارهای قائم ساختمان را داشته باشد اما نگاه مهندسی ساختمان برای زمان بحران و تحمل ضربات دینامیکی لرزه ای می باشد وگرنه چند ردیف آجر بدون ملات را هم می توان مدتی سرپا نگه داشت اما آیا این دیوار بی ملات، تحمل کوچکترین ضربه یا تکانی را دارد؟؟؟؟؟؟

برکسی پوشیده نیست که در شهر بم، ساختمانهایی با قدمت بالای 50 سال نیز وجود داشت ولی در زمان وقوع بحران نتوانست بارهای حاصله از ضربات زلزله را تحمل نماید.

به عنوان مثالی دیگر در حوزه سلامت، آیا می توان وجود افراد سیگاری با عمر بالا را دلیلی برای سرطانزا نبودن دخانیات دانست؟؟؟؟؟؟؟

در پایان امیدوارم تا با بالا بردن سطح آگاهی و دانش در حوزه ساختمان و اعتماد و مشاوره گرفتن از مهندسین واجد صلاحیت، بتوانیم خانه ای ایمن برای خانواده هایمان مهیا نموده و در جهت حفظ بزرگترین سرمایه انسانی که همانا جان یک انسان می باشد، قدم برداریم که در این رابطه نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری به عنوان متولیان عرصه ساخت و ساز، موثر و تعیین کننده خواهد بود.

آگاه باشیم  که هر شمع روشن می تواند هزاران شمع خاموش را روشن کند.

مهندس ایمان روشناسان – کارشناس عمران و ساختمان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.