1394-12-10 05:46
1226
1
28278
تا 96 راه زیادی در پیش است؛

شکست اصولگرایان در تهران و شکست اصلاح طلبان در کل کشور /دولت روحانی نباید دچار این اشتباه محاسباتی شود که تهران، ایران است

دولت روحانی نباید دچار این اشتباه محاسباتی شود که تهران، ایران است. چنانکه تفاوت آرای وی از بالای 2 میلیون نفر در تهران، به نفر سوم خبرگان در تهران، هم موید تنزل جایگاه شخص او در این انتخابات است.

به گزارش گلستان ما ؛ در تحلیلی به قلم محمد عبداللهی آمده است :

◀️ شکست اصولگرایان در تهران و شکست اصلاح طلبان در کل کشور؛ این نتیجه نهایی انتخابات مجلس دهم است.

در این میان، تفاوت فاحش بین ترکیب آرای تهران و شهرستان ها، موضوعی است که مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است.

اصلاح طلبان با زنده کردن تحلیل قدیمی "رای های باکیفیت و رای های بی کیفیت" این بار با ادبیات جدیدی از توسعه یافتگی سیاسی تهران و فقدان آن در شهرستان ها یا همان "شهروند درجه یک و درجه دو "سخن می گویند و اصولگرایان بر اهمیت رای کل کشور و سوا نکردن مردم از یکدیگر تاکید می کنند.

واقعیت آن است که تفاوت ترکیب آرا در کشور، در وهله اول، بیانگر تفاوت #سبک_زندگی در تهران، مراکز استان، شهرستان ها و روستاهاست.

 بدون تعارف، پیروزی یکپارچه اصلاح طلبان در تهران، مهر تائیدی است بر برد نسبتا زیاد شبکه های ماهواره ای و کاهش  نسبی سطح دیانت مردم در پایتخت. اکثریت آنها با انتخاب اصلاح طلبان نشان دادند که مسائل اقتصادی و معیشتی دغدغه و یا دستکم اولویت آنها نیست و در واقع، رای آنها رایی فرهنگی به اصلاح طلبان است و نه اقتصادی و حتی سیاسی.

این موضوع با توجه به وضعیت تقریبا برابر نامزدهای پیروز دو جناح در برخی مراکز استانها، بیانگر روند در حال شکل گیری یا رشد این نوع مطالبات است و در مقابل، در شهرستان ها، شاهد عکس این روند هستیم.

◀️ در وهله دوم، انتخابات حاضر، حاکی از نقش برجسته و غیرقابل انکار #تحزب و جناح گرایی، به عنوان اسلوب رای دهی مردم است. چراکه در میان لیست اصلاح طلبان در تهران و بسیاری از مناطق کشور، نه چهره های نامدار و قدیمی اصلاح طلب، که برخی اصلاح طلبان و حامیان دولت به چشم می خورند که نامشان حتی برای اهل سیاست و رسانه هم شناخته شده نبوده و نیست.

چنانکه اگر از بسیاری از انتخاب کنندگان، درخواست شود، نام آنها را ببرند، نخواهند توانست و در حقیقت، رای تهران به اصلاح طلبان، نه رای به اشخاص و چهره ها که رای به برند است. برند اصلاح طلبی.

همانطور که رای شهرستان ها به اصولگرایان، اغلب رای به برند اصولگرایی است و نه رای به چهره ها. این وضعیت، نشاندهنده رشد تحزب و حزب گرایی در بین ایرانیان و خصوصا در مرکز کشور است، که ورای مزایای آن، این زنگ خطر را هم برای آینده فضای سیاسی کشور به صدا در می آورد، که روزی در آینده نه چندان دور، در کل کشور، رقابت در دو حزب و بین لیستها و احزاب منحصر خواهد شد و چهره های غیرحزبی جایگاهی در انتخابات نخواهند داشت.

◀️ دولت روحانی نباید دچار این اشتباه محاسباتی شود که تهران، ایران است. چنانکه تفاوت آرای وی از بالای 2 میلیون نفر در تهران، به نفر سوم خبرگان در تهران، هم موید تنزل جایگاه شخص او در این انتخابات است. تا 96 راه زیادی در پیش است.

محمد عبداللهی

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

تهرانی

مرسی ... شما به مردم تهران تهمت زدید.. ما هم مقابله به مثل خواهیم کرد ..گرگانی های با فهم و شعور ...

0
0
پاسخ
1394-12-10 09:49

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.