1393-12-19 19:38
2276
0
11725
یادداشت:

سالی که گذشت و اقتصادی که در بنر ها مقاومت می کند

بارها از اقتصاد مقاومتی گفته اند و ما هم بارها و بارها شنیده ایم اما هنوز بسیاری از ما کارمان این است که ساعت ها وقت خود را صرف مطالعه صفحه نیازمندی های روزنامه ها کنیم اما حتی ساعتی به این فکر نمی کنیم که نیازمندی ها را باید خارج از صفحه کاغذی روزنامه و در پیرامون خود جستجو کنیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه ، اقتصاد مقاومتی مفهومی است که برای توصیه به این نگاه مطرح شده است و از زمان طرح این مفهوم افراد هر یک به مصابه جایگاه ، سواد و نگاه خود تعابیر مختلفی از اقتصاد مقاومتی دارند اما آنچه مهم است این است که اغلب این تعابیر در زبان ها متوقف شده است و ما هنوز به دنبال مذاکره برای رفع تحریم ها هستیم غافل از اینکه این مائیم که خود را تحریم کرده ایم و عامل محرومیت خود هستیم.

محروم از بهره گیری از آنچه داریم و آنچه می توانیم به دست آوریم و اقتصاد مقاومتی که می تواند به عنوان یک برنامه راهگشای خیلی از مشکلات جامعه ما باشد محصور در بنر هایی است که منتظرند تا جمله ای جدید در این باب گفته شود تا یک به یک جایگزین یکدیگر شوند و دیگر هیچ! و سالی که روزهای پایانی خود را طی می کند بی آنکه تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی در دستور کار قرار گیرد.

باورهای نادرستی که امروز از اقتصاد وجود دارد حاصل نگاهی متاثر از سیاست است ، سیاستی که به جای معطوف شدن به قوت ها ی موجود به دنبال ایجاد فرصت در بیرون است ، آنهم دور میز مذاکره ای که میزبانش زبان زور را در قالب دیپلماسی دیکته می کند.

شکی نیست که طرح اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مفهوم جدیدی است اما این امر دلیلی بر بدفهمی و تغییر در تعبیر اصلی مفهوم اقتصاد مقاومتی نیست.

خروج از اقتصادی که سالها چراغش با نفت روشن نگه داشته شده است و جایگزینی دیگر داشته ها خصوصا سرمایه هایی که پایان ناپذیر هستند با شعار و لقلقه زبان شدن اقتصاد مقاومتی امکان پذیر نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی یک واقعیت است » لذا  واقعیت را نمی توان با توهم رفع تحریم از سوی غیر، محقق و برای آحاد جامعه محسوس و قابل لمس کرد.

نگاه و توجه به اقتصاد مقاومتی محدود به زمان تحریم نیز نیست که به بهانه تحریم ها و استفاده از این مفهوم معنای بلند آن را در قالب یک اقتصاد ریاضتی به افکار مردم تزریق کنیم.کما اینکه میتواند بهترین زمان برای اجرا و شکوفایی استعداد ها با بهره گیری از ظرفیت های مغفول مانده باشد.

اما اینجا قرار نیست از اصول ، ضرورت و تبیین اقتصاد مقاومتی گفته شود چرا که به کرات مفصل در این باب سخن گفته شده است و فرمایشات رهبری نیز به عنوان یک سیاست کلان ابعاد مختلف آن را تبیین نموده است و الزامات ان بیان شد هاست . بلکه حرف از بی مهری هاییست که از ابتدای طرح این مفهوم تاکنون شاهد آن هستیم و حاصل این است که پس از گذشت یکسال هنوز در تعریف اولیه آن مانده ایم و تغییر مطلوب و جدی در نسبت دولت و بخش غیر دولتی حاصل نشده است.

اقتصاد مقاومتی خود به عنوان یک سیاست باید در دستور کار قرار گیرد نه اینکه متاثر از سیاست های دیگر راه حل های راهبردی که می تواند پیش روی دولت و کشور قرار دهد ، به حاشیه رانده شود.

اما متاسفانه علی رغم تعیین و تفکیک وظایفی که رهبری در سخنان خود برای دولت و مردم مطرح کرده اند تلاش مجدانه ای برای تحقق این وظایف و نیل به هدف غایی اقتصاد مقاومتی انجام نشده است.

آنچه امروز می بینیم بی شک حاصل یک شعارزدگی است، شعاری که منتظریم در نوروز هر سال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شود و بی آنکه نگاهی مفهومی به آن داشته باشیم به دنبال انعکاس و تبلیغ لفظ ظاهری شعار از طرق مختلفیم. و اینجاست که به جای میزان اثرگذاری اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی که در قالب شعار بیان می شود متراژ بنر ها، تعداد پوستر ها و تراکت هایی که با این مضمون چاپ و منتشر کرده ایم می شود ملاک عملکرد ما!

درست است که در اقتصاد مقاومتی صبر بر نداشته ها یکی از ابعاد مهمی است که باید به آن توجه داشت و عملیاتی کرد اما متاسفانه این تنها بعدی است که از سوی مجریان پررنگ شده است و بدون توجه به لزوم مدیریت عاقلانه و ارائه ابعاد دیگر اقتصاد مقاومتی که مهمترین آنها تامین نیازمندیها با حفظ عزت ملت است ، به جای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی منجر به القاء احساس یک زندگی ریاضتی به مردم شده است.

در مقابل نیز به اشتباه از برخورد منفعلانه دولت نیز به عنوان صبر در مقابل مشکلات تعبیر می شود در حالیکه در چنین مواقعی نیاز به حرکت های جهادی است و در کنار آن صبر و حوصله و نه برخورد منفعلانه ،آرام و بی تفاوت، نیاز به شروع یک مبارزه عاقلانه است.

چیزی که در شرایط حاضر به صورت جدی احساس نمی شود و اگر هم باشد جزیره ای و برای پرکردن خلاء هایی است که بطور پراکنده در زمان ها و مکان های مختلف مشاهده شده است.

حال اینکه اول باید این مسئله که ما در میدان نبردیم به عنوان یک واقعیت اجتناب ناپذیر، پذیرفته شود. نبردی خاموش که نیازمند هوشیاری بیشتر است.

با توجه به روند مذاکرات و و عدم وقوع تغییر خاص در تحمیل تحریم های ناجوانمردانه به ایران توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی نیز بیش از گذشته احساس می شود و باید بدون  توجه به توجیهات دیپلماتیک که تا کنون هیچ ثمره ای جز به تعلیق درآوردن تاسیسات هسته ای ـ به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت داخلی – و بالابردن توقعات دشمن بدون اینکه امتیازی برای ایران قائل باشند  نداشته است حرکت جهادی را آغاز کرد.

نباید بگذاریم اتخاذ سیاست های غلط و نگاه فرمایشی به مقوله هایی چون اقتصاد مقاومتی به ترکش هایی تبدیل شود که ظرفیت ها و توانایی های درونی مارا نشانه گرفته است و از سوی دیگر ناخواسته آب در آسیاب دشمن بریزد.

سال جدید خواهد آمد و قطعا طبق روال شعاری نیز از سوی مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد اما  بی شک باید منتظر الزامات و تاکیدات بیشتر در مقوله فرهنگ و اقتصاد از سوی معظم له باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.