1394-11-23 08:04
1341
0
27483
زیبایی های یک روز به یاد ماندنی؛

دلایل حضور پر شور و حماسی مردم در راهپیمایی 22 بهمن

اولین پرسش تأمل برانگیز و اظهار نظر و شگفتی پس از راهپیمائی 22 بهمن این است که :«علیرغم مشکلات موجود پیش پای مردم و سختی معیشت، گرانی ، بیکاری و... چرا مردم اینگونه سر از پا نمی شناسند و در راهپیمائی شرکت می کنند؟ دلایل این مشارکت گسترده چیست ؟»

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛ محمد دیلم کتولی درباره حضور با شکوه و حماسی مردم ایران در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن 94 نوشت: برای شناختن هر مسئله ای باید ابتدا ماهیّت آن مسئله را شناخت و سپس به تحلیل زوایای آن پرداخت. انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان یک مسئله راهبردی و استراتژیک جهان معاصر از این قاعده مستثنی نیست.

هر انقلابی در مرحله اول، ساختار و کلیشه قبلی را به هم می ریزد. در مرحله بعد برای رسیدن به اهدافش «نظام انقلابی» تشکیل می دهد و در مرحله سوم و مبتنی بر آن نظام، دولت سازی و اصلاح ساختار را آغاز می کند.

انقلاب ها باید برای حیاتشان تلاش کنند تا 2 عنصر را در خود زنده نگه دارند. عنصر اول آرمان ها و اصول انقلاب و عنصر دوم کارآمدی و پاسخ به مسائل و مشکلات جامعه. انقلاب اگر نتواند آرمان هایش را حفظ و کارآمدیش را ایجاد کند؛ افول می کند و از بین می رود.

انقلاب اسلا می ایران از زمان تأسیس نظامش تا امروز 37 بهار را گذرانده است. یعنی 17 سال بیشتر از آن زمانی که انقلاب فرانسه با همه تآثیرش بر اروپا عمر کرد. انقلاب اسلامی در بدو امر و ظهورش توانست ساختارهای فکری و ذهنی ایجاد شده درعالم را به هم بزند و کلیشه های غالب بر جوامع غرب و شرق را بشکند.

اگر 2 مولفه آرمان و کارآمدی را عوامل زنده بودن انقلاب ها بدانیم، مشاهده می کنیم که انقلاب اسلامی ایران در طول حیات خود بعد از نظام سازی و ساختاری که ایجاد کرد، امروز امنیت و ثبات سیاسی را هم در این منطقه پر از آتش و تنش برقرار کرده است.

در علم که یکی از پایه های مهم پیشرفت است؛ به چنان حدّی می رسد که حتی «مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی از پیشرفت علمی ایران ابراز نگرانی می کند.»
در حوزه فرهنگ علیرغم تمام تلاش هایی که دشمنان انقلاب انجام داده اند تا آرمان و فرهنگ انقلابی از بین برود، امّا تمرکز امروز آ ن ها روی این موضوع نشان می دهد که: «فرهنگ انقلابی همچنان زنده و موثر است.»

انقلاب اسلامی در دوران پرشکوه ایجاد، شکل گیری و نظام سازی خود توانست در جهت حفظ اصول و آرمان هایش گام برداشته و حتّی پیش تر از آن، اصول و آرمان ها را به دیگران نیز منتقل کند.

اثبات وجود و قدرت انقلاب اسلامی این باور را در مردم فهیم و انقلابی ایران اسلامی شکل داده که باید از این موجود سراسر خیر و برکت تا پای جان دفاع کرد.

حضور مردم در راهپیمائی یوم الله 22 بهمن علاوه بر همه پیام هائی که دارد، این پیام مهم را در خود دارد که مردم ما به این باور قلبی و بلوغ سیاسی رسیده اند که «انقلاب از خودشان است و بنابر این باید خودشان حفظش کنند.»

از سوی دیگر مشکل بزرگ حاکمیت های سیاسی بروز بحران هائی است که پس از انقلاب گریبانگیر آنان می شود، برخی از بحران های جوامع به قرار زیر است:

۱: بحران مقبولیت

۲: بحران هویت

3: بحران توزیع

۴: بحران نفوذ

۵: بحران مشارکت

اگر مشارکت مردم در امور اجتماعی مطلوب نباشد، بحران مشارکت پدید می آید. این بحران ها در یکدیگر تأثیر متقابل دارند؛ برای نمونه، سطح مشارکت مردم و مقبولیت یک نظام، با هم رابطه متقابل دارند. هر حکومتی برای این که بتواند از همه امکانات کشور برای پیشرفت استفاده کند، نیازمند جلب حداکثر مشارکت مردم است.

مردم بزرگ، فهیم و قدر شناس ایران اسلامی این مسئله را بهتر از هر سیاستمداری درک می کنند که مشارکت آنان در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی باعث قطع ریشه های وابستگی، تثبیت نظام، افزایش شور و نشاط انقلابی در نسل های بعدی و تقویت ارکان نظامشان می شود.

بنابراین همچنان با شور، هیجان، عشق وعلاقه اولیه خود در صحنه های انقلاب اسلامی مانند راهپیمائی 22 بهمن مشارکت می کنند.

تداوم حضور و نقش مردم در انقلاب اسلامی امّا تنها در حضور در میدان ها وعرصه های این چنینی خلاصه نمی شود و بعد از آن که انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که می ماند و ثبات دارد و دشمنی ها و کینه توزی ها نمی تواند اساس و پایه آن را در هم بشکند، امروز باید کلیشه و ساختار دیگری را هم برهم بزند.

کارآمدی و حل مسئله اقتصادی چهارمین کلیشه مهمی است که انقلاب اسلامی باید به آن پاسخ دهد و ساختار وابسته و تک محصولی اقتصادی ایران را کنار گذارد.

به همین دلیل امروز حل مسائل اقتصادی «مقاوم سازی کشور در قلمرو اقتصاد» که «یکی از مهمترین مسائل کشور است» در صدر اولویت ها و دستور کارانقلاب اسلامی است.

اگر نگاهی به دستور کار رهبر معظّم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان بیندازیم، پی می بریم دغدغه و نگرانی اصلی معظّم له مسئله اقتصادی است:

«از سویی دیگر، امروز دشمنان هم به آرما ن ها و هم به اقتصاد حمله می کنند تا بین مردم و ا نقلاب فاصله بیندازند و دو قطبی خطرناک بین مردم و نظام به وجود بیاید تا از طریق آن انقلاب را شکست دهند. (19/11/ 94 )»

«انقلابی که توانسته با عبور از موانعش پیش برود امّا یک دستگاه پیگیر و یک جبهه ی فراگیر علیه انقلاب اسلامی مشغول کارند؛ پول به بازارمی آورند، سلاح به بازار می آورند... دائم دارند کار می کنند؛ علتّ هم این است که احساس خطر می کنند چون فکر اسلامی از محدوده ی نظام جمهوری اسلامی خارج شده. خودش خارج شده... تفکّر انقلابی، تفکّر اسلامی ناب، تفکّر اسلامی که دارای حاکمیّت است. روزگار، روزگار فوق العاده حسّاسی است. باید هوشیار و آماده بود. (14/10/94)»

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.