1394-04-26 16:59
1491
0
17698
یادداشتی به بهانه پایان ماه رمضان؛

تقدیر از همسران فداکار بی مدعا در پایان ماه میهمانی خدا

کم کم به انتهای ماه مبارک رمضان رسیدیم و پایان ماه را هم با برپایی جشن و سرور و پرداخت فطریه سر به سجده شکر می گذاریم .همه اعضای خانواده در این ماه دست به دست هم داده و هرکدام نقش خود را در تدارک و تهیه سفره های رنگین افطار و پختن سحری ایفاء نموده اند اما در این نقش ها از همه برجسته هر نقش همسر یا خانم خانواده بود .

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان ، یادداشت زیر با استناد به آیه شریفه «لم یشکر مخلوق ، لم یشکر خالق»نوشته شده است.

با سپاس از خداوند متعال که به ما توفیق درک ماه مبارک رمضان را عنایت فرمود و از سرچشمه فیض وجودی اش و با رحمت واسعه خود در این ماه از رحمت خویش ما را سیراب و روح و روان مکدر ما را جلا بخشید و ما هرکه و هرچه بودیم به ضیافت خود فرا خواند .

حال این ما بودیم که به بعنوان مهمانی در سر سفره خوان گسترده رحمت الهی با رعایت آداب درست و ارتباط قلبی صحیح و صمیمی با میزبان از آن بهره بردیم .

ماهی که با خواندن کتاب خدا با میزبان آشنا شدیم و دست ها را بسوی او دراز کردیم و به راز و نیاز با او پرداختیم و بعنوان یک عبد در برابر معبود با اعتراف به گناهان خویش در خواست استغفار خاضعانه و خاشعانه اشک هایمان را جاری ساختیم و دلهای زنگار زده مان را در شب های قدر با قرآن برسرگرفتن و با ذکر "بک یا الله " و ... اهل بیت صیقل دادیم.

و اما کم کم به انتهای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان می رسیم و پایان ماه را هم با برپایی جشن و سرور و پرداخت فطریه سر به سجده شکر می گذاریم .

اما آنچه می خواهم بگویم این است که همه اعضای خانواده در این ماه دست به دست هم داده و هرکدام نقش خود را در تدارک و تهیه سفره های رنگین افطار و پختن سحری ایفاء نموده اند اما در این نقش ها از همه برجسته هر نقش همسر یا خانم خانواده بود که با تلاش و زحمات فراوان و بی خوابی اما با دغدغه و اضطراب و احساس مسئولیت غذاهای رنگین را تدارک می دید و با فداکاری خود کام همه اعضای خانواده را شیرین می کرد و تازه بعد از افطار جمع آوری ظروف و شستشو آن سوی سکه تلاش خانم ها بود.

آقایان در آوردن مواد اولیه ایفای نقش می کردند اما دیگر نمی دانستند که فرنی با چه ظرافتی و با چه تلاش و زحمت درست شده فقط ثمره آن را در سر سفره می دیدند و با خوردن آن لذت می بردند و یا کتلت با چه سختی درست شده ، همراه با استشمام بوی روغن و بعضا سوختن دست و صورت با چکه های روغن ، اما خانم خانه با همه سختیها با چیدن سفره افطار کام عزیزان خود را بویژه همسرش را شیرین می کند و حاصل زحمات خود را با یک لبخند محبت آمیز شوهر رضایت می دهد.

در این ماه طی مطالعات میدانی و مشاهده ای که حاصل شده این بود که اکثر آقایان تصورشان از تدارک افطار پختن سحری و شستشوی ظروف مخصوص خانم خانه می دانند و نباید در کار آنها دخالت کرد و اغلب همکاری لازم را با خانم نداشتند مسلما اینگونه مردان با این طرز تفکر سخت در اشتباهند و بعضا خود را با خواب بعدازظهر و یا به بیرون رفتن از منزل تا موقع افطار سرگرم می کردند و موقع اذان انتظار سفره رنگین را داشتند .

آقای محترم سوال اینجاست که یکی بدین منوال سر سفره افطار نشستن و با بی خوابی همسر فداکارت سحری را به موقع و با لذت خوردی ، حال شایسته نیست که از این همه تلاش و فداکاری همسر صمیمانه تقدیر و تشکر نمایی؟

چه زیباست که در روز عید فطر با تهیه یک عیدی مناسب و در شان و منزلت همسر دلسوز و مهربانت از او تقدیر و تشکر کنی حتی شده با یک دسته گل اما با چهره ای گشاده و با یک لبخندی محبت آمیز و حتی با بوسیدن دست لطیف و مهربان او که یک ماه به شما خدمت صادقانه و بدون منت انجام داد .

با این اقدام خداپسندانه که خدا می فرماید «لم یشکر مخلوق ، لم یشکر خالق»نه تنها از او تقدیر و تشکر بلکه بذر مهر و محبت را در محیط خانه و در قلب او  افشانده اید و این حرکت باعث استحکام و پیوند داخلی خانواده و مخصوصا ایجاد صفا و صمیمیت ومحبت بین زن و شوهر بیشتر شده و در نتیجه تداوم زندگی در محیط مناسبی برای رشد فرزندان بوجود خواهد آورد .

اینگونه اقدامات شایسته خانه را محیطی امن و با ایجاد فضای عطرآگین همراه با صفا و آرامش را بدنبال خواهد داشت و چه زیبا خواهد بود که زن و شوهر در این فضای دل انگیز عطرآگینی باکشیدن نفس عمیق با جان و دل بر حیات لذت بخش خویش استمرار بخشند و موجب رشد و شکوفایی خود و فرزندان را فراهم کرده ، چهاردیواری خانه و دل را محکم بسازند.

حسن قاسمی - کارشناس و مشاورخانواده

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.