1394-05-04 16:35
1275
0
18083
یادداشتی از حسن بیارجمندی؛

برجام و قطعنامه2231 ؛کنترل برنامه هسته ای ویا برنامه جامع قدرتهای جهانی برای کنترل قدرت و تنزل جایگاه اول منطقه ای ایران(2)

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید فطر، می گوید :نمی دانم در این برهه زمانی چگونه باید آن را تعبیر کرد!!! اگر این سیاست است بسیار نگران کننده و مشکل ساز است.!!؟

به گزارش گلستان ما ؛ حسن بیارجمندی/دانشجو دکتری دانشگاه روابط بین الملل مسکو در قسمت دوم تحلیل خود از توافق برجام نوشت :

"در قسمت اول در ترسیم یک تصویر کلان از اهداف رقیب، ناظر بر آثار برجام و قطعنامه 2231  بیان داشتیم که در خوشبینانه ترین نگاه می توان فرمول مصالحه جویانه بروزرسانی شده نیکسون یعنی «یک ایران مقتدر، ولی نه الان» بلکه 25سال بعد و همچنین در تجربه آموز ترین نگاه می توان همان فرمول بظاهر مصالحه جویانه بروز رسانی شده ریگانی برای یکپارچه سازی  جامعه مدنی در شوروی  را مشاهده کرد. این دو تصویر کلان که  احتمالا اوباما  خطاب به دو حزب حاکم تاکید بر فراموش نشدن آن می کند ؛ عمدتا بصورت غیرمستقیم بر چهار مولفه راهبردی  و از نقاط قوت جمهوری اسلامی متمرکز،  تا آنها را به تهدید و ضد خود تبدیل کند.

1- قدرت اول منطقه ای ای جمهوری اسلامی ایران (قوت ایران) / کنترل کامل و تنزل جایگاه اول منطقه ای جمهوری اسلامی ایران.( تهدید ایران).

2-عمق نفوذ و رهبری ایران در جبهه مقاومت اسلامی(قوت ایران)/ قطع ارتباط ،عدم پشتیبانی نرم افزاری(معنوی) و سخت افزاری و خلع سلاح گروه های مقاومت(تهدید ایران)

3-بهره مندی از علوم و فناوری های جدید و بومی سازی آنها با تاکید بر علوم و فنون هسته ای و فضایی(قوت ایران) /محدودیت سازی در بهره مندی کامل از فناوری ها و توسعه آن در دیگر بخش ها با تحقیقات علمی (تهدید ایران)

4-برنامه بومی موشکی ایران در عرصه پدافندی و آفندی(قوت –بازدارنده- سخت ایران)/محدودیت و کنترل برنامه موشکی ایران در عرصه  پدافندی و آفندی(تهدید ایران) .

نیل دشمنان به چنین اهداف و مقاصدی در سایه برجام و قطعنامه 2231اولا منجر به پیشروی بدون جنگ آمریکا در قلب جبهه مقاومت (ایران) و اعضای آن می گردد ثانیا چشم اندازی از یک پیروزی بدون جنگ  تحت رویکرد سه لایه نیکسون-ریگان-اوباما  را در وزن کشی این بازی بعنوان شاخص اصلی ترسیم می کند .

ما در انتهای یادداشت پیشین  بیان داشتیم که تحلیل آغازین زمان نیمه دوم یا به تعبیر صحیح تر بازی برگشت داخلی  که اکنون در جریان است –که بدان بازی مربیان که رهبر و راهبر اصلی بازی می گویند -  را  شاخص ارزیابی نتیجه نهایی معرفی نمودیم .

از زمان اعلام نتایج این دور از گفتگوها ،همانند دو سال گفتگو ایران و گروه 5+1 ؛ شاهد دو جبهه هستیم.یک جبهه شامل نظام جمهوری اسلامی ،رهبری و مردم مسلمان ایران و جبهه مقاومت اسلامی است  و جبهه دیگر شامل رهبران گروه 5+1 و در راس آنها شخص باراک اوبا رئیس جمهور آمریکا و تمامی اشخاص و نهادهای داخلی و وابسته بین المللی بدانهاست که تحت یک راهبرد آفند رسانه ای بی سابقه بدنبال«تغییر محاسبات نظام اسلامی ( رهبری- مردم)  و جبهه مقاومت » جهت پذیرش برجام و قطعنامه با همین شرایط موجود و بدون اصلاحات آن هستند.

این راهبرد از این جهت قابل توجه است که همانطور در قسمت پیشین بیان داشتیم ؛عمده مولفه تاثیرگذار در قدرت اول منطقه ای ایران،ظرفیت های منحصر به فرد عامل متغییر ژئوپولیتیک ( انسانی)-که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری ولایت فقیه و ایدئولوژی ناب به یک مولفه بی بدیل و منحصر به فرد جهانی مبدل شده است و اساسا همین مولفه  اصلی قدرت جهانی ایران است- که  خود دیگر جوامع اسلامی را تحت تاثیر خود قرار داده و به الگویی برای دیگر کشورها و گروه های اسلامی تحت عنوان جبهه مقاومت مبدل شده است.

تاکید بر توافق بجای سند،تعجیل در روند تصویب قطعنامه شورای امنیت بدون طی شدن فرآیند داخلی کشورها،انگاره سازی از این سرانجام به تسلیم و نسبت برد-باخت،دوقطبی سازی مزورانه در سطح بین المللی تحت تاکتیک سوخته پلیس خوب –پلیس بد،گشودن  درب های سیاسی تبلیغاتی بدون دستاورد اقتصادی با تماس ها،تبریک ها ،پیام ها،سفرها و...،افزایش تهدیدات نظامی مستقیم و غیرمستقیم در صورت عدم پذیرش و...عمده ترین خطوطی است که به بطور بی سابقه ای آفند رسانه ای هوشمند و هیجانی  را برای کور و متزلزل کردن عقول و قلوب جبهه ما دنبال می کند.

اما  در برابر این جبهه و در یک نابرابری آشکار،رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو گام پدافندی و آفندی نرم جبهه رقیب را با چالش جدی مواجه و معادلات بازی را تغییر و چشم انداز بسیار امیدورانه ای در این میدان سرنوشت ساز رقم زده است.

2

1- در گام پدافندی معظم له  با شناخت کامل نسبت به تاکتیک ها ی اعمالی در جنگ روانی  رقیب  در دور برگشت و در جوابیه24/ تیر/1394  درباره مذاکرات هسته‌ای اولا براساس رویکرد اصولی و مبنایی خویش تشکر و قدرانی از زحمات رئیس جمهور محترم و تیم مذاکره کننده را مورد توجه همگان قرار می دهند:«با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولا لازم میدانم از تلاش پیگیر و پر طاقت هیئت مذاکره کننده‌ی هسته‌ئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، » و ثانیا از این مرحله از مذاکرات یعنی «سرانجام مذاکرات» تنها بعنوان «گام مهم» یاد کرده اند؛که لازم است توسط همگان مورد توجه و اهتمام لازم قرار گیرد . اما در مهمترین فراز پس از این مقدمه دستوراتی لازم در مورد  « متنی که فراهم آمده » و نه توافق !صادر می فرمایند:

« با این حال لازم است»؛ الف :این متن فراهم آمده می بایست «با دقت ملاحظه» شود.

ب:این متن فراهم آمده:« در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد»

ج: « آنگاه در صورت تصویب»-  که  مبین یک روند کاملا عادی و معمول در مسیر یاد شده می باشد- می بایست مراقبت های احتیاطی بعمل آید:«مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.» چراکه:« به خوبی میدانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.»

د:علاوه بر دستورات لازم ناظر بر  تکالیف و مسئولیت مقامات ذیربط ،معظم له انتظار حفظ وحدت توام با متانت    برای ایجاد « یک فضای آرام و خردمندانه» برای دستیابی به منافع ملی  را خطاب به ملت مورد تاکید قرار می دهند.

2-درگام آفندی معظم له از جایگاه ولی امر مسلمین و در خطبه های نماز عید سعید فطر و تکیه مقتدرانه به سلاح خطیب؛اولا با اتکال به قدرت لایزال الهی و ارائه تصویری از پشتوانه اصلی نظام اسلامی-که در محاسبات مادی دشمنان هرگز نمی کنجد و سعی در خدشه دار کردن آن با تصاویری  محدود(یک نقطه کوچک از شهرهای بزرگ مثل تهران)، باطل و کاریکاتوری از ملت ایران هستند- عمق و ابعاد واقعی جبهه ایران اسلامی را با وجود تحریم ها و مذاکرات فرسایشی تحلیل برنده اراده ها ترسیم می کنند:

« ماه رمضان امسال به معنای واقعی کلمه، یک ماه مبارک بود؛ برکات الهی بر این ملّت فروبارید و نشانه‌های آن در روزه‌داریِ روزهای بلند و گرم، در محافل قرآنیِ گسترده‌ی در همه جای کشور، در مجالس عظیم دعا و توسّل - که هزاران جوان و پیر و مرد و زن، دست تضرّع و دعا بلند میکردند، با خدای خود مخلصانه و خاشعانه سخن میگفتند - در انفاقها، در افطاری‌های گسترده‌ای که خوشبختانه چند سالی است رواج پیدا کرده است در مساجد، در معابر، در خیابانها، و بالاخره در راه‌پیمایی عظیم روز قدس دیده شد؛

اینها نشانه‌های رحمت الهی است؛ مردم روزه‌داری که شب قبل را به‌مناسبت احیاء بیست‌وسوّم ماه مبارک رمضان و شب قدر تا صبح بیداری کشیده بودند، در روز گرم تابستان، با زبان روزه در این راه‌پیمایی عظیم شرکت کردند.

اینها است راه درست شناخت ملّت ایرن؛ این ملّت ایران است. این ملّت ایران است که ماه رمضان در محراب عبادتْ آن‌جور، و در صحنه‌ی مقابله و مبارزه‌ی با استکبارْ این‌جور، خود را عرضه میکند و نشان میدهد. ملّت ما را از زبان مغرضِ دیگران نباید شناخت؛ ملّت ما را از خودش، از شعارش، از حرکتش، از این جلوه‌های عظیم باید شناخت؛ این است ملّت ایران. آنچه دشمن با فضاسازی سعی میکند از ملّت ایران نشان بدهد و بعضی کج‌فهم‌ها هم متأسّفانه همان را تکرار میکنند، انحراف و غلط است.

ملّت ایران همان ملّتی است که ابعاد و اجزاء گوناگون خود را در این ماه رمضان نشان داد. شعارهای ملّت ایران، نشان داد که جهت‌گیری‌ها چیست؛ در روز قدس، شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا، فضای کشور را تکان داد؛ مخصوص تهران و شهرهای بزرگ هم نبود؛ همه‌ی کشور در زیر چتر این حرکت عظیم قرار گرفت.» ثانیا موضوع هسته ای و سرانجام آن در این دوره و مرحله را فقط بعنوان یک مسئله داخلی و نه تمام مسائل داخلی و نکاتی پیرامون آن معرفی نمودند:«یک مسئله هم مسئله‌ی داخلی ما است که مسئله‌ی مذاکرات هسته‌ای است. چند نکته را در زمینه‌ی این مسئله لازم است عرض کنم. »

43126 103

الف: نکته اول را به تبیین اهمیت گام اول یعنی پدافند نرم نسبت به خطوط اصلی مورد هجمه که می تواند نقش یک مولد سرایت دهنده و البته موثر در راهبرد آنان(تغییر محاسبات) ایفا کند را مورد توجه همگان قرار می دهد و این برآگاهان امر پوشیده نیست که مهمترین نکته مقدماتی در یک آفند دقیق علیه اهداف اصلی رقیب است:«نکته‌ی اوّل تشکّر از دست‌اندرکاران این مذاکرات طولانی و نفس‌گیر است، رئیس جمهور محترم و بالخصوص هیئت مذاکره‌کننده که حقیقتاً زحمت کشیدند و تلاش کردند؛ چه این متنی که تهیّه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی‌شده‌ی خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم.

البتّه برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. انتظار ما این است که دست‌اندرکاران، با دقّت مصالح را - مصالح کشور را، مصالح ملّی را - در نظر بگیرند و آنچه را تحویل ملّت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند. »

این سخنان بخوبی نشان می دهد که راهبرد نخ نما شده تاثیرگذاری در محاسبات نظام اسلامی و تغییر و انحراف در آن از مسیر قانونی با ملاحظات یادشده راه بجایی نخواهد برد و حتی تهدیدات نظامی تبلیغاتی که رهبر معظم انقلاب در آخرین نکات این بخش از بیانات خویش بدان ها اشاره می کنند اندک تاثیری در محاسبات نظام اسلامی ندارد:

« بعدی در مورد رجزخوانی‌های آمریکا در این چند روز است.در این چند روزی که از پایان این مذاکرات گذشته است، حضرات مسئولین آمریکایی - دولت مردانشان، دولت زنانشان - مشغول رجزخوانی‌اند، هر کدام با زبانی رجزی میخوانند. البتّه ما ایرادی به این کار آنها نداریم؛ مشکلات داخلیِ آنها، آنها را ناچار میکند که این رجزخوانی‌ها را بکنند که بله، ما ایران را سر میز مذاکره کشاندیم، ما ایران را تسلیم کردیم، ما مانع از سلاح هسته‌ای ایران شدیم، ما فلان امتیاز را گرفتیم و از این قبیل! ...خب، حقیقت قضیّه چیز دیگری است.تسلیم ایران را مگر به خواب ببینند.»

اما در ادامه بیانات و در مهمترین بخش از نکات یاد شده که نوغی آفند علیه  خطوط اصلی راهبرد سه لایه نیکسون-ریگان-اوباما  و مولفه های چهارگانه هدفگذاری شده آنهاست این نکات را در دو فرض «چه این متن تصویب بشود و چه نشود»به حول و قوّه‌ی الهی مورد توجه همگان قرار می دهند:

الف - اجازه‌ی هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن[چه این متن تصویب بشود و چه نشود] داده نخواهد شد؛

ب- اجازه‌ی خدشه‌ی در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد؛

ج-قابلیّتهای دفاعی و حریم امنیّت کشور، به فضل الهی حفظ خواهد شد، اگرچه میدانیم دشمنان بر روی این نقطه‌ی بخصوص، تکیه‌ی زیادی دارند. جمهوری اسلامی، در زمینه‌ی حفظ قابلیّتهای دفاعی و امنیّتی خود - آن‌هم در این فضای تهدیدی که دشمنان برایش به‌وجود می‌آورند - هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد.

د- ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید: از ملّت مظلوم فلسطین، از ملّت مظلوم یمن، از ملّت و دولت سوریه، از ملّت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرین، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطین؛ اینها همواره مورد حمایت ما خواهند بود.

ه-در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. همان‌طور که بارها تکرار کردیم، ما با آمریکا در مورد مسائل گوناگون جهانی و منطقه‌ای مذاکره‌ای نداریم؛ در مورد مسائل دوجانبه مذاکره‌ای نداریم؛ گاهی در موارد استثنائی مثل این مورد هسته‌ای، براساس مصلحت، مذاکره کرده‌ایم؛ این مورد هم فقط نبوده است، قبل از این هم مواردی بوده است که من در سخنرانی‌های عمومی قبلی به آنها اشاره کرده‌ام. سیاستهای آمریکا در منطقه با سیاستهای جمهوری اسلامی ۱۸۰ درجه اختلاف دارد.

این نکات مورد تاکید بخوبی نشان می دهد که این راهبر این جبهه نه تنها به اهداف و برنامه های رقیب چه در دور رفت و چه در این دوره برگشت کاملا اشراف راهبردی دارد و تک به تک  تاکتیک ها و جای جای برنامه های آنان را مورد اشاره قرار می دهد بلکه در فراز  بسیار جالبی-  که در این مدت رسانه های داخلی و خارجی کمتر بدان پرداختند- آنرا یک اشتباه راهبردی و شکست آن را ناصحانه به طراحان اصلی آن  همچون طرح های سابق متذکر می شوند:

« من جمله‌ای را میخواهم ناصحانه به این حضرات بگویم: امروز شما بعد از گذشت سالهای طولانی از بیست‌وهشتم مرداد یا از جنگ هشت‌ساله و دفاع جمهوری اسلامی، اعتراف میکنید که اشتباه کردید؛ من میخواهم بگویم الان هم دارید اشتباه میکنید، الان هم در جاهای مختلف این منطقه و بخصوص نسبت به جمهوری اسلامی و ملّت ایران مشغول اشتباه هستید؛

چند سال دیگر یک کس دیگری می‌آید و همین اشتباه شما را به رخ خواهد کشید، همچنان‌که شما امروز اشتباه گذشتگانتان را به رخ میکشید؛ شما هم دارید اشتباه می‌کنید، بیدار شوید، از اشتباه خارج شوید، حقیقت را بفهمید. در منطقه اشتباهات بزرگی را دارند مرتکب می شوند.

پنج رئیس جمهور دیگر آمریکا از اوّل انقلاب تا امروز، در این آرزو که جمهوری اسلامی را تسلیم کنند یا مُردند یا در تاریخ گم شدند، شما هم مثل آنها؛ شما هم این آرزو را هرگز به دست نخواهید آورد که ایران اسلامی را تسلیم کنید.»

smpf

و در انتهای کلام خویش این راهبر مدبر ،چشم انداز روشنی از نتیجه این دور برگشت با وجود الزمات پدافندی مورد تاکید خویش ترسیم می کنند:«آنچه من به ملّت ایران می‌خواهم عرض بکنم این است‌:

جمهوری اسلامی به توفیق الهی و به حول و قوّه‌ی الهی، مقتدر و قوی است، روزبه‌روز هم قوی‌تر شده است» وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید فطر، می گوید :نمی دانم در این برهه زمانی چگونه باید آن را تعبیر کرد!!! اگر این سیاست است بسیار نگران کننده و مشکل ساز است.!!؟

بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیمِ * وَالعَصرِ * اَنَّ الاِنسانَ لَفی خُسر * اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر«سوگند به عصرِ غلبه‌ی حق بر باطل‌. که واقعاً انسان دستخوش زیان است. مگر کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‌اند.»

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.