1393-09-08 03:59
3122
0
6443
یادداشتی به بهانه سفرریاست جمهوری به استان گلستان؛

اندکی با تامل بخوانید ! داشته ها و نداشته های گلستان ما

بی شک گلستان را می توان مصداق ضرب المثل "بیرونش مردم را کشته و درونش ما را کشته است" دانست چرا که، این استان با وجود داشتن مواهب بی نظیر طبیعی و چشم انداز های منحصر به فرد و خیره کننده، سهم چندانی از صنعت توریسم نبرده است.

به گزارش گلستان ما ، در هفته جاری رئیس جمهور محترم آقای دکتر روحانی به گلستان سفر می کند . ما نیز به بهانه این سفر، بر آن شدیم از داشته ها و نداشته های گلستانمان بنویسم، از حرف هایی که حرف دل مردم است.

استان گلستان آنچنان که از مواهب بی نظیر طبیعی و چشم اندازهای منحصر به فرد برخوردار می باشد اما سهم چندانی از صنعت توریسم و ... نبرده است.

در بخش کشاورزی نیز با وجود منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز، کمتر کشاورزی را می یابید که از اوضاع کشاورزی در استان راضی باشد.

صنعت هم در استان حکایت غریبی دارد و با وجود اینکه بخش زیادی از زمین های این استان شوره زار هستند و قابلیت کشت در آن ها وجود ندارد، هیچگاه نگاه صنعتی به این استان صورت نگرفت و با وجود اینکه شهر های صنعتی چون تهران، سمنان، اراک، اصفهان، تبریز و ... در غبار آلودگی هوا ناشی از وجود کارخانجات بی شمار گم شده اند، باز هم مسئولین و نمایندگان این شهر ها برای احداث کارخانجات جدید یقه می درند و سینه چاک می دهند! و استان های شمالی چوب حاصلخیزی خاکی را می خوردند که جز منفعت برای عده ای دلال و سودجو، منفعت دیگری برای جماعت کشاورز و دامدار این ناحیه نداشته است.

علی آباد کتول نیز در طول این سال ها گرفتار همین بی تدبیری ها و نگاه های غیر کارشناسی به بخش صنعت یا حتی کشاورزی بوده استمتاسفانه با وجود اینکه جمعیت بسیاری از مردم این منطقه کشاورز هستند، به دلیل عدم برنامه ریزی و نبود یک خانه کشاورز یا پایگاه کشاورزی در شهر، هیچگاه از کشت سال بعد و میزان درآمد حاصله مطمئن نیستند و همواره از کشت محصولات با ریسک یاد می کنند و این در حالی است که اگر یک نهاد متولی برنامه ریزی در خصوص کشت محصولات کشاورزی و با جدول بندی یا تقسیم زمین های کشاورزی به آن ها در خصوص کشت محصولات مشاوره بدهد، شاهد قیمت های بیش از حد کم و بیش از حد بالا در برخی مقاطع نخواهیم بود و نوعی ثبات در کشاورزی منطقه حاصل خواهد شد.

بیکاری را می توان به عنوان یکی دیگر از مشکلات اساسی این شهرستان بر شمرد. در طول این سال ها در عمل اشتغال زایی خاصی در این شهرستان صورت نگرفت. شاهد این مدعا نیروی های غیر بومی هستند که در نیروگاه شهرستان مشغول به کار هستند. در ضمن این مشکل ریشه دار با ارائه آمار و اعلام تماس های صورت گرفته با مسئولین در این خصوص حل نخواهد شد و نیاز به کار عملی و عینی دارد و این در حالی است که این شهرستان ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی از نظر جذب گردشگر و توریست، کشاورزی، صنایع دستی، موسیقی و ... دارد که هر کدام از آن ها می توانند زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم سازند، اما متاسفانه نگاه کلان و به عبارتی تلاش برای زدن سنگ بزرگ مانع ایجاد مشاغل حتی در سطح خرد شده و این استعداد ها و توانمندی ها بعضاً در حال فرسوده شدن هستند.

از دیگر معضلات شهرستان می توان به آمار بالای درگیری، طلاق، اعتیاد اشاره کرد که شاید چندان به مذاق عده ای از دوستان خوش نیاید ولی متاسفانه این یک واقعیت تلخ است و باید آن را بپذریم.

هر چند مشکلات این شهرستان به همین موارد ختم نمی شود و بخشی از آن ها را می توان به این صورت بیان کرد:

* افتتاح نیمه کاره برخی پرورژه ها نظیر جاده غیراستاندارد کمربندی که تابحال چندین کشته نیز به جای گذاشته است.

*اطاله ساخت جاده ابر که با وجود مصوبه دولت در این خصوص اراده ای برای تکمیل آن دیده نمی شود.

*عدم تغییر در ساختار شهرهای مزرعه کتول و سنگدوین که با وجود تبدیل شدن به شهرستان مشکلات آنها کماکان ادامه دارد.

*ورشکستگی و نیمه تعطیل بودن کارگاه های صنعتی در دو شهرک صنعتی این شهرستان

*عدم ایجاد بازار مناسب جهت فروش صنایع دستی شهرستان یا معرفی شایسته تولیدات بومی

*قطع بی رویه و خارج از عرف درختان که علاوه بر مشکلات زیست محیطی مشکلات جانبی دیگری را باعث شده است.

این موارد بخشی از مشکلات مردم این شهرستان می باشد که بسیاری از آن ها با برنامه ریزی شهرستانی و تلاش در جهت بومی سازی اشتغال قابل حل خواهد بود.

امید است در سفر ریاست محترم جمهور به این استان مسئولان در معرفی مشکلات منطقه به مسئولان تلاش جدی داشته باشند و شاهد تغییرات بعد از حضور ایشان در سطح شهرستان باشیم.

وحید حاج سعیدی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.