1394-06-02 11:01
2507
0
19456
یادداشت یک فعال رسانه ای :

کشمکش‌های قبیله ای و طایفه ای بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثر گذاشته / راه کارهای عملی برای خروج از بحران قوم گرایی

یک فعال رسانه ای گلستان گفت: بدون تردید برای تسریع توسعه هر منطقه ابتدا شناخت فرهنگ آن منطقه لازم و ضروری است. در حقیقت مهم‌ترین عوامل تعیین کننده فرهنگ یک جامعه شرایط تاریخی، خصوصیات جغرافیایی، ساختار اجتماعی، اقتصادی، آداب و رسوم و سنت‌های آن جوامع هستند.

به گزارش گلستان ما؛ امیرهادی سندگل از فعالین رسانه ای استان گلستان طی مطلبی نوشت :در جوامع امروزی احزاب ایفاگر نقشی مهم هستند و شرط اولیه حکومت‌های دموکراتیک، وجود احزاب است.

 

احزاب سیاسی با کارکردهایی از قبیل گسترش مشارکت سیاسی، ایجاد مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات، آموزش‌های سیاسی و جامعه‌پذیری سیاسی، می‌توانند در شکل دهی جامعه مدنی موثر واقع شوند. از سویی جامعه در حال گذار ایران در برهه خاصی از تاریخ خود واقع شده است که نیاز مبرمی به توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متوازن دارد.این در حالی است که موانعی نیز بر سر راه آن مشاهده می‌شود.
 
یکی از این موانع قوم گرایی و طایفه گرایی است که در شهرهای کوچک در وقت انتخابات شوراهای اسلامی یا مجلس شورای اسلامی نه تنها در تقابل با احزاب عمل می‌کنند بلکه جایگزین آن‌ها شده‌اند؛ لذا با پذیرش اینکه چنین حالتی نوعی بیماری اجتماعی و چالشی عمده در راه توسعه متوازن و همه جانبه است تلاش می‌شود آثار مثبت وجود احزاب و آثار منفی و عوارض مخربی را که فرهنگ  طایفه ای و عشیره ای در فرهنگ سیاسی انتخابات برجای می‌گذارد به طور خلاصه مورد بررسی قرار گیرد.
 
بدون تردید برای تسریع توسعه هر منطقه ابتدا شناخت فرهنگ آن منطقه لازم و ضروری است. در حقیقت مهم‌ترین عوامل تعیین کننده فرهنگ یک جامعه شرایط تاریخی، خصوصیات جغرافیایی، ساختار اجتماعی، اقتصادی، آداب و رسوم و سنت‌های آن جوامع هستند.
 
در کشورهایی مانند ایران با وجود پذیرش فرهنگ سیاسی مدرن هنوز عناصری از فرهنگ سیاسی سنتی حفظ شده و از جمله این عناصر نظام طایفه ای و قبیله ای است که مشخصاً در مناطقی از کشور ما نیز رواج دارد و در لایه های زیرین نهادهای مدنی پنهان شده‌اند.

 

گروهی از شهروندان به جهت پیوستگی قومی، طایفه ای و یا به هر دلیل دیگر اگر احساس کنند که به حقوق آن‌ها بی توجهی شده و از جانب گروه‌ها و قبایل و طوایف بزرگ‌تر نادیده گرفته می‌شوند. دیگر انگیزه های لازم را برای مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی شهر و کشور را از دست می دهند و به شهروند درجه دوم سقوط کرده، به حاشیه رانده می شوند و در نتیجه ی احساس محرومیت حس محله گرایی، قبیله گرایی و طایفه گرایی این طیف از شهروندان تقویت می‌شوند.

 

حقیقت این است که بخش عمده ی تاریخ کشور ما را کشمکش‌های قبیله ای و طایفه ای تشکیل داده و این وضعیت بر ذهنیت تاریخی و فرهنگ سیاسی ما اثر گذاشته است. استمرار این فرهنگ سیاسی  در بعضی از شهرها و مناطق، جهت دهنده رفتار سیاسی افراد بوده و نشان می‌دهد که این وضعیت معمولاً مانع تفکر، تحلیل و تصمیم گیری درست سیاسی شده به طوری که نفع قبیله و طایفه و عشیره بر مصلحت جامعه و شهر برتری می‌یابد.
 
همچنین عامل خویشاوندی به عنوان یکی از منابع قدرت، مانع جدی بر سر راه شایسته سالاری واقع می شود و در چنین شرایطی تعصبات مورد اشاره، مانع از وفاق اجتماعی و مشارکت‌های مدنی و سیاسی سالم می‌شود. 

 

این وضعیت بی گمان با تمدن و دنیای مدرن در تناقض است. این عصبیت و برتری‌طلبی طایفه ای جریان فکری و سیاسی را به نام طایفه گرایی و قبیله گرایی ایجاد می‌کند که در جریان بحث انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و یا گزینش‌ها و عزل و نصب‌های اداری با وضوح بیشتری آشکار می‌شود.

 

بی گمان انتخابات بر اساس چنین تفکر و میزانی راه را برای برگزیدن افراد توانمند و شایسته دشوار می‌سازد و بکارگیری افکار و اندیشه های خلاق را با تنگنا روبرو می‌کند.

 

در اینجا به بعضی از راه کارهای عملی برای خروج از بحران قوم گرایی اشاره می شود: 

 

1. عمل به احکام الهی و پیروی از دستورات بزرگان دینی: "ای مردم ، ما شما را از زن و مرد افریدیم و شما را جماعتها و قبیله ها کردیم تا یکدیگر را بشناسید. هر آینه گرامی ترین شما نزد خدا،پرهیزگارترین شماست. خدا دانا و کاردان است"

 

و یا پیامبر ختمی مرتبت برای ممانعت از دامن زدن به موضوع قوم گرایی می فرمایند: «هرکسی که در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای) باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند.

 

مسئولیت این امر مهم بر عهده ی واعظان دینی و روحانیون منطقه است که در این مدت مانده به انتخابات در فرصت های مناسب شهروندان را به این حکم الهی رهنمون كنند.

2.بهترین و مطمئن ترین راه مبارزه با این پدیده شوم تقویت احزاب و تشکل‌های مدنی است.

 

3. تشکیل و تقویت تشکل های صنفی از قبیل، تشکل های دانشجویی، تحصیل کردگان، مدرسین و معلمین و بازاریان.

 

4. تشکیل جلسات متعدد در محله ها و روستاهای اطراف منطقه و روشنگری همشهریان و تاکید بر انتخاب احسن و بر مبنای شایسته سالاری.

 

5. برگزاری جلسات با کاندیداها و آشنایی با اهداف و برنامه های آنان.

 

 

امسال انتخابات های مهمی را در پیش داریم و در این بین نقش رسانه در برگزاری هرچه بهتر انتخابات غیرقابل انکار است, پرهیز از ایجاد تنش و تلاش در جهت فراهم نمودن بسترهای مناسب در جهت برپایی انتخابات پرشور, تلاش در جهت همگرایی, پرهیز از پررنگ نمودن قوم گرایی و حاشیه سازی های معمول آن که عمدتا انتخابات استان را تحت الشعاع قرار میدهد از طرف رسانه ها میتواند کمک شایانی به این ایجاد فضای سالم و آرام انتخاباتی بنماید.

 

مدیر سایت شاهد فردا ضمن تاکید بر این نکته که نسل امروز قومیت گرایی را مردود می داند, افزود:توصیه می کنم به تندروها به کسانی که با افکار قوم گرایی طی طریق می کنند, این را بدانید که ما کاملا با افکار شما مخالف هستیم, بی پرده بگویم قومیت گرایی در سیاست امروز دیگر جایگاهی ندارد, مسیر توسعه و پیشرفت گلستان با نگاه قوم گرایی همیشه کند بوده, چه بسا برخی عقب افتادگی های امروز حاصل این نگاه است.

 

سند گل مدیر پایگاه خبری شاهد فردا در پایان ضمن تایید و تاکید بر حضور احزاب در انتخابات مهم کشور جهت حضور حداکثری ملت شریف ایران در پای صندوق های رای تصریح نمود:وجود احزاب در انتخابات نقش بسزا و تعیین کننده ای را در مسیر پیشرفت ایفا می کند, انتظار می رود اقوام و طوایف نیز با اعتماد به این احزاب در جهت رسیدن به توسعه پایدار و تحول در سیاست روز نقش پررنگ خود را بیش از گذشته به اثبات برسانند.

 

امروز همه بعنوان گلستانی های این سرزمین, هیچ یک بر دیگری برتری نداریم و پیمانی داریم که تا هستیم یکدل بمانیم. بیایید با اعتماد به همدیگر عصر نوینی را در رسانه و سیاست امروز گلستان تعریف کنیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.