1402-01-01 07:00
661
0
84159
یک مدرس دانشگاه گلستان مطرح کرد:

کاهش مشکلات معیشتی مردم اولویت شعار سال 1402

یک مدرس دانشگاه گلستان گفت: بهبود شرایط اقتصادی جامعه و کاهش مشکلات معیشتی مردم در اولویت نخست نامگذاری سال جدید قرار گرفت، مسئولان باید در تحقق پیام نوروری تلاش کنند.

عبدالقیوم شکاری با تبریک سال جدید پیرامون شعار سال 1402 اظهار کرد: اگر به گونه‌شناسی نامگذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب نظری بیاندازیم، می‌توانیم دغدغه نخست ایشان در مورد اولویت‌های روز جامعه را مشاهده کنیم.

وی افزود: نوع نامگذاری‌ها نشان‌دهنده این برداشت است که اقتصاد و اصلاح مشکلات ساختاری اقتصاد کلان، مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری در سنوات اخیر بوده است.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گلستان توضیح داد: بر اساس این خط سیر و با عنایت به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد ضرورت تلاش بیشتر مسئولان برای بهبود شرایط اقتصادی جامعه در دیدارهای اخیر امسال نیز اصلاحات اقتصادی و کاهش مشکلات معیشتی مردم در اولویت نخست نامگذاری ایشان قرار گرفت.

شکاری با یادآوری عبور ملت ایران از آزمون‌های سخت و حساس سیاسی و اقتصادی در ماه‌های اخیر گفت: ترسیم افق امیدبخش آینده برای ملت ایران در نامگذاری سال جدید مورد توجه قرار گرفته است.

وی در خصوص اینکه مسئولان استان چقدر توانستند در تحقق «تولید، دانش بنیان و اشتغال افرین» موفق عمل کنند، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از طرف استاندار گلستان که در نشست کار گروه اشتغال استان، در سال جاری استان گلستان توانسته است تعهد تعیین شده در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی را به انجام برساند.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد: مسئولان در کنار پیگیری طرح‌های عادی استان، به سرانجام رساندن ابرپروژه‌هایی مثل پتروشیمی گلستان، منطقه آزاد اینچه‌برون، احیای خلیج گرگان و تکمیل سد نرماب اولویت نخست مدیران ارشد استان بوده است.

شکاری گفت: اراده قوی مدیران ملی برای اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور نیز باعث شده است تا در بخش‌هایی مانند راهسازی، آبرسانی و پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، در گلستان شرایط مناسب و قابل قبولی ایجاد شود.

وی توضیح داد: بر اساس این شرایط و در صورت تداوم تمرکز مدیران استانی بر امور اصلی و دوری از حواشی زائد، از دیدگاه بنده افق آینده استان امید بخش خواهد بود.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گلستان در خصوص توفیق دولت در شکستن آقایی دلار که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری بود را در گره گشایی مسائل اقتصادی موثر دانست و افزود: یکی از معضلات ساختاری اقتصاد ما در چهار دهه گذشته، پیوند خوردن شاخص‌های کلان اقتصادی با نرخ دلار به عنوان ارز نخست در باراز مبادلات تجاری بین المللی است.

شکاری گفت: در این شرایط، با توجه به مشکلات سیاسی و راهبردی ما با ایالات متحده به عنوان مرجع اصلی تزریق دلار، در موارد متعدد، ثبات اقتصادی ما قربانی استفاده ابزاری از این عامل برای اعمال فشار بر دولت و مردم ایران شده است.

وی بیان کرد: در یک دهه اخیر، به دنبال تکرار موراد سوء استفاده ایالات متحده از عامل دلار برای تحقق اهداف سیاسی خود در سطح نظام بین الملل، برخی از کشورهای بزرگ و صاحب قدرت در معادلات جهانی مانند چین و روسیه بدنبال حذف دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای ملی حرکت کرده‌اند.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گلستان با اشاره به اینکه این روند به سطح کشورهای متوسط نیز تسری پیدا کرده گفت: در مقطع کنونی، تلاش برای تکیه بر ارزهای ملی و کاهش وابستگی به دلار به عنوان یک روند غالب در سطح نظام بین‌الملل مطرح شده است.

شکاری توضیح داد: در این شرایط، مسئولان کشور ما نیز در یکسال اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای را برای کاهش تاثیرگذاری دلار بر اقتصاد ملی انجام داده‌اند.

به گفته وی؛ در این بین، رایزنی با کشورهای طرف تجارت، برای استفاده از ارزهای ملی برای پرداخت‌ها یک روند غالب شده و بنظر می‌رسد با تداوم این فرایند در سال‌های نه چندان دور، شاهد کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ملی از این زاویه باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.