1398-09-11 10:16
1380
0
66500
به قلم مهدی نصرتی؛

رسانه استانی و افزایش مشارکت قومیت‌ها با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

مقاله پیش رو متوجه فرازی از بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامی است که در آن بر مشارکت مردمی تأکید می‌کند و راهکارهای رسانه‌ای افزایش مشارکت مردمی به‌ویژه اقوام ساکن استان گلستان را پیشنهاد می‌دهد. 

به گزارش گلستان ما، " انقلاب اسلامی، مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور درصحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید و در موضوعات اجتماعی مانند کمک‌رسانی‌ها و فعّالیّتهای نیکوکاری که از پیش از انقلاب آغازشده بود، افزایش چشمگیر داد. پس از انقلاب، مردم در مسابقه‌ی خدمت‌رسانی در حوادث طبیعی و کمبود‌های اجتماعی مشتاقانه شرکت می‌کنند."( بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) 

بدون شک، بیانیه‌ی گام دوم، فرازهای متنوعی از چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را به‌مثابه راهی طی شده و تجربه‌ای ارزشمند مطرح می‌کند و سرشار از واژگان نیرومند، عبارات قدرتمند و گفتاری هدفمند است. در این بیانیه تأکید شده است که انتخابات، مسائل اجتماعی و دفاع مقدس ازجمله مواردی هستند که مردم با مسئولیت شناسی و احساس وظیفه نسبت به مسائل پیرامونی خود با آن برخورد کردند و امروز که کشور گرفتار بحران‌های اقتصادی است رفع آن نیز با استفاده از ظرفیت مردم محقق خواهد شد. 

مقاله پیش رو متوجه فرازی از این بیانیه ارزشمند است که در آن بر مشارکت مردمی تأکید می‌کند و راهکارهای رسانه‌ای افزایش مشارکت مردمی به‌ویژه اقوام ساکن استان گلستان را پیشنهاد می‌دهد. 

از آنجایی‌ که ایران کشوری با تنوع قومی است و این تنوع قومی اکثراً در استان‌های دارای مرز مشترک با کشورهای دچار قومیت زدگی افراطی مشاهده می‌شود، این تنوع قومی و فرهنگی برای کشوری مانند ایران می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای توسعۀ کشور فراهم کند، درعین‌حال با توجه به اينكه امروزه استكبار جهاني در عرصه جنگ نرم و با بهره‌گیری از رسانه‌های نوين و برنامه‌های مختلف و متنوع در پي تسخير اندیشه‌ها و در اصطلاح ناتوي فرهنگي است، این تنوع قومیتی می‌تواند یکی از بسترهای مهم ناامنی و تهدیدات امنیتی به شمار رود. تهدیدی که در آن بی-اعتماد سازی اقوام ایرانی نسبت به‌نظام جمهوری اسلامی ایران، افزایش تمایلات واگرایانه اقوام ایرانی، کاهش مشارکت اقوام ایرانی در فرایندهای سیاسی و اجتماعی کشور و محروم شدن نظام جمهوری اسلامی از حمایت اقوام ایرانی به‌عنوان سرمایه اجتماعی را به‌روشنی می‌توان دید.

از سوی دیگر بر اساس سند چشم‌انداز سازمان صدا سیما ج.ا.ا تنوع و تمایز (شبکه، برنامه، محتوا) به‌عنوان راهبرد کلان این سازمان تعیین‌شده است. پیرو این مطلب شاهد تنوع شبکه‌های مختلف در استان‌های کشور بودیم شبکه‌هایی که تلاششان در راستای تقویت فرهنگ بومی منطقه است. تنوع و تمایز بین این شبکه‌ها به دلیل تفاوت فرهنگ‌ها و تفاوت در محیط بین استان‌های کشور باعث بروز تفاوت‌هایی در سبک و شیوه مدیریت رسانه‌ای در هراستانی شده است.

بنابراین کشف سیاست‌های صحیح رسانه‌ای برای تولید و توزیع پیام در مناطق دارای تنوع قومی و سلیقه‌ای یکی از وظایف شبکه‌های استانی است تا با در نظر گرفتن کلیه شرایط داخلی و خارجی حاکم بر شبکه و عبور از تمرکز محتوا و قاب تصویر در پایتخت (تهرانی بودن)، راهکارهای مناسب برای رسیدن به اهداف بلندمدت را تدوین و اولویت‌بندی کند. همچنین در بخش اصول و ارزش‌های حاکم بر رسانه ملی بند 6 برگرفته از سند افق رسانه بر احترام به فرهنگ اقوام طوایف مختلف موجود در کشور و پرهیز از هرگونه تعریض قومی مذهبی و دینی در راستای حفظ وحدت، یکپارچگی و انسجام ملی تأکید شده است.

ازآنجایی‌که تنوع قومی اغلب با اتکا به تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی و متغیر بودن واکنش قومیت‌ها در مقابل رویدادهای مختلف شکل می‌گیرد و با توجه به اینکه استان گلستان به همان اندازه که از تنوع اقلیمی برخوردار است در ترکیب قومیتی نیز تنوع بسیار دارد و محل پیوند گروه‌های مختلف قومیتی است مدیریت صحیح تنوع قومی اجتناب‌ناپذیر است. 

 بدیهی است افزایش مشارکت قومیت‌ها و تقویت سرمایه اجتماعی اقوام برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای استان بسیار ضروری است. راهکارهای پیش رو به صداوسیمای مرکز گلستان براي انجام بهتر مسئولیت خويش در افزایش مشارکت قومیت‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

1- توجه به تولیدات رسانه‌ای برگرفته از فرهنگ اقوام

بر اساس نظر کارشناسان،رابطه تولیدات رسانه‌ای برگرفته از متون فرهنگی اقوام و جذب مشارکت اقوام رابطه‌ای مستقیم است.این رابطه بر ایجاد حس تعلق در اقوام استوار است و این حس تعلق باعث می‌گردد که قومیت‌ها رسانه را از خود دانسته و نسبت به پیام‌های مشارکتی مطرح‌شده از طرف رسانه،نگاه مثبتی داشته باشند . برنامه‌هایی با در نظر گرفتن موسیقی و نوازندگی سنتی ترکمن‌ها در شبکه استانی،تولید مستند از اسب اصیل ترکمن، معرفی صنایع‌دستی ازجمله قالی، پشتی و زیورآلات ترکمن از شبکه استانی، نشان دادن زیبایی‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های فرهنگي اقوام، نمایش تلاش قوم ترکمن در کشاورزی و پرورش میگو، ایجاد خبر مجزا برای قوم ترکمن،، استفاده از لباس و پوشش بومی در برنامه‌های مرتبط با اقوام، نمایش برگزاری جشنواره کشاورزی در مراحل کاشت،داشت،برداشت،نمایش نقش اقوام در دفاع مقدس و به‌طورکلی توجه به تولیدات رسانه‌ای که بر اشتراکات قومی-مذهبی تأکید می‌کند، به‌عنوان مهم‌ترین تکنیک‌ها در این دسته قرار خواهد گرفت.

2-استفاده از زبان محلی در برنامه‌های قومی

 رسانه استانی باهدف ارتقای فرهنگ بومی و معرفی شناساندن آداب‌ورسوم شهرها و روستاهای همان استان، در استان‌های کشور راه‌اندازی شده است. تحقق این هدف درگرو بخش‌هایی مختلفی است؛ ازجمله آشنا بودن مسئولان،برنامه‌سازان و مدیران بخش‌های مختلف صداوسیما بافرهنگ و آداب رسوم استان مربوطه.ازآنجاکه زبان، بهترین و جذاب‌ترین ظرفیت شبکه استانی برای جذب مخاطب بومی است، "زبان"گفتگو و اجرای برنامه‌های مختلف در هراستانی باید زبان بومی رایج همان استان باشد تا اینکه تأثیرگذاری لازم را داشته باشد و با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند.

3-عدالت

تعیین و تعریف مشخص از جایگاه و نقش و مسئولیت‌های گروه‌های قومی وظیفه نهادهای حکومتی است،اما کاربردی کردن این نقش و دادن سهم متناسب با این جایگاه، توسط شبکه استانی یکی از مطالبات قومیت‌هاست یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شبکه استانی، رعایت عدالت رسانه‌ای با توجه به تنوع قومی و فرهنگی استان است بهره‌گیری از تخصص و تجربه نخبگان قومی در مشاغل مختلف شبکه استانی در غنی‌سازی پیام‌های رسانه مؤثر است. جلوگیری از درونی شدن احساس محرومیت، پرهیز از سوگیری در برنامه‌های تولیدی نسبت به یک قوم خاص از راهکارهای افزایش مشارکت قومیت‌هاست.

4-برجسته‌سازی 

ارزش‌های یک جامعه،احساسات ریشه‌داری هستند که همگی اعضای جامعه در آن سهم دارند.برای اینکه مشارکت در جامعه و به‌ویژه در میان قومیت‌ها نهادینه شود،باید قومیت‌ها برای مشارکت اهمیت قائل شوند و ذهنیت مثبتی درباره آن داشته باشند. و تحقق این ذهنیت مثبت با برجسته‌سازی دغدغه‌های قومی برای مسئولان توسط رسانه استانی امکان‌پذیر خواهد شد. از سوی دیگر برجسته‌سازی مشارکت به‌عنوان یک ارزش در ایجاد و توسعه هنجاری رفتاری قومیت‌ها مؤثر است. صداوسیمای مرکز گلستان با نشان دادن فواید کارکردهای مطلوب مشارکت، مخاطبان را نسبت به داشتن فعالیت مشارکتی متقاعد خواهد کرد.اگر مخاطبان قومی نسبت به این امر آگاه شوند که مشارکت آن‌ها ضامن حل مشکلات و پیشرفت آن‌هاست،افزایش مشارکت آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

5-امید افزایی

هر کشوری برای توسعه نیاز به جامعه‌ای پویا و فعال دارد و یکی از وظایف رسانه‌ها هم تزریق این پویایی به جامعه است . بی‌شک تحقق امیدبخشی رسانه ملی از طریق پیگیری بیشتر مطالبات اقوام، توانمندسازی قومیت‌ها برای مشارکت در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، آگاه‌سازی و تشویق به پذیرش مسئولیت اجتماعی برای هم‌افزائی سرمایه اجتماعی، نگاه رسانه‌ای مستمر به گروه‌های قومی، نه‌فقط ایام انتخابات، افزایش تولیدات بومی با تراز مثبت اندیشی و امیدبخشی امکان‌پذیر خواهد بود.طبق نظر کارشناسان اگر رسانه در ایجاد زمینه فکری و اقناع مخاطب قومی، نقش مثبت ایفا کند، موجب اعتماد بیشتر اقوام و باعث مشارکت بیشتر آن‌ها می‌گردد. اما اگر رسانه نگاه ارتباط مستمر با گروه‌های قومی نداشته باشد و فقط در ایامی مثل انتخابات به سراغ گروه‌های قومی برود، می‌تواند اختلال نمادی در مخاطبان خود ایجاد کند. بر این اساس، رسانه می‌تواند نقش دوگانه مثبت یا منفی پیرامون سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند و موجب افزایش یا کاهش مشارکت شود.

از سوی دیگر افزایش مشارکت قومیت‌ها از طریق ارسال پیام‌های تقویت‌کننده فرهنگ مشارکتی توسط شبکه استانی میسر است.این پیام‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که باعث تقویت امید در گروه‌های قومی شود،یعنی اخبار و تولیدات رسانه‌ای مرتبط با اقوام، حاوی عناصری باشد که قومیت‌ها را نسبت به برآورده شدن انتظارات و مطالبات آن‌ها در حال و آینده اطمینان داده و آن‌ها را به‌منظور برآورده ساختن نیازهای خود و تسهیل روابط اجتماعی با دیگر اقوام،وارد زنجیره مشارکت کند.

به‌طوری‌که قومیت‌ها احساس کنند مشارکت بیشتر آن‌ها باعث می‌گردد خودشان،خانواده،دوستان و قومی که به آن تعلق دارند،با راحتی و آسایش بیشتری زندگی کنند.تداوم در ارسال پیام‌هایی با محتوی باور به کارآمدی نظام، بررسی و پرداختن به دستاوردهای گذشته، القاء حس ما می‌توانیم، نشان دادن وظیفه و هدف، و برنامه‌ریزی برای آن،تحلیل و ریشه‌یابی مشکلات قومی و طرح کارشناسانه آن،مقابله با منفی گرایی،تقویت‌کننده فرهنگ مشارکت خواهد بود.

6-گفتگو و هم‌اندیشی اقوام

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی شیعه و سنی استان، در شرایط وجود و دریافت برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای، بسیار مهم است و فراهم کردن زمینه گفتگو و هم‌اندیشی اقوام مختلف استان گلستان که نقشی مهم در هم‌افزایی و نقش‌آفرینی در مسائل ملی و منطقه‌ای دارند توسط رسانه استانی، بر ایجاد و حفظ وحدت در استان مؤثر است.

7- همدلی و هم‌زبانی

انتخابات یکی از ارکان تبلور مشارکت در نظام‌های مردم‌سالار است .توجه به جایگاه رسانه ملی در تحقق مشارکت حداکثری، اهمیت مضاعف و تعیین‌کننده رسانه ملی در انتخابات را آشکار می‌سازد.از سوی دیگر قوم‌گرایی یکی از شیوه‌هایی است که از قدیم کاندیداها برای دستیابی به پیروزی در انتخابات و امر تبلیغات از آن استفاده کرده‌اند اين مسئله مربوط به دوره خاصی هم نیست و در تمام دوره‌ها وجود داشته است. استفاده از نمادهای مشترک به همراه استفاده از کارشناسان قومی ایام انتخابات، در اخبار و برنامه‌های انتخاباتی،شرط اصلی جلب اعتماد مخاطب قومی و افزایش کار آیی شبکه استانی در افزایش مشارکت گروه‌های قومی است.

 مهندسی پیام در تنظیم دقیق محتوا و جهت‌گیری اخبار و گزارش‌های خبری در سطح استان باید به‌گونه‌ای باشد که درنهایت مخاطب به تحلیل در مورد لزوم مشارکت فعال و گسترده در انتخابات برسد. از سوی دیگر لازم است از پرداختن به نمادهای غیرمشترک و مصاحبه‌های حاشیه‌ای که ممکن است مخاطب قومی را دچار ابهام در دریافت پیام کند،پرهیز شود و تأکید بیشتر بر حضور گروه‌های مرجع قومی و پخش دیدگاه‌های آن‌ها صورت پذیرد.

8-معرفی الگوهای قومی

شناسایی و معرفی الگوهای قومی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شبکه‌‌ استانی می‌تواند زمینه بهره‌برداری درست از آن‌ها را در مواقع حساس فراهم کند. از سوی دیگر استفاده از پتانسیل و قابلیت‌های انسانی گروه‌های مرجع قومی در استان‌های قوم نشین از طریق شبکه‌های استانی، با بهره‌گیری از آیتم‌های مختلف رسانه‌ای از گزارش و خبر گرفته تا مستندسازی به‌منظور معرفی و بهره‌وری از آن‌ها برای تأمین منافع و رفاه ملی، وحدت‌آفرینی و همبستگی ملی مناسب خواهد بود.

نخستین گروه‌های مؤثر که به‌نوعی مرجعیت اقوام مختلف را بر عهده‌دارند، روحانیت و علما، نخبگان قومی، فرهیختگان و صاحبان اندیشه و قلم هستند که با درک لازم از مصالح و منافع ملی و نگاه کلان به مسائل، نسبت به مسئله مشارکت و سرنوشت ملی و آگاه کردن عموم مردم اهتمام بورزند.

دومین گروه که قطعاً تأثیر بسزایی در شکل‌گیری رفتار مشارکتی قومیت‌ها به‌ویژه در میان نسل‌های جدید دارند، هنرمندان، ورزشکاران و مشاهیر اجتماعی هستند که از محبوبیت مناسبی نزد افکار عمومی بهره‌مند هستند. رسانه استانی با شناسایی مناسب این گروه‌ها و تقویت آن‌ها،بستری مناسب برای اعتماد اقوام مختلف به‌نظام و افزایش سرمایه اجتماعی اقوام فراهم می‌آورد.

9- اتاق فکر

بر اساس نظر کارشناسان رصد دقیق نیازهای اقوام استان با تشکیل اتاق فکر در رسانه استانی با استفاده از نهادهای مرتبط با اقوام مانند کمیته اقوام و مذاهب استان، سازمان تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری،فرهنگ و ارشاد که هرساله منابع مطالعاتی و پژوهشی خود را صرف امور فرهنگی مثل تبیین فرهنگ مشارکتی و ترویج اهداف و مأموریت‌های سازمان متبوع خود می‌کنند،باعث ارتقاء سرمایه اجتماعی قومیت‌ها خواهد شد.اهداف نهادهای ذکرشده در ارتباط با اقوام قرابت و همپوشانی فراوانی با اهداف و رویکردهای رسانه ملی دارد و مدیران رسانه می‌توانند با رایزنی با مسئولان این مجموعه‌ها، شرایطی را فراهم آورند تا این نهادها منابع مطالعاتی و پژوهشی خود را برای پیشبرد اهدافشان، در اختیار رسانه قرار دهند.

به‌عبارت‌دیگر، پیگیری اهداف نظام جمهوری اسلامی، وجه مشترک این مجموعه‌ها با سازمان صداوسیما است؛ لذا این ظرفیت، شرایط مناسبی را فراهم می‌کند تا هم آن نهادها به صورتی مؤثرتر به اهداف خود نائل شوند و هم رسانه بتواند با تأمین منابع مطالعاتی در راستای تولید برنامه‌های فرهنگی مشارکتی و متناسب با اهداف و آرمان‌های خود قدم بردارد.راه‌اندازی کارگروه فرهنگي رسانه‌ای گلستان شناسی در شبکه استانی گلستان، ایجاد و تقویت کارگروه رسانه و اقوام به‌منظور تأمین نيازها و منابع اطلاعات اهل سنت، استفاده از ظرفیت علمای دینی اهل سنت در رسانه استانی،در پاسخ به سؤالات و افزایش اطلاعات اقوام اهل سنت استان، برنامه‌ریزی برای نشر معارف (فقه حنفی) و فعالیت‌های قرآنی مرتبط با اهل سنت استان بود.

از سوی دیگر مسئله شناسی دقیق در این اتاق فکر و جهت‌دهی به تولید محتوای متناسب بومی، راهکارهای عملی برای مدیران و برنامه‌سازان رسانه‌ای فراهم شود،تا به کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از تنوع قومی منجر شود. علاوه بر آن تشکیل اتاق فکر وسیله‌ای برای رصد غنی‌سازی کیفی برنامه‌های مربوط به اقوام، خط‌مشی رسانه ملی و سیاست‌های رسانه در مورد اقوام که در سند افق رسانه لحاظ شده است، خواهد بود. و پیشگیری قبل از وقوع بحران قومی می‌کند.

10-نظارت و مطالبه گری از نهادهای مسئول

نظارت و مطالبه گری از نهادهای مسئول توسط عامه مردم مهم است و موجب پویایی جامعه می‌گردد.لیکن نظارت و مطالبه گری سازمان‌هایی مثل رسانه ملی به‌عنوان چشمان تیزبین مردم قدری متفاوت است.رسانه ملی با رصد کردن معضلات و آسیب‌های اجتماعی در قالب نشست‌های علمی و پژوهشی به راه‌های برون‌رفت از معضلات و آسیب‌ها دست پیدا می‌کند و مفادان را همراه با روش اجرا به بخش اجرایی،ارائه می‌دهد .همان‌طور که کارشناسان معتقد بودند اگر در مناطق قومی شاهد بی‌تفاوتی اجتماعی و ناامیدی باشیم از عوامل مؤثر بر آن فقر و محرومیت رفاهی وبی عدالتی اقتصادی موجود در منطقه است.دلیل دیگر به دلیل ضعف در فرهنگ فعالیت‌های جمعی و گروهی است که به دلیل نداشتن روحیه کار تیمی، گروه‌ها و تشکل‌های قومی نتوانسته‌اند کارکرد اصلی خویش را داشته و صدالبته بتوانند تجربه و انگیزه مناسبی برای فعالیت‌های جمعی قومیت‌ها باشند و حتی به ورطه افتادن بعضی از آن‌ها در زدوبندهای سیاسی و منافع شخصی باعث دل‌زدگی و سیاست زدگی شده است.مورد مهم دیگر عدم‌حمایت مناسب حقوقی و اجتماعی مسئولین امراست که نتوانسته انگیزه مناسبی برای حضور و مشارکت مردم در این حوزه ایجاد کند. برجسته‌سازی مشکلات و دغدغه‌های گروه‌های قومی برای مسئولان استانی و پیگیری آن، جزو ضرورت‌های مديريت تنوع قومی با استفاده از ظرفیت شبکه استانی است. است. براي رسیدن به مدیریت تنوع قومی و تعميق همدلي و همزیانی،‌ نيازمند ايجاد رابطه واسطه‌ای و دوسویه ميان اهالی رسانه و مسئولان استانی هستيم.در مرحله بعد انتقال حس مهم بودن مشکلات و دغدغه‌های اقوام و پاسخگویی و پیگیری مسئولان استانی،به افزايش ضريب اعتماد مخاطب قومی کمک می‌کند. به‌طور خلاصه شبکه استانی با ارزيابي و بازتعریف مداوم برنامه‌ها ازنظر ميزان تأثیر آن‌ها بر مخاطب بومی، گنجاندن مشکلات و دغدغه‌های گروه‌های قومی برای مسئولان استانی و پیگیری آن در كنداكتور و رفتن به سمت ايجاد يك كنداكتور پخش منعطف رسانه‌ای که در مواقع بحران قومی به کمک نظام و منطقه بیاید، به تحکیم باور و اعتماد گروه‌های قومی کمک می‌کند بالتبع با افزایش این ضریب اعتماد بر ارتقا و استمرار مشارکت اقوام استان مؤثر است.

11-بازنمایی مطلوب از اقوام در شبکه استانی

بازنمایی مطلوب از اقوام جزو اهداف تعیین‌شده برای شبکه‌های استانی، منطبق بر نظریه مسئولیت اجتماعی رسانه‌هاست. این انتظار از رسانه ملی مخصوصاً شبکه استانی گلستان وجود دارد که ازآنچه ممکن است به جنایت، خشونت یا بی‌نظمی یا هتک حرمت گروه‌های اقلیت منجر شود، پرهیز کند. شبکه‌های استانی با حفظ اصول کلی سیاست‌های قومی نظام و لحاظ کردن مصالح ملی، هر چه بیشتر به سمتی حرکت کنند که گروه‌های مختلف قومی در استان بتوانند با مشارکت یکدیگر دوزنجیره تولید و مصرف رسانه‌ای که بازنمایی یکی از حلقه‌های آن است، مشارکت داشته باشند. این امر را باید در اعتماد به متخصصان قومی جستجو کرد.ورود متخصصان قومی در حیطه تولید رسانه‌ای، به‌منظور افزایش فرایند ارتباطی با گروه‌های قومی از طریق بازنمایی مطلوب و جذب مشارکت مخاطب قومی است. هرچند مشکلاتی که بابت شائبه توهین به برخی قومیت‌های کشور از سوی رسانه ملی بروز کرده است مسئله‌ای چندگانه و پیچیده است که به تحلیل‌های جامعه‌شناختی و مردم‌شناسی نیاز دارد تا به‌طور علمی مشخص شود که چه عواملی باعث پدید آمدن چنین رویکردهایی به قومیت‌ها در رسانه ملی می‌گردد، اما آنچه در این میان مشهود است ضعف تئوریک و نداشتن یک پلان کاربردی از جانب رسانه ملی در مدیریت تنوع قومی است، چراکه یک اشتباه را چند بار تکرار کرده است.اکنون‌که جامعه قومی به سطحی از حساسیت رسیده است که هر نوع شوخی یا صحنه طنزی را به خود می‌گیرد و مترصد واکنش نشان دادن به چنین شرایطی است باید اقدامات چه ازلحاظ دیداری و چه ازلحاظ شنیداری در یک چارچوب تعریف‌شده پیش برود تا ضمن کاستن از حساسیت‌های پدید آمده،اعتمادسازی مجدد قومی را در دستور کار قرار دهد .در این خصوص،رسانه ملی باید با هشدار دادن در مورد عواقب رفتارهاي نادرست و خارج از چارچوب، درراه مدیریت درست قومی گام بردارد.

12-تعامل برون‌سازمانی.

صداوسیمای مرکز گلستان با کمک نهادهای دیگر استان،ضمن شناسایی ظرفیت‌های توسعه بخش همگرایی،اقوام را در پیام‌هایی به‌طور غیرمستقیم به مشارکت سیاسی و اجتماعی ترغیب کرده،پیامدهای مثبت مشارکت آن‌ها را در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی بازگو کند.آنچه در عصر کنونی می‌تواند مبنای توسعه اجتماعی-فرهنگی و سیاسی باشد،حرکت گروهی و ترجیح انجام امور به‌صورت جمعی است تا انفرادی.به‌عبارت‌دیگر ضروری است شبکه استانی با تولید برنامه‌هایی،موفقیت فعالیت‌های گروهی را نسبت به فعالیت‌های فردی به نمایش گذاشته و به آثار مثبت مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی و پیامدهای منفی فردگرایی اشاره کند.از سوی دیگر تعامل شبکه استانی با تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با اقوام،موجب افزايش سطح آگاهی‌های عمومي خواهد شد. از سوی دیگر، شناسایی ظرفیت‌های توسعه بخش همگرایی و مشارکت اقوام،از طریق این تعامل امکان‌پذیر است. در مرحله بعد، پس از شناسایی ظرفیت‌ها، شبکه استانی با تولید برنامه‌های جریان ساز و نمایش الگوی عملی مشارکت، به افزايش مشاركت اجتماعي، ‌اقتصادي، فرهنگي و سياسي اقوام، درروند توسعه استان کمک خواهد کرد.

به قلم مهدی نصرتی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.