1394-09-01 17:32
4051
0
23459
اينترنت يک منبع عمومی برای همگان است؛

توصیه‌های امنیتی در شبکه‌ها اجتماعی

اطلاعات خصوصی و شخصی خود را به‌صورت محدود منتشر سازيد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، اطلاعات خصوصی و شخصی خود را به‌صورت محدود منتشر سازيد. اطلاعاتی که می‌تواند برای شما دردسرساز باشد را برای خود نگه‌دارید.

آدرس منزل و يا برنامه کاری شما ممکن است برای شما نقاط ضعفی ايجاد کند. همچنین همواره در مورد اطلاعاتی که ديگران در مورد شما منتشر می‌کنند، دقت کنيد. برخی اوقات اطلاعاتی که ديگران در مورد شما منتشر ساخته‌اند، به همراه اطلاعاتی که شما منتشر کرده‌اید می‌تواند تشکيل يک پازل ساده را بدهد.

به ياد داشته باشيد، اينترنت يک منبع عمومی برای همگان است. تنها اطلاعاتی را منتشر سازيد که همگان صلاحیت ديدن آن‌ها را داشته باشند، به ياد داشته باشيد ممکن است حتی با از بين بردن بعضی اطلاعات، امکان دسترسی به آن‌ها وجود داشته باشد.

در مورد غریبه‌ها محتاط باشيد. امکان به‌کارگیری هویت‌های مجهول و غیرواقعی برای افراد سودجو در همه‌جا وجود دارد و دنيای مجازی نيز قسمتی از همه‌جا است! در مورد ارتباط با غریبه‌ها محتاط باشيد و کمی بيشتر در مورد اطلاعات که در اختيار آن‌ها قرار می‌دهید، دقت کنيد.

در مورد مطالبی که اطمينان نداريد، شکاک باشيد. هر چيزی که شما به‌صورت آنلاین می‌خوانید، حقيقت ندارد. ممکن است افرادی اطلاعات نادرست، غیرواقعی و جعلی را منتشر سازند و يا به‌قصد تفريح و سودجويی اقدام به ايجاد شايعه و جک کنند. در مورد اين دسته مطالب، شما می‌بایست شکاک باشيد و در انتشار دوباره آن‌ها بررسی بيشتری داشته باشيد.

شیوه‌نامه حقوق دسترسی را مطالعه کنيد. شیوه‌نامه‌های مختلفی از طرف وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود. اگر تمامی آن‌ها را نمی‌خوانید، حداقل در جريان خلاصه‌ای از Privacy Policies قرار بگيرید.

از حساب کاربری خود محافظت کنید

بدیهی است که شما نباید رمز عبور حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را به کسی بدهید، و البته نباید به دیگران این امکان را بدهید تا آن را از شما سرقت کنند. از یک رمز عبور طولانی و پیچیده (شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها) استفاده کنید و برای هر سایت یک رمز عبور جداگانه و منحصربه‌فرد در نظر بگیرید.

اگر فکر می‌کنید برای به یادآوردن چندین رمز عبور طولانی و پیچیده با مشکل مواجه می‌شوید، از یک برنامه Password Manager در رایانه، تلفن همراه یا تبلت خود استفاده کنید.خیلی از این برنامه‌ها در چند پلتفرم نوشته‌شده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را بر روی بیشتر وسایل الکترونیکی خود نصب نموده و آن‌ها را باهم همگام (Sync) کنید.

اما فقط به پسورد بسنده نکنید و متکی به آن نباشید.خیلی از سایت‌ها این امکان را فراهم ساخته‌اند تا متد احراز هویت شما بیشتر از یک گام باشد، مثلاً ارسال یک پیام کوتاه به شماره شما در هنگام ورود یا در هنگام فراموشی رمز عبور.

درباره‌ی مطالب ارسالی خود محتاط عمل کنید

به اشتراک‌گذاری مطالب بسیار شخصی ممکن است سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای شما بشوند. زمانی که شما به مخاطبین خود اعلام می‌کنید که در حال تهیه و تدارک دیدن برای رفتن به یک مسافرت طولانی‌مدت هستید، ممکن است فردی آن را به‌عنوان یک دعوت‌نامه برای سرقت منزل شما به‌حساب بیاورد! آدرس و تلفن منزل شما، تلفن همراه شما و حتی تاریخ تولد شما ممکن است مورد سوءاستفاده توسط دزدان اینترنتی قرار بگیرد، پس سطح امنیتی اطلاعات خود را کنترل کنید و در دسترس همگان قرار ندهید.

همچنین یک عکس یا نوشته اشتباه ارسالی از طرف شما ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به روابط یا موقعیت‌های کاری شما وارد کند،پس غربالگری مطالب خود قبل از ارسال را فراموش نکنید.

سطح دسترسی مخاطبین به مطالب خود را کنترل کنید.ممکن است بعضی از مطالب مخصوص همه‌ی مخاطبین، بعضی برای برخی دوستان و بعضی فقط برای عده‌ای خاص می‌بایستی قابل‌رؤیت باشند، آن‌ها را کنترل کنید. پیشنهاد ما به شما این است که تنظیمات امنیتی شبکه‌های اجتماعی را که از آن‌ها استفاده می‌کنید به‌خوبی یاد بگیرید.

قربانی بیماران و تبهکاران اینترنتی نشوید

طبق تحقیقات اخیر Pew Research Center report، حدود ۷۳% از کاربران بزرگ‌سال اینترنت حداقل یک مورد شخصی که مورد آزارهای آنلاین قرارگرفته را دیده‌اند و حدود ۴۰% خود به‌شخصه آن را تجربه کرده‌اند، پس این اتفاق تازه و عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ای نیست!

بزهکاری‌های آنلاین می‌توانند از توهین‌های کوچک و بچگانه تا تهدیدهای جانی و مالی را در شبکه‌های اجتماعی شامل شوند. اگر شما در دام بزهکاران اینترنتی افتادید، هرگز در پی تلافی کار آن‌ها نباشید. حملات آن‌ها را بسته به نوع آن ذخیره کنید و سپس به رئیس بخش خود، در صورت جدی‌تر بودن به پشتیبانی شبکه اجتماعی مربوطه و درنهایت به پلیس اطلاع دهید.

چشمان خود را در مقابل کلاه‌برداری‌های احتمالی باز نگه‌دارید

شما حتماً تابه‌حال درباره‌ی کلاه‌بردارانی که از طریق فرستادن ایمیل‌هایی برای شما با عنوان‌های مختلف سعی درگرفتن اطلاعات شخصی شما دارند شنیده‌اید، تعجب‌آور نیست که بدانید همین شیوه را برخی کلاه‌برداران در شبکه‌های اجتماعی نیز در پیش‌گرفته‌اند.

حتی در مورد پاسخ دادن به پرسش‌هایی که در صفحات مختلف درباره (به‌طور مثال) خواننده یا بازیگر موردعلاقه خود می‌بینید، محتاط عمل کنید، کلاه‌برداران با دانستن علایق شما، از راه آن‌ها وارد می‌شوند، پس هوشیار باشید.

همچنین در مورد کلیک کردن بر روی لینک‌هایی که به‌طور مثال نوشته‌اند: افزایش follower های شما، برنامه مانیتور کردن اشخاصی که از پروفایل شما دیدن کرده‌اند و … نیز محتاط عمل کنید. با کلیک کردن بر روی این لینک‌ها ممکن است malwareای را وارد سیستم خود کنید روی هر لینکی کلیک نکنید.

از ایمن بودن دستگاه خود (PC ، لپتاپ ، تبلت یا…) مطمئن باشید

شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای پخش کردن انواع malwareها برای به دردسر انداختن شما می‌باشند، از یک آنتی‌ویروس خوب و بروز که همیشه در حال اجراست استفاده کنید.

شبکه‌های اجتماعی محل‌های مناسبی برای در ارتباط بودن با دوستان و ارتقاء کار شماست، اما بدون احتیاط کردن، این سمت‌وسو را به‌راحتی به‌طرف مشکلات و دردسرهای بزرگ هدایت می‌کنند، پس آگاهانه استفاده کنید.

اشتباهات رایج امنیتی در شبکه‌ها

رمز عبور ضعیف

 در این مورد مطالب متعددی نوشته‌شده و بر اهمیت رمز عبور تأکید فراوان شده است، اما متأسفانه همچنان ضعف رمز عبور ناامن بیشترین اشتباه امنیتی توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

تلفیق کردن زندگی کاری و شخصی در شبکه‌های اجتماعی

 اتفاقی که در شبکه‌های اجتماعی شیوع بسیار بالایی دارد، این است كه افراد زندگی شخصی و کاری خود را درهم‌آمیخته‌اند و این کار حریم شخصی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طبیعتاً افراد همکاران خود در محیط کاری را جزو دوستان خود قرار داده و مسائل شخصی، خانوادگی و خصوصی خود را در شبکه‌های مجازی بیان می‌کنند. این افشای اطلاعات شخصی گاهی برای افراد دردسر‌ساز می‌شود؛ چراکه اطلاع همکاران از مسائل خصوصی افراد همیشه خوب نیست و گاهی موجب سوءاستفاده و نقض حریم شخصی می‌شود.

همچنین بسیاری از افراد مایل نیستند افرادی که در محیط کار و تجارت با آن‌ها در ارتباط هستند از وضعیت زندگی شخصی آن‌ها مطلع شوند، بنابراین توصیه می‌شود افراد در کنار پروفایل شخصی، یک پروفایل کاری مجزا برای خود ايجاد کنند تا مسائل زندگی خصوصی باکاری تلفیق نشود.

افتادن در دام scamها‌

 در خصوص شبکه‌های اجتماعی باید گفت به دلیل محبوبیت بسیار بالا، اسکم‌های متعددی وجود دارند که قربانیان زیادی می‌گیرند. برخی از اسکم‌های رایج در مورد برنامه‌هایی است که به کاربران وعده Like می‌دهند یا آنان را ترغیب می‌کنند روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک کنند تا رنک‌ پیج ارتقا پیدا کند. همچنين تبلیغاتی مبنی بر برنده شدن در یک قرعه‌کشی ارائه مي‌دهند که از کاربران اطلاعات بانکی می‌خواهند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی بايد در خصوص کلیک کردن روی تبلیغات و نصب کردن اپلیکیشن‌ها دقت فراوانی داشته باشند؛ چراکه شیوع اسکم در بین برنامه‌ها در این شبکه‌ها طی یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

عمومی کردن وقایع و اطلاعات شخصی برای همه افراد

مورد دیگری که متأسفانه در شبکه‌های اجتماعی شیوع دارد، انتشار وقایع زندگی برای عموم است؛ به‌طوری‌که افرادی که حتی جزو دوستان نیستند می‌توانند ‌آن را ببینند. این موضوع ازنظر حریم شخصی يك مسئله منفی

محسوب می‌شود. لزومی ندارد افراد در شبکه‌های اجتماعی از زندگی روزمره دیگران مطلع شوند؛ چراکه فضای مجازی خطرات متعددی دارد و اگر در فضای مجازی تمامی وقایع روزمره منتشر شود، دیگر حریم شخصی مفهومی نخواهد داشت.

ارسال پیام‌های شخصی به‌صورت wall post

یکی دیگر از مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مجازی رخ می‌دهد، این است که کاربران پیام‌های خصوصی و شخصی خود را به‌جای اینکه در private message طرف مقابل بیان کنند، در wall صفحه کاربر بیان می‌کنند که باعث می‌شود دیگران نیز از آن مطلع شوند که خود باعث نقض حریم شخصی می‌شود. کاربران باید دقت کنند که wall در شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی عمومی بوده و نباید مسائل شخصی در اینجا مطرح شود. همچنین کاربران می‌توانند در تنظیمات امنیتی امکان نوشتن در wall خود را غیرفعال یا محدود به اجازه قبل از انتشار كنند. این کار باعث بهبود حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

فعال بودن تگ شدن عکس

یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی امکان تگ کردن کاربران در یک تصویر است. در حالت عادی یک ویژگی خوب محسوب می‌شود، اما گاهی کاربران از روي شيطنت یا غرض‌ورزی از این ویژگی سوءاستفاده می‌کنند که باعث به خطر افتادن امنیت و حریم شخصی کاربران می‌شود. بهترین اقدام برای این عمل این است که در تنظیمات امکان تگ کردن را غیرفعال كرد، یا اینکه کاربر قبل از نمایش تصویر تنگ‌شده در صفحه خود امکان تائید آن را داشته باشد. این عمل باعث می‌شود که قبل از نمایش تصوير تنگ‌شده بانام کاربر، امکان بازبینی آن وجود داشته باشد.

پیش‌فرض بودن تنظیمات امنیتی

بسیاری از کاربران تنظیمات امنیتی و حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت پیش‌فرض نگه‌داشته و سفارشی نمی‌کنند. اين مسئله باعث می‌شود نتوانند از حداکثر تمهیدات لازم برای حفظ حریم شخصی خود استفاده کنند. توصیه می‌شود کاربران با تمامي تنظیمات امنیتی شبکه‌های خود آشنا شده و هر یک از موارد را برحسب نیاز و لزوم، تغییر دهند یا سفارشی كنند.

به اشتراک گذاشتن و منتشر کردن موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر از اشتباهات امنیتی در شبکه‌های اجتماعی اعلام موقعیت جغرافیایی به‌صورت لحظه‌ای است؛ به این معنی که کاربر هر تصویری که می‌گیرد موقعیت آن را بیان کرده یا هرگونه جابه‌جایی و تغییر موقعیت خود را به‌صورت عمومی منتشر ‌کند که باعث می‌شود حریم شخصی او به خطر بیفتد، درصورتی‌که در بسیاری از موارد به انتشار و بیان موقعیت جغرافیایی افراد نیازی نیست.

در این ميان، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند موقعیت جغرافیایی افراد را متوجه و منتشر كنند. مانند تبلیغات منتشرشده در فیس‌بوک یا برخی از برنامه‌های استفاده‌شده در شبکه‌های اجتماعی که باعث لو رفتن موقعیت مکانی افراد می‌شوند یا برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی‌های هوشمند که در صورت فعال بودن gps و استفاده کاربر از ابزارهای اجتماعی این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

نویسنده: قربانی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.