1395-04-03 16:06
3014
0
34020
سلامت و پزشکی؛

بیماری خاموش و شایع دیابت را چطور کنترل کنیم؟

بخش سلامت و پزشکی به تازگی به این رسانه مردمی اضافه شده است ، در این بخش قرار است تعدادی از پزشکان محترم بر اساس نیاز منطقه و بیماری های شایع در گلستان هر هفته مطالبی به رشته تحریر درآورند و در این رسانه به مخاطبان ارائه شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، این بخش در جهت کمک به ارتقا وضع سلامت جامعه ایجاد شده است و این مطالب صرفا برای بالابردن اطلاعات مخاطبان می باشدتا بتوانند پزشک خود باشند اما این مسئله به منزله تائید خود درمانی نیست و باید با دیدن هر یک از علایم بیماری که به مرور ذکرمی شود سریعا به پزشک مراجعه شود.

این قسمت اختصاص دارد به بیماری دیابت که در حین یک بیماری خاموش بودن بسیار شایع است.

دیابت بیماری خاموش و شایع

دیابت بیماری خاموش و شایعی است که گریبان گیر بسیاری از افراد جامعه است. کودک و نوجوان، بانوان باردار، افراد مسن و بالاخره از آن کس که سابقه خانوادگی دارد تا افرادی که وزن بالایی دارند  همگی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

روش درمان درمنزل

اگر این بیماری با هر مکانیسمی که مبتلا شده اید؛ چه به جهت بارداری، چه ژنتیکی و ارثی و چه حاصل پرخوری و عصبی باشد برجسب دیابتیک بودن به شما زده خواهد شد و این مسئله مستلزم رعایت نکاتی و چارچوبی از سوی شماست.

چطور قند خون را تنظیم کنیم/ روش کنترل قند یا اس ام بی جی

در این بیماری چه تجویز پزشک برای درمان مصرف قرص باشد و چه انسولین نیاز به رعایت استانداردهایی در خوراک و رژیم غذایی است و ه چه این مسئله مورد توجه واقع شود به مرور  زمان قندخون شما کنترل میشود  و نیاز شما به دارو کمتر می شود وعوارض دیابت مانند بیماری های کلیوی و چشمی ، نوروپاتی ها ، بی حسی پا واختلالات جنسی کمتر گریبان گیر شما خواهد شد.

توجه داشته باشید دیابت نخوردن نیست بلکه درست خوردن و رعایت خط قرمز هاست برای مثال دیابتی ها باید خوردن نان را حرام بدانند مگرنان جو یا اگر نان مصرف می کنند فقط در وعده صبحانه و به اندازه کف دست.

مورد دیگری که رعایت آن در کنترل دیابت موثر است رعایت ساعات فیزیولوژیک بدن می باشد یعنی اینکه وقتی پزشک قرص و دارویی را برای صبح تجویز می کند در همان صبح مورد استفاده قرار گیرد  نه صبحی که برای مثال ، ساعت ۱۱ ازخواب بیدارشوید و دارو را مصرف کنید. صبحانه تا ۷ونیم صبح، ناهار ۱۳تا۱۴ و شام ساعت ۱۹تا۲۰ باید صرف شود تا ترشح انسولین بدن بیمار  نامنظم نشود.

مصرف لبنیات و میوه نیز نباید همراه با غذا باشد و اگر بیمار دیابتی قصد مصرف ماست ، شیر یا حتی میوه را دارد باید بافاصله ۴ساعته با غذا مصرف شود.

در این بیمار ها شروع خوردن غذا می تواند باسالاد باشد البته بدون سس و مصرف نوشابه و نوشیدنی های شیرین فعلا ممنوع است.

مصرف آب زیاد بسیار کمک کننده است. هم ازنظر کلیه و جلوگیری از نارسایی و هم اینکه اگر بیمار خون خود را مانند یه ظرف شربت شیرین درنظر بگیرد هرچی آب بیشتر به آن برسد رقیقتر و بی مزه تر خواهد شد . پس سعی کنید نوشیدن روزانه حداقل ۸لیوان آب  فراموش نشود.

مصرف میوه ترجیحا میوه های سبز برای این بیماران توصیه می شود و میوه هایی چون خیار کیوی و سیب را ترجیحا با پوست میل کنند البته باید خوردن میوه هایی چون موز، خربزه و هندوانه را فراموش کنند.

مصرف غذاهای طبع گرم  و انجام روزانه ۳۰ دقیقه ورزش که باعث سوزاندن کالری و بالارفتن ضربان قلب شود و به اصلاح با ورزش کردن عرق بیمار در بیاید و در کنار آن مصرف زیاد آب در تنظیم قند خون موثر است.  استاندار استفاده کنید کالری سوزی بدن بالابرود درکنارش مصرف اب زیاد

بیمار باید موارد مذکور را  یک هفته بطور منظم رعایت کند تا ملکه ذهنش شود  سپس می تواند یک دستگاه تست قند خون تهیه کند و روزانه در ۴ وعده قند خون خود را اندازه بگیرد، یک بار ناشتا یک بار ۲ساعت بعدصبحانه، یک بار دوساعت بعد صرف ناهار و یک بار دوساعت بعد صرف شام.

قند خون در هنگام ناشتا تا ۱۲۵و در دوساعته های بعد از وعده های غذایی تا ۱۸۵قابل قبول است و اگر در هر یک از این زمان های اندازیه گیری، قند خون بالاست باید وعده قبلی مرور شود تا مشخص شود مصرف و میزان کدام ماده غذایی موجب این امر شده است تا در دعده های بعد اصلاح شود.

در هفته دوم اجرای این رژیم غذایی و تست جدول را مرور شود تا به استانداردی برسید، هفته سوم نیز یک روز در میان جدول را پرشود و  به همراه آخرین آزمایش ، لیست مقدار دارو و مشخصات خود مانند سن، جنس، وضعیت تاهل و اینکه کدام عوارض دیابت را دارد به پزشک نشان داده شود تا تفسیر جدول و اقدامات لازم را به بیمار بدهد و بیمار بتواند به مرور زمان  دارو را کنار گذ اشته و زندگی سالمی داشته باشد.

درضمن درکنار این برنامه هایی که عنوان شد، نوشیدن روزانه یک لیوان دمنوش گزنه نیز  نقش بسزایی درکاهش قندخون بیمار خواهدداشت.

مطالب ذکر شده ، مربوط به تغذیه بیمار دیابتی بود که البته درصورت مشاهده هرگونه سرگیجه ، احساس ضعف شدید، کاهش سطح هوشیاری ، تهوع و استفراغ ودل درد شدید باید به پزشک مراجعه شود و  مراجعه منظم به چشم پزشک و بررسی کلیه ها نیز نباید فراموش شود.

دیابت بی صداست ولی عوارض آن بسیار زیاد و کنترل سختی دارد ، پ س با رعایت موارد فوق،  قبل از عارضه دار شدن بیماری خود را کنترل کنید.

مشاوره پزشکی : دکتر مصطفی بای ، پزشک اورژانس بیمارستان

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.