1394-09-02 16:58
3076
0
23445

بسیج، مجموعه‌ای از فداکارترین افراد برای به کمال رساندن کشور است / تا بسیج هست، نظام اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد

بسیج، مجموعه‌ای از فداکارترین جوانان کشور اند که در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند.

به گزارش گلستان ما ؛ محمد حسین جنتی عطایی از رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس طی مطلبی نوشت : اگر بخواهیم مفهوم بسیج و بسیجی را در ادبیات انقلاب اسلامی جستجو كنیم، چاره ای جز بیان مراد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) از بسیج و بسیجی نداریم. در اندیشه امام(ره) بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانی نظامی نیست كه فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شكل گرفته باشد، بلكه نهادی است وسیع و پاسخگوی نیازهای اساسی  و حیاتی جامعه و با اجزای دیگر نظام، چنان هماهنگی و پیوند دارد كه انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامی متصور نیست.

بسیج در صورتی می تواند نهادی جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود كه نیازهای دایمی و باورها و ارزش های فرهنگی پدید آورنده آن به روشنی تعریف شوند، این نیازها ممكن است اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا نظامی باشند.

به فرموده امام(ره) « بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است كه شكوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد، بسیج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهیدان گمنامی است كه پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاك اسلامی است كه تربیت یافتگان آن، نام و نشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته اند.)

از دیدگاه امام بسیجی كسی است كه در عمل علاقه خود را به پیشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامی و شأن و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد. یعنی بسیجی بودن معیار و ملاكی است كه بر اساس آن میزان تعهد اعضای آن به اصول و آرمان های انقلابی سنجیده می شود.

مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا فرمودند :

 سازماندهی بسیج، یکی از نوآوری‌های امام بزرگوار بود.  امروز اگر شما جلوه‌های زیبای پُرشور حضور جوانان را در صحنه‌های پُرخطر فلسطین و لبنان مشاهده می‌کنید، این الگوگیری از بسیج است.  میتوان بسیج را بحق مکتبی‌ترین و مردمی‌ترین نیروی مقاومت جهانی نامید.

 بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده‌به‌کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند.

 بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنافداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.

 همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیروهای بسیجی در صحنه‌های جنگ اتفاق افتاد؛ این را باید همه بدانند.  مطمئن باشید اگر حضور بسیج مستضعفین در هشت سال دفاع مقدس نبود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود.

 تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد؛ این یک رکن اساسی است.

 عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ئی دون عرصه‌ی دیگری است. در همه‌ی جاها، در همه‌ی مکانها، زمانها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است.

 بسیج به کیفیت‌بخشیدن روزافزون به خود نیازمند است و این حلقات «صالحین»، از کارهای بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان‌شاءالله روز به روز باید آن را کاملتر کرد.

 از جمله‌ی اساسی‌ترین کارهائی که بر عهده‌ی بسیج است و در بافت درونیِ هویت بسیج دخالت دارد، عبارت است از حمایت و دفاع از اصول مسلّم اسلامی.

 جوانی که در نیروی مقاومت بسیج به عنوان یک نیروی بسیجی، خود را خدمتگزار اهداف انقلاب و آرمانهای اسلامی می‌داند، باید چنان خود را بسازد که مثل شمعی پروانه‌ها را به دور خود جمع کند و سازندگی علمی، اخلاقی، معنوی، فکری و سیاسی داشته باشد.

 اخلاص و معنویت بسیجی و ارتباط با خدا در بسیجی، یک خصوصیت عمده است.

 بسیج نگاه میکند ببیند که این حرکت عمومی انقلاب و نظام از مسیرِ درست منحرف نشود؛ مراقب است که انحراف به وجود نیاید؛ هر جا انحرافی مشاهده شد، بسیج در مقابل آن می‌ایستد. این از جمله‌ی خصوصیاتی است که مربوط به بسیج است.

 آنچه که برای همه‌ی ما، برای همه‌ی بسیجیان عزیز، برای جوانها در هر نقطه‌ای از این عرصه‌ی عظیم که مشغول کار هستند، باید به عنوان شاخص مطرح باشد، عبارت است از این سه عنصر: بصیرت، اخلاص، عمل بهنگام و به اندازه. این سه عنصر را همیشه با یکدیگر توأم کنید و در نظر داشته باشید.

 بسیجیان در قبال پیچیدگی اوضاع توانسته‌اند در ذهن خود و فکر خود و شخصیت خود پیچیدگی ایجاد کنند و بشناسند؛ قضایای سال ۸۸ این را نشان داد.

 بسیج تنها تا آن روز پیروز است که در یک دست بسیجی«قرآن» و در دست دیگرش«سلاح» باشد.

 راز پیروزی مسلمین و وحشت و هراس دشمنان و معاندین از مسلمین در برافراختن پرچم قرآن است. بسیج باید مطیع مسجد، حامی مسجد، عامل به قرآن و حافظ قرآن باشد.

خصوصيات بسيجي

مكتبي بودن

مهمترين ويژگي بسيج ايمان به خدا و اعتقاد قلبي و باور دروني به خالق يكتا است. ايمان به خدا رابطه مستحكم نيروهاي بسيجي با حق تعالي است زيرا بسيج رضايت حق تعالي را مبناي حركت و فعاليت خود مي داند. بنابراين مهمترين مشخصه بسيجي مكتبي بودن آن است. جهاد همه جانبه در راه خدا، نگهباني از انقلاب ، دستاوردهاي نظام مقدس اسلامي از ديگر جنبه هاي مكتبي بودن نيروهاي بسيجي است.

اطاعت از ولايت فقيه

اطاعت از ولايت فقيه و تبعيت پذيري از رهبري نظام يكي از شاخص ترين ويژگي هاي بسيج است. بسيج تابع محض ولايت فقيه است و سعادت خود و جامعه را در پيروي از ولايت فقيه مي داند، زيرا از معمار انقلاب و موسس بسيج آموخته است كه ««من به همه ملت، به همه قواي انتظامي اطمينان مي دهم كه امر دولت اسلامي اگر بانظارت فقيه و ولايت فقيه باشد، آسيبي بر اين مملكت وارد نخواهد شد.»

اخلاص

بسيج عاشق خدا است و اخلاص به خدا مهمترين خصوصيات و ويژگي بسيجيان است. زيباترين حركت بسيجيان خميني و فعاليت بسيجيان ، داشتن رنگ خدائي در كارها است. براي همين است كه امام بسيجيان ، خميني كبير (ره) فرموده اند:

” بسيج لشكر مخلص خدا است كه دفتر تشكيل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضاء نموده اند.“

مساله اخلاص بسيار دقيق و ظريف است كه قبولي اعمال بستگي به مقدار خلوص انسان دارد و هر چه اخلاص بيشتر و كاملتري داشته باشد، عمل او ارزشمندتر است . امام صادق عليه السلام در ضرورت توجه به موضوع اخلاص مي فرمايند:

” هيچ نعمتي بالاتر از اين نيست كه در دل بنده چيزي جز خدا نباشد.“

تواضع و فروتني

فروتني و شكستن نفس از مهمترين فضايل انساني است كه نيروهاي بسيجي موصوف به چنين اخلاقي مي باشند. بسيج علاوه بر اينكه در مقابل خدا خاشع و فروتن است در برابر مردم متواضع مي باشد. قرآن كريم ويژگي مؤمنان و مردان خدا را چنين بيان مي كند:

” بندگان شايسته خدا كساني هستند كه با آرامش راه مي روند و آنگاه كه از نادانان حرف نامربوط مي شنوند، ناديده مي گيرند و اظهار محبت مي كنند.“

غيرت ديني

غيرت و جوانمردي از ويژگيهاي هر بسيجي است . بطور كلي منظور غيرت ديني اين است كه نيروهاي بسيجي نسبت به مسائل اخلاقي و ديني جامعه و ترويج احكام و معارف الهي حساسيت داشته باشند. اگر موضوعاتي در جامعه رخ داد كه با احكام اسلامي و الهي مطابق نبود، در برابر آن عكس العمل نشان داده شود. موضوع غيرت ، در سيره معصومين (ع) و بزرگان دين به وضوح مطرح است . اگر بخواهيم نماد كلي و عيني غيرت ديني را در عصر حاضر از بزرگان دين مطرح كنيم ، موضعگيري شجاعانه حضرت امام (ره) در تأليف كتاب آيات شيطاني توسط سلمان رشدي است كه فتواي تاريخي قتل سلمان رشدي را صادر فرموده اند. بنايراين بسيجي هرگز در مقابل ناهنجاريهاي جامعه بي تفاوت نخواهد بود. در مقابل زشتي ها و ناپاكي هاي اخلاقي و اجتماعي اهل تسامح و تساهل نخواهد بود.

حسن خلق

اخلاق نيكو يكي از صفات پسنديده در اسلام و از شيوه هاي مطلوب جاذبه ديني و فضايل انساني است. در ميان آداب اخلاقي و سنتهاي اجتماعي، حسن برخورد با مردم در اخلاق اسلامي جايگاه ويژه اي دارد و براي نيروهاي بسيجي كه با مردم ارتباط دارند اين موضوع حائز توجه است. مهمترين مؤلفه جاذبه مردم به تشكيلات بسيج برخورداري نيروهاي بسيجي به اين صفت پسنديده است كه به عنوان يك رفتار مطلوب در ميان نيروهاي بسيجي رايج است. در اهميت حسن اخلاق همين بس كه پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده است: ” برترين شما نيكوكارترين شما از نظر اخلاق است. آنان كه خود را آماده خدمت كرده و با ديگران با الفت و مهرباني زندگي مي كنند.“

شجاعت

گرچه شجاعت يك صفت اخلاقي است ولي مهمترين نماد اخلاقي و رفتاري يك فرد در زندگي اجتماعي است. فرد شجاع كسي است كه داراي هويت دفاعي است و در راه حفظ ارزشها جرأت برخورد با عوامل دشمن را دارد. اگر شجاعت به عنوان يك فرهنگ عمومي در جامعه ما وجود داشته باشد و همه آحاد مردم صلابت و شهامت در راه دفاع از اسلام و ارزشهاي ديني را داشته باشند، بدون شك كيان اسلامي از هر خطري مصون خواهد بود. حضور مقتدرانه در دفاع مقدس و خلق حماسه هاي پرشور بسيجيان در صحنه هاي نبرد نشانه هاي عيني از شجاعت بسيجيان در صحنه هاي دفاع مي باشد كه از مهمترين شاخصه هاي نيروهاي بسيجي نيز مي باشد.

مردمي بودن

منظور از مردمي بودن بسيج اين است كه آنان از متن ملت برخاسته و به صورت خودجوش و حركت مردمي به عضويت اين تشكيلات پيوستند و در جهت مصالح و آرمانهاي نظام به پيروي از ولايت فقيه به انجام وظيفه پرداختند. حضور رده هاي مقاومت بسيج در كليه اقشار و اصناف و اقصي نقاط كشور و پذيرش و جذب آحاد مردم در سنين مختلف نماد واقعي مردمي بودن اين تشكيلات است.

شهادت طلبي

شهادت طلبي با وجود بسيجيان عجين شده است و بسيجي شهادت را مي شناسد و به آن عشق مي ورزد. حب به شهادت را بسيج از مولاي خود علي عليه السلام آموخته است كه فرموده است : “ اني للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم.“ نام بسيج در فرهنگ انقلاب اسلامي با ايثار و شهادت نقش بسته است زيرا ارزشهايي كه فرهنگ اسلام و مبناي ديني براي شهادت قائل است بسيجي را شيفته شهادت كرده است. رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: ” بالاي هر نيكي، كار نيك ديگري است تا اينكه مرد در راه خدا كشته شود. وقتي در راه خداي عزوجل كشته شد بالاي آن كار نيكي وجود ندارد.

در یک کلام بسیج یعنی ...

بسیج یعنی فکر و عقیده ...

بسیج یعنی دانشگاه انسان سازی ...

بسیج تشکل و نهاد صرف نیست.

بسیج فقط گروه، پایگاه، ناحیه و منطقه نیست.

بسیج محمل انحصاری کسی نیست.

بسیج یعنی فرهنگ...،ایمان...، تقوا...، عشق...، صلابت...، شهادت...، ایثار... .

بسیجی یعنی مؤحّد...، مؤمن...، متقیّ... .

بسیجی یعنی سالک فرهنگ بسیج...

بسیجی یعنی حیدر و زهرا )

بسیجی یعنی ثارالله (ع))

بسیجی یعنی خمینی کبیر(ره)).

بسیجی یعنی فهمیده و بهنام و.........

بسیجی یعنی رجائی و..... ...

بسیجی یعنی همّت و..... ...

بسیجی یعنی صیّاد و..... ...

بسیجی یعنی دانشمند هسته ای.

بسیجی یعنی محقّق نانو تکنولوژی.

بسیجی یعنی پژوهشگر هوا و فضا.

بسیجی یعنی مبتکران سلولهای بنیادی.

بسیجی یعنی مخلصی با اندک عمل بجا و مؤثّر.

بسیجی یعنی دانش آموزی پرُکار، دانشجویی پژوهشگر، استادی راهنما، کارگری فعّال، کارمندی متعهّد، معلمی انسان ساز، پزشکی متبهّر و ...

... و بالاخره

بسیجی یعنی هر ایرانی پایبند و مدافع و رهرو آرمانهای رفیع ایران و انقلاب

تهیه کننده : محمد حسین جنتی عطایی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.