1394-01-07 14:01
4032
0
12490
به قلم حجت الاسلام فولادی؛

بازار گرمی صدا و سیما برای اشتغال زنان

نتیجه عمل به سیاست های غربی و پذیرفتن فرهنگ غربی، سرازیر شدن میلیون ها زن و دختر به بازار کار بود که نتیجه آن تزلزل شدید در نهاد مقدس خانواده، به ویژه تربیت فرزند و از آثار شوم آن کاهش شدید و نگران کننده جمعیت بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان؛ در بخش دیگری از نوشتار حجت الاسلام فولادی در خصوص توسعه جمعیت چالش ها و راهکارها به نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما در خصوص ترویج اشتغال بانوان در مشاغل سخت و مردانه می پردازد.

سیاست غرب در کاهش جمعیت مسلمانان:

افزایش جمعیت مسلمانان در جهان باعث نگرانی شدید غرب و سیاستمداران غربی شد. جهان غرب از سه قرن پیش با توصیه های مستر هِمفر جاسوس انگلیسی به فکر کاهش جمعیت مسلمانان افتاد. مستر همفر حدود سیصد سال پیش به کشورهای اسلامی مسافرت کرده و  مقیم این منطقه شد. نتیجه تحقیقات وی و توصیه های او به غرب چنین بود:

بند بیستم: کاهش جمعیت مسلمانان لازم است و باید چنین القاء کنیم که یک مرد مسلمان نباید بیش از یک همسر بگیرد، باید در راه ازدواج، محدودیت هایی پدید آورد؛ عرب نباید با فارس ازدواج کند، ترک نیز نباید با عرب ازدواج کند. (1)

امروزه غرب از ضرورت کاهش جمعیت مسلمانان با صراحت هر چه تمام تر در رسانه های خود سخن می گوید؛ عباراتی نظیر: انفجار جمعیت مسلمانان ، ضرورت مهار جمعیت مسلمانان ، اسلام اروپا را فتح خواهد کرد و ... .

روش های جدید غرب:

جهان غرب گاهی به صورت مستقیم و روش های مستقیم، سیاست های خود را اعمال می کند مانند: جنگ های مستقیم، درگیر کردن کشورهای مسلمان با یکدیگر، انفجار، ترور، عملیات انتحاری و ... که همگی باعث کاهش تدریجی جمعیت مسلمانان می شود و گاهی هم به صورت غیر مستقیم سیاست های خود را عملی می کند؛ در روش غیرمستقیم استفاده از واژه هایی شامل: تنظیم خانواده، کنترل جمعیت، مهار جمعیت به جای واژۀ کاهش جمعیت یا عبارات به ظاهر زیبایی مانند: دفاع از حقوق زن، دفاع از حقوق کودک، بهداشت مادر و کودک، ازدواج زودرس عامل رکود زنان، می باشد.

از واژه های حساسیت برانگیز که همیشه تکرار شده و می شود و برخی جاهلان روزگار و یا عوامل داخلی آنان این واژه ها را تکرار می کنند، عبارتند از: زن باید در صحنه کار و اجتماع فعالیت داشته باشد؛ کشوری که می خواهد به توسعه برسد، نمی تواند با نیمی از جمعیت خود راه توسعه را طی کند و ... .

اشتغال بی مورد بانوان:

نتیجه عمل به سیاست های غربی و پذیرفتن فرهنگ غربی، سرازیر شدن میلیون ها زن و دختر به بازار کار بود که نتیجه آن تزلزل شدید در نهاد مقدس خانواده به ویژه تربیت فرزند و از آثار شوم آن کاهش شدید و نگران کننده جمعیت بود.

اشتغال بی مورد زنان در شغل های غیر متناسب با شأن بانوان و اشتغال بدون ضرورت، صرفاً به جهت سرگرمی و داشتن وجهه اجتماعی و ... رقم خورد.

اسلام با اشتغال بانوان مخالف نیست، اما اشتغال در محیط امن به دور از نامحرمان، اشتغال در شغل های متناسب با روحیه زن، همچنین اشتغال در حد ضرورت نه به هر بهانه و یا اشتغال در رشته های تخصصی مربوط به زنان مانند پزشک زنان و.. اشکالی نخواهد داشت.

نتیجه اشتغال زنان:

اگر اشتغال زنان تنها با هدف کسب درآمد یا سرگرمی یا بیرون رفتن از خانه و ورود بی مورد به اجتماع باشد، باعث برداشته شدن حریم محرم و نامحرم، هرزگی و لااُبالی گری در جامعه، سوء استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزان از سوی شرکت های دولتی و خصوصی، سوء استفاده های اخلاقی و جنسی اراذل و اوباش در قالب بوتیک ها، خرازی ها، لباس فروشی و.. خواهد شد.

اشتغال بی مورد یک زن، باعث بیکاری یک مرد شده که باید تشکیل خانواده داده و هزینۀ آن ها را متکفّل شود. از جمله ثمرات بیکاری جوانان، هرزگی، اعتیاد، ولگردی و ... می باشد.

قال رسول الله صلی الله علیه و اله: كلّ نفس من بني آدم سيّد فالرّجل سيّد أهله، و المرأة سيّدة بيتها. (2)

هر يك از فرزندان آدم، فرمانروائي است؛ مرد فرمانرواى كسان خويش و زن فرمانرواى خانه خويش می باشد.

اشتغال بی مورد بانوان در رشته های غیر تخصصی مانند: راه و ساختمان باعث اشتغال مردان در رشته زنان و زایمان خواهد شد.

نظر اسلام:

از نظر اسلام، زن محور خانه و خانواده می باشد که سه شغل مهم و تأثیرگذار همسرداری، مدیریت خانه و تربیت فرزند از مسئولیت های خطیر و وظایف مهم او می باشد و با اشتغال در بیرون منزل هر سه مسئولیت مهم زن متزلزل خواهد شد.

استفتاء از مراجع:

سؤال: خانمی تحصیلات عالی و تخصصی در امور مختلف دارد اما همسر او مخالف اشتغال است؛ آیا منع شوهر در این موارد جایز است و در صورت جواز تکلیف هزینه هایی که از بیت المال صرف تخصص این خانم شده چه می شود؟.

جواب: آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): چون اشتغال بانوان مستلزم خروج از منزل می باشد، مرد می تواند مانع شود و در این صورت زن مدیون نیست و تعهدی هم نسبت به اشتغال ندارد. (3)

نکته: البته اگر هنگام عقد، اشتغال خانم در ضمن عقد شرط شده باشد، بر مرد لازم است که به شرط عمل کند.

نقش صدا و سیما:

با کمال تأسف صدا و سیما نقش مخرّبی در خصوص تحصیلات بی مورد و بی هدف بانوان و اشتغال بی مورد آنان دارد و هر از چند گاهی با مصاحبه با خانم هایی که در شغل رانندگی کامیون یا اتوبوس، آتش نشان، ورزشکار و معرفی آنان به عنوان الگو، جامعه را به سمت الگوهای غربی سوق می دهد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله به دیدن امیرالمؤمنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها رفتند و کارهای آنان را این گونه تقسیم کردند: کارهای داخل خانه با فاطمه سلام الله علیها و بیرون منزل با علی علیه السلام. آنگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: فقط خدا می داند که از این تقسیم بندی چه قدر خوشحال شدم که رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا از کارهای مردان در بیرون منزل معاف داشتند.

بیانات مقام معظم رهبری:

مردواره کردن زن، گفتمان غرب است و به هیچ وجه نباید در مقابل گفتمان غرب در خصوص زن منفعل شد بلکه باید گفتمان اسلام در مورد زن را به صورت تهاجمی و طلب کارانه مطرح کرد. این که به حضور بالای زن در مشاغل اجرایی افتخار شود، دیدگاهی غلط و در حقیقت انفعال در برابر گفتمان غربی است. (4)

مادران شهداء:

با نگاهی به زندگی مادران بزرگوار شهدای عزیز در می یابیم که هیچ یک از آنان راننده کامیون، چترباز و ... نبودند؛ آن ها ارزش زن را با تربیت این عزیزان به نمایش گذاشتند و ثابت کردند که «از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

اشتغال بانوان در قرآن:

خداوند متعال در قرآن پیرامون دختران شعیب و برخورد حضرت موسی علیه السلام با آنان چنین می فرماید:

«وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُكُما قالَتا لا نَسْقي‏ حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَيْخٌ كَبيرٌ *فَسَقى‏ لَهُما ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقالَ رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقيرٌ *

فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشي‏ عَلَى اسْتِحْياءٍ قالَتْ إِنَّ أَبي‏ يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ ما سَقَيْتَ لَنا فَلَمَّا جاءَهُ وَ قَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قالَ لا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ * قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمينُ». (5)

و هنگامى كه به(چاه) آب مدين رسيد، گروهى از مردم را در آنجا ديد كه چهارپايان خود را سيراب مى‏كنند؛ و در كنار آنان دو زن را ديد كه مراقب گوسفندان خويشند و به چاه نزديك نمى‏شوند؛ موسى به آن دو گفت: «كار شما چيست؟ (چرا گوسفندان خود را آب نمى‏دهيد؟!)» گفتند: «ما آنها را آب نمى‏دهيم تا چوپان ها همگى خارج شوند؛ و پدر ما پيرمرد كهنسالى است(و قادر بر اين كارها نيست.)!» *

موسى براى(گوسفندان) آن دو آب كشيد؛ سپس رو به سايه آورد و عرض كرد: «پروردگارا! هر خير و نيكى بر من فرستى، به آن نيازمندم!» *

ناگهان يكى از آن دو(زن) به سراغ او آمد در حالى كه با نهايت حيا گام برمى‏داشت، گفت: «پدرم از تو دعوت مى‏كند تا مزد آب دادن(به گوسفندان) را كه براى ما انجام دادى به تو بپردازد.» هنگامى كه موسى نزد او[ شعيب‏] آمد و سرگذشت خود را شرح داد، گفت: «نترس، از قوم ظالم نجات يافتى!» *

يكى از آن دو(دختر) گفت: «پدر! او را استخدام كن، زيرا بهترين كسى را كه مى‏توانى استخدام كنى آن كسى است كه قوىّ و امين باشد(و او همين مرد است)!»

نکته ها:

1- دو دختر با هم بودند نه تنها، و نه یک دختر با یک پسر (امْرَأَتَيْنِ)

2- جدای از مردان، مراقب گوسفندان بودند (تَذُودانِ)

3- حضرت موسی علیه السلام به عنوان یک مرد غیور ناراحت شد و از آنها سؤال کرد (ما خَطْبُكُما)

4- آن دو گفتند کار ما آب دادن گوسفندان است، اما وقتی که مردان از آبگاه بیرون روند (حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعاءُ)

5- اشتغال آنان به این کار از روی ناچاری و ضرورت بود (أَبُونا شَيْخٌ كَبيرٌ)

6- حضرت موسی علیه السلام بلافاصله به کمک آنها رفته و پس از سیراب کردن گوسفندان از آنان فاصله گرفت. (فَسَقى‏ لَهُما ثُمَّ تَوَلَّى)

7- رعایت حداکثر حیاء در برخورد با نامحرم. (تَمْشي‏ عَلَى اسْتِحْياءٍ)

8- حضرت موسی علیه السلام به عنوان یک مرد غیور، هم تخصص داشت و هم تعهد. (الْقَوِيُّ الْأَمينُ)

پاورقی:

(1)- دست های ناپیدا خاطرات مستر همفر

(2)- نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 615

(3)- استفتائات از محضر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی ج 1 ص 262

(4)- سخنرانی برای بانوان در آستانه ماه رجب 1434

(5)- قصص 26-23

حوزه/

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.