1400-08-09 10:21
2046
0
76795
کوچک شدن سفره کشاورزان گلستانی؛

گرانی نهاده کشور را در مسیر واردات گندم قرار داد

گرانی نهاده ها و خشکسالی باعث شد که تقریبا ۵۰ درصد میزان تولید گندم و جو در استان گلستان کاهش یابد و تداوم این روند باعث طغیان آفت و کوچک شدن سفره کشاورزان می شود.

گلستان ما-داود خاندوزی؛ تقریبا در سال گذشته کشاورزان شاهد افزایش پنج برابری قیمت نهاده ها بودند و این مسئله باعث شد که بسیاری از کشاورزان نسبت به خرید نهاده از قبیل کود و سم اقدام نکنند.

عدم خرید نهاده از یک سو و خشکسالی از سوی دیگر پازل فشارهای اقتصادی را برای کشاورزان کامل کرد و این مسئله باعث شد که برداشت محصولات کشاورزی در استان کاهش چشمگیری پیدا کند ، در حالی که گلستان در سال زراعی ۹۸-۹۹ بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم و جو تولید داشت اما این میزان تولید در سال ۹۹-۱۴۰۰ تقریبا به نصف رسید گرچه برخی از متخصصان بخش کشاورزی علت عمده این مسئله را خشکسالی عنوان می کنند ولی عدم استفاده از نهاده ها نیز در این مسیر کم تاثیر نبوده است.

استقبال سرد کشاورزان از خرید نهاده و مخاطرات آن
همچنین گرانی نهاده هایی مثل سم آفت کش مسئله طغیان آفات را نیز در مزارعه گلستان دامن می زند و با توجه به شرایط تنش محیطی و گرمای بی سابقه و شرایط اقلیمی در پیش روی کشاورزان گلستانی ممکن است این گرانی ها باعث به خطر افتادن امنیت غذایی حتی در سطح کشور شود.

برخی کشاورزان افزایش قیمت نهاده ها را تیشه به ریشه اقتصاد کشاورزی می دانند و می گویند با این گرانی‌ها دیگر کشاورزی مقرون به صرفه نیست ولی مسئولان می گویند که قیمت گذاری گندم در سالجاری منصفانه است و تمامی هزینه های کشاورزان از جمله نهاده ها در آن لحاظ شده است.

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در این باره می گوید: قیمت تضمینی خرید گندم براساس قیمت نهاده ها و سایر نهاده های تولید مشخص شده و هفت هزار و ۵۰۰ تومان امسال دولت قیمت گذاری کرده است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: کشاورزان باید از این نهاده ها استفاده کنند چرا که عدم استفاده از این نهاده ها باعث کاهش میزان تولید می شود، در صنف صنعت امسال تلاش کردیم که شرایطی را فراهم کنیم که کشاورزان تولید کمی و کیفی داشته باشند.

ایمانی بیان کرد: دو میلیون تن گندم نیاز صنف و صنعت است که براساس کشت قراردادی بنا شد که هم سیستم دولتی و کارخانجات این میزان گندم را از کشاورزان خریدار کنند و بنیاد ملی گندم کاران نیز به این مسئله ناظر دارد.

وی افزود: برای اینکه کشاورزان از این طرح حمایت کنند شرکت بازرگانی دولتی کود را خریداری می کند و در اختیار کشاورز قرار می دهد و پس از برداشت محصول این هزینه ها کسر می شود و علاوه بر آن به بحث بیمه نیز در این قراردادها توجه شده است و کشاورزان از ۳۰ درصد حق بیمه ای که کشاورز پرداخت می کند ۲۰ درصد به کشاورزان تخفیف داده می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کارخانجات موظف شدند که کرایه حمل گندم را از مزرعه تا کارخانه پرداخت کنند و از سویی دیگر موضوع آموزش و آزمون خاک با یارانه دولتی از دیگر موضوعاتی است که در این طرح دیده شده و راهکار مناسبی است که بتوانند از نهاده های فعلی استفاده کنند.

ایمانی گفت: کشاورزان دوبار در سال از مزارع محصول برداشت می کنند و باید حتما از نهاده ها استفاده کنند و اگر از نهاده ها استفاده نشود  کشاورزی مقرون به صرفه نخواهد بود.

سم، علفکش و کود در هر هکتار ۴ میلیون تومان هزینه برای کشاورز در بر دارد
وی افزود: استفاده از نهاده ها مثل سم، علف کش و کودها در هر هکتار چهار میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت و کشاورزی که از این نهاده ها استفاده می کند براساس قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومانی ۲۲ میلیون تومان بیشتری از مزرعه خود گندم برداشت خواهد کرد و ۱۸ میلیون تومان بیش از کشاورزی که از این نهاده ها استفاده نمی کند سود می برد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران  تاکید کرد: جهش پنج تا ۶ برابری در قیمت نهاده ها در سال گذشته شاهد بودیم و برای کود، سم علف کش و سموم دفع آفات باید چهار میلیون تومان یک کشاورز در حال حاضر هزینه کند و این در حالی است که در سال ۹۸ کشاورز برای این نهاده ها تنها ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کرند.

ایمانی افزود: از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش قیمت محصول گندم را شاهد بودیم و امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد قیمت گندم رشد داشته است و گرانی نهاده ها در قیمت لحاظ شده و قیمت گذاری گندم برای کشاورزان منصفانه است.

وی گفت: در قیمت گذاری گندم هزینه کارگر، حمل نهاده، شخم و دیسک و غیره لحاظ شده و۲۰ درصد سود نیز برای کشاورزان با احتساب این قیمت ها در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران  تاکید کرد: علاوه بر آن دولت در بخش هایی مثل سوخت مانند نفت سفید که با قیمت ۳۰۰ تومان محاسبه می شود و برق کشاورزی، تحقیقات و آموزش و کارشناسان فنی که در کنار کشاورزان قرار دارد و کارهای ترویجی یارانه هایی است که دولت به کشاورزان پرداخت می کند.

ایمانی یادآور شد: در برخی از کشورها یارانه مستقیم به حساب کشاورز پرداخت می شود ولی در ایران قیمت گذاری و خرید محصول گندم تضمینی است و این به واسطه یارانه ای است که دولت به کشاورزان پرداخت می کند.

وی افزود: با کمبود اعتبارات و شرایطی که در کشور حاکم است دولت دست و پا شکسته یک سری اقدامات را انجام می دهد و باید حمایت ها از کشاورزان بیشتر شود.
۶۵  درصد قیمت کود ازت جهش قیمتی نداشته است.

علی مهقانی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان  نیز می گوید: بحث بالارفتن قیمت نهاده به ویژه کود که سال گذشته رقم خورد به دلیل ازادسازی قیمت کودهای پتاسه و فسفات داشتیم.

مهقانی افزود: شرکتی که تامین کننده نهاده های بخش کشاورزی است تقریبا ۸۵ درصد از سبد کود استان ها را تشکیل می دهد که شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است و ۶۰ تا ۶۵ درصد کودهای ازته، ۲۰ تا ۲۵ درصد کود های فسفاته و مابقیه آن کودهای پتاسه به شمار می رود.

وی تاکید کرد: ۶۵  درصد قیمت کود ازت جهش قیمتی نداشته است و به قیمت ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود و هیچ اضافه قیمتی روی کودهای اوره نداشتیم و تنها ۲خ تا ۳۰ درصد کودهای پتاسه و فسفاته افزایش قیمت داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: سال گذشته این کودها با یارانه دولتی عرضه می شد که قیمت آن اضافه شد و سال گذشته قیمت گندم پنج هزار تومان بود و نهاده هایی مثل کود به قیمت تمام شده بخش کشاورزی ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر نقش ندارد و ۸۵ درصد هزینه تولید برای نهاده ها ثابت بوده است.

مهقانی خاطرنشان کرد: امسال قیمت گندم هفت هزار و ۵۰۰ تومان رسدیه و ۵۰ درصد افزایش قیمت گندم را داریم و نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی نیز رقم نخورده است.

کاهش ۴۰ هزار تن کود در گلستان
وی گفت: کود فسفات و پتاسه بخشی از خلا عملکرده تولید استان را شامل می شود و باید بین مصرف کود ازت و پتاس تعادلی باشد و سال گذشته ۱۲۰ هزار تن کود ازته استفاده شد و این عدد در کود پتاسه و فسفات به پنج هزار تن نیز نرسید و باید این نسبت یک به دو باشد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان  تاکید کرد: در سال گذشته حدود ۴۰ هزار تن کاهش مصرف کود در استان گلستان را شاهد بودیم و این مهم باعث خلا عملکردی در بخش تولید شد و توصیه ما به کشاورزان این است که اگر کشاورزان به دنبال تولید هستند باید به سمت مصرف کودهای کشاورزی بروند.

کارشناسان معتقد هستند که تغذیه مناسب بین ۲۵ تا ۵۵ درصد تولید را شامل می شود و اگر تغذیه مناسبی مزارع نداشته باشد عملکرد کشاورزان ما حتی تا ۵۰ درصد نیز کاهش پیدا می کند.

این کودها شاید هزینه دو میلیون تومانی نیز برای کشاورزان در بر نداشته باشد ولی عدم استفاده از آن با این تنش های محیطی که داریم خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

نقش کودهای پتاسه و فسفات در سازگاری با عوامل قهری بسیار مهم است  و اگر این مصرف متعادل را در کودها نداشته باشیم با کاهش چشمگیر درآمد کشاورزان رو به رو خواهیم شد.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.