1403-03-01 12:39
278
0
90087
مرد ابدی خدمت به ایران بدرود؛

دستاوردهای شهید رئیسی از «مراوه‌تپه» تا «ورزقان»

حضور ابراهیم رئیسی در شهر مرزی مراوه‌تپه در نقطه محروم و کم‌برخوردار استان گلستان نشان داد که رئیس‌جمهور شهید به دنبال توزیع عادلانه فرصت‌ها برای مردم ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ هیچ غباری دیگر نمی‌تواند نام ابراهیم رئیسی را به‌ عنوان خدمتگزار مردم از تاریخ انقلاب اسلامی پاک کند، مشق خدمتی که ابراهیم رئیسی در صفحات نظام مقدس جمهوری اسلامی به جا گذاشت نیازمند جهاد تبیین است و می‌توان حتی در این مسیر، روز شهادت این اسوه انقلاب اسلامی را سرمشق خدمت به مردم عنوان کرد.

حضور ابراهیم رئیسی در شهر مرزی مراوه‌تپه در نقطه محروم و کم‌برخوردار استان گلستان نشان داد که ابراهیم رئیسی به دنبال توزیع عادلانه فرصت‌ها برای مردم ایران است مسئله‌ای که باعث شد رئیس‌جمهور عروج شهادت‌گونه در دیگر نقطه محروم کشور یعنی ورزقان داشته باشد و نشان دهد که جنس دولتمردان ما به‌ گونه‌ای نبود که در رختخواب و کاخ دعوت حق را لبیک بگوید.

پرکاری و شوق خدمت این شهید بزرگوار انقلاب اسلامی باعث شد که آثار خدمات دولت چه در عرصه داخلی و خارجی قابل‌لمس باشد از سویی دیگر برخورد رئیسی با مردم باعث انسجام و وفاق ملی شد، همه اقوام ترک، لر، سیستانی، بلوچ، فارس و ترکمن و ... رئیسی را دوست داشتند، چرا که رئیسی با سینه‌ای پر مهر و باعدالت با مردم برخورد کرد.

سفرهای استانی هیئت دولت باعث شد که مشکلات مردم به‌عنوان یک اولویت بر روی میز مسئولان قرار گیرد و بسیاری از دغدغه‌های مردم به‌ صورت بخشی، منطقه‌ای و محلی حل شود، گلستان هم مستثنی از این مسئله نبود و حتی می‌توان به‌ واسطه محرومیت و عقب‌ماندگی که این استان داشته، بیان کنیم که نگاه مقام رئیس‌جمهور به استان، پرمهرتر و گرم‌تر از دیگر استان‌ها بود.

شاید تصویر نگاه پدرانه ابراهیم رئیسی برای مردم گلستان از آن عکس یلدایی که با سربازان دور از خانه به یادگار باقی مانده است، عکسی که باعث شد موجی از اظهار محبت نسبت به این رفتار آیت‌الله رئیسی را در مردم برانگیخته کند.

گرچه دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف خدمات بی‌نظیری ارائه کرده؛ اما باید بگوییم که دولت رئیسی به زنگار اقتصاد گلستان صیقل زد و این مسئله را می‌توانیم در نخستین سفر هیئت دولت به گلستان نیز واکاوی کنیم، دولت دست به پاشنه آشیل تمام مشکلات استان یعنی زیرساخت‌ها گذاشت و برای بهبود شرایط اقتصادی استان تلاش کرد.

جدیت دولت در حل مشکلات استان را می‌توان از اصرار ابراهیم رئیسی برای بازدید از جزیره آشوراده و خلیج گرگان آن هم در شرایط بد آب و هوایی درک کرد، ابراهیم رئیسی شهید بود و به شهادت رسید.

توجه به زیرساخت‌ها گلستان در نخستین سفر رئیس‌جمهور به گلستان

سفر اول رئیس‌جمهور به استان که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ انجام شد ۱۱۸ مصوبه داشت که مجموع اعتبارات آن به ۲۶۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد و از این میزان اعتبار ۱۲۳ هزار میلیارد ریال مربوط به اعتبارات عمرانی و ۱۳۷ هزار میلیارد ریال مربوط به تسهیلات اشتغال‌زا، ازدواج جوانان و تسهیلات قرض‌الحسنه بود.

پروژه بزرگ خلیج گرگان، بهره‌برداری از فاز نخست فاضلاب گنبدکاووس، بهره‌برداری از پتروشیمی گلستان، احیای بیش از ۱۳۰ کارگاه نیمه‌تعطیل و غیرفعال بخشی از دستاوردهای سفر اول رئیس‌جمهور به گلستان بود.

تکمیل پروژه راه‌های گلستان در سفر اول هیئت دولت به استان مورد توجه دولت قرار گرفت و در این راستا، توسعه ۵۷ کیلومتر از راه‌های اصلی استان، تکمیل خط دوم راه‌آهن سبز دشت به بندر ترکمن و ایجاد ۱۲ دوربرگردان ایمن در دستورکار قرار گرفت.

زهکشی ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، افتتاح بزرگ‌ترین بازارچه صنایع‌دستی شمال کشور، تکمیل ۴۰ مدرسه از تعهدات سفر نخست رئیس‌جمهور گلستان بود و استانداردسازی ۴۲۰ کلاس درس، ایجاد ۲ هزار و ۱۷۰ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی و بهره‌برداری از فاز یک مجتمع توان‌بخشی ایثار از دیگر دستاوردهای این سفر به‌شمار می‌رود.

سفر دوم رئیس‌جمهور از پشت سر گذاشتن بحران‌های محیط‌زیستی تا رونق سرمایه‌گذاری

رئیسی در سفر دوم به گلستان به نگرانی‌های زیست‌محیطی خلیج گرگان پایان داد، موضوعی که سال‌ها در دولت قبل به دلیل تأمین اعتبارات مالی بلاتکلیف بود در یک مدت کوتاه و پس از بازدید رئیس‌جمهور از آن منطقه در دستور کار قرار گرفت و در سفر دوم با لایروبی ۱۱ کیلومتر از کانال آشور، اتصال خلیج گرگان به دریای خزر برقرار شد.

بهره‌برداری از ۱۸ خانه ورزشی روستایی، افتتاح سالن ورزشی روستای «اودک‌دوجی» علی‌آبادکتول، بهره‌برداری از فاز نخست پروژه توان‌بخشی ایثار توشن در شهر گرگان، آغاز عملیات اجرایی ساخت درمانگاه تخصصی بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) گنبدکاووس، گشایش استخر دانش‌آموزی گنبدکاووس، بهره‌برداری هم‌زمان از ۱۳ مدرسه با ۴۷ کلاس درس در هفت شهرستان، افتتاح طرح توسعه شرکت داروسازی «آریاتیناژن» با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی و بهره‌برداری از خانه تنیس‌روی‌میز کردکوی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی بود که رئیس‌جمهور در سفر دوم به آن اهتمام داشت.

آغاز واگذاری زمین‌های فاز دو شهرک صنعتی گنبدکاووس، آغاز عملیات اجرایی فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد برای پایان‌دادن به بحران مشکلات برق استان گلستان در نظر گرفته شده بود، بهره‌برداری از کارخانه فراوری میگو و سردخانه هزار و ۲۰۰ تنی گروه توسعه اقتصادی خزر با سرمایه‌گذاری هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، بهره‌برداری از پروژه توسعه مرکز پنج‌تنی پرورش خانگی ماهیان خاویاری در بندرگز با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیاردریالی، افتتاح ۹ طرح در حوزه آب و فاضلاب، بهره‌برداری از واحد تولید پتاسیم یدید در کردکوی با اعتباری بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، ازسرگیری ساخت پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال وقفه با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۰۰ میلیون‌دلاری، امضای سه تفاهمنامه اقتصادی برای اجرای ۹۱ طرح اقتصادی به ارز ۱۳۵ هزار میلیارد تومان، بهره‌برداری از طرح ملی فیبررسانی به منازل، کسب‌وکارها و مدارس گلستان، افتتاح فاز نخست مجتمع ۲ هزار و ۵۰۰ رأسی گاو شیری کشت و صنعت میانکاله در کودکوی، بهره‌برداری از مدول اول فاضلاب گنبدکاووس با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار، آغاز عملیات اجرایی طرح ۶میلیون قطعه‌ای مرغ تخم‌گذار با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی، آغاز به‌ کار رسمی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون از جمله پروژه‌های اقتصادی بود که رئیس جمهور در سفر دوم به گلستان به یادگار گذاشت.

در حوزه حمل و نقل و مسکن نیز دولت با افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۶۳ کیلومتر راه اصلی و روستایی در گلستان، افتتاح پروژه بهسازی باند شمالی مسیر آق‌قلا به گنبدکاووس به طول ۱۵ کیلومتر، آغاز بهسازی باند شمالی مسیر بندرترکمن به آق‌قلا، بهره‌برداری از پروژه ساخت باند جنوبی محور بندرترکمن به آق‌قلا، آغاز عملیات ساخت ۱۰هزار واحد مسکن روستایی، واگذاری ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن نهضت ملی مسکن روستایی، بافت فرسوده و شهری اقدامات خوبی از خود به یادگار گذاشت و توانست جاده‌های مرگ را در استان برچیند.

این اقدامات دولت همراه با پیوست‌های محیط زیستی در استان بوده و اجرای پروژه لایروبی خلیج گرگان با اعتبار بیش‌ از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نشان از توجه دولت رئیسی به میراث آیندگان داشت.

همچنین با پیگیری پروژه بهره‌برداری از ۷ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری به ارزش ۷۵ میلیارد ریال، زهکشی زمین‌های کشاورزی در ۲ هزار هکتار از عرصه حوزه قره‌سو به ارزش ۴۲۰میلیارد ریال، لایروبی رودخانه‌های حوزه قره‌سو به‌ طول ۴۵ کیلومتر و به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال و آغاز عملیات اجرایی احیای نهرهای سنتی رودخانه زرین‌گل و حفاظت رودخانه محمدآباد دولت گوشه چشمی به مشکل همیشگی استان گلستان یعنی سیل داشت.

برگزاری جشن احیای ۱۲۸واحد اقتصادی و صنعتی راکد و نیمه‌فعال

استان گلستان هزار و ۱۱۳ واحد صنعتی و ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که بیش از ۶۵۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که با روی کار آمدن دولت تعدادی از واحدهای تولیدی از سوی بانک‌های استان تملک شده بود.

تبدیل کارخانه‌هایی متروکه به واحد تولیدی فعال هنری بود که در دولت سیزدهم رونق اقتصادی را در گلستان ایحاد کرد، البته نباید از تلاش‌های بی‌وقفه دستگاه قضائی در این زمینه چشم‌پوشی کرد اما اقدامات دولت سیزدهم باعث شد که احیای ۱۲۸ واحد اقتصادی و صنعتی راکد و نیمه راکد در استان شاهد باشیم.

اشتغال‌آفرینی و امیدواری کارگران با احیای این واحدهای راکد شکل گرفت و بستر مناسبی نیز این اتفاقات برای جهش تولید در گلستان به ارمغان آورده است،  

ارتقاء گلستان در حوزه سرمایه‌گذاری

چتر دولت سیزدهم و نگاه پدرانه ابراهیم رئیسی به گلستان باعث ارتقاء شاخصه‌های سرمایه‌گذاری در استان گلستان شد که می‌توانیم به رشد ۱۲ برابری میزان سرمایه گذاری خارجی از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در استان اشاره کنیم، در حالی که در دولت گذشته از آنجا که دولت تمام اقدامات خود را به برجام گره‌ زده بود و با خروج آمریکا از برجام می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری خارجی به صفر رسیده بود.

با همت دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری خارجی در گلستان به بیش از ۱۳ میلیون دلار رسید و همچنین در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز شاهد رشد دو برابری بودیم.

دولت ابراهیم رئیسی کمر پروژه‌های نیم تمام گلستان را شکست

پروژه‌های نیمه تمام با سرنوشت نامعلوم که گاهی سن اجرای آن به ۲۰ سال نیز می‌رسید باعث شده بود که مردم به اجرای پروژه‌های دولتی خوش‌بین نباشند و حتی دولتمردان گذشته با وجود این حجم انبوه پروژه نیمه تمام تلاش کردند که در برنامه‌های خود پروژه جدیدی را تعریف نکنند.

اما دولت سیزدهم در دو سال گذشته بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال در استان در حوزه عمرانی سرمایه‌گذاری کرد و این امر باعث شد که میزان پروژه‌های نیمه تمام از یک هزار و ۲۰۰ مورد به ۸۰۰ مورد با احتساب پروژه‌های جدید دولت برسد.

در ابتدای دولت سیزدهم یکهزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در استان وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به ۸۰۰ مورد رسیده است.

ارتقاء شاخصه‌های اقتصادی گلستان

دولت رئیسی که آمده بود واژه عقب‌ماندگی را از پیش نام گلستان بزداید باعث شد که استان گلستان جزو سه استانی باشد که از نظر اقتصادی در سه بخش مهم کشاورزی، خدمات و صنعت رشد مثبتی را در کشور تجربه کند و همچنین مجموعه این اقدامات و همت مسئولان استان باعث شد که در بخش صنعت شاهد رشد ۷٫۹ درصدی باشیم.

و همچنین افزایش درآمد سرانه مردم از دیگر دستاوردهایی است که باید در دولت سیزدهم به آن اشاره کنیم.

ابراهیم رئیسی یار و یاور محرومان

البته اینها پروژه‌هایی بود که در دولت سیزدهم مختص گلستان به یادگار مانده ولی باید به این مسئله نیز اذغان کنیم که دولت رئیسی کارهای ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته و در عمل نشان داده که یار و یاور محرومان و مستضعفان است.

با ابتکار دولت سیزدهم مستمری بهزیستی برای تمامی مددجویان تحت پوشش این نهاد متصل شد و همچنین درمان کودکان زیر هفت سال نیز در مراکز دولتی رایگان شد.

افزایش میزان تسهیلات مسکن و ازدواج جوانان، اجرای قانون جوانی جمعیت و مولدسازی از دیگر موضوعاتی است که باید به آن اشاره کنیم.

رشد اقتصادی مثبت چهار درصدی پس از ۱۰ سال، جهش صادرات نفت خام و میعانات گازی، کاهش نرخ رشد نقدینگی، سواپ گازی ایران ترکمنستان آذربایجان پس از پنج سال توقف، عضویت دائم در شانگ‌های پس از ۱۵ سال عضویت بصورت ناظر و رشد ۶۰ درصدی خرید گندم از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود که ابراهیم رئیسی برای خود یادگار گذاشته است.

افزایش پوشش بیمه‌ای، رایگان شدن حق بیمه تا پنج دهک و ارائه تخفیف‌ها و قسطی شدن پرداخت حق بیمه، تأسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، افزایش خدمات در حوزه توانبخشی و بیماران اوتیسم، اجرای پزشک خانواده در شهرها، افزایش خدمات به زوجین نابارور و مادران باردار، تحت پوشش قرار گرفتن خدمات روانشناسی و ورود به خدمات پیشگیری از اقدامات دولت سیزدهم در عرصه بیمه سلامت که بیشتر مورد بهره‌مندی اقشار ضعیف جامعه است از دیگر دستاوردهایی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.