1402-03-27 15:34
520
0
85395
مدیر جهاد کشاورزی کلاله خبر داد:

خسارت 19 هزار میلیاردی خشکسالی به زراعت کلاله

مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: خشکسالی در سال‌زراعی جاری (۱۴۰۱-۱۴۰۲) ۱۹ هزار میلیارد ریال به بخش زراعت این شهرستان به ویژه محصولات گندم و کلزا خسارت زد.

به گزارش گلستان ما؛ رحیم دانشور روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران میزان گندم تولیدی امسال کلاله را ۶۰ هزار تن اعلام و اظهارکرد: ۹۸ درصد این گندم خریداری و تحویل ۶ سیلوی غله شده است.

وی یادآور شد: این میزان سطح تولید گندم در مقایسه با ۱۷۲ هزار و ۶۰۰ تن سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد و این وضعیت در محصول کلزا هم قابل مشاهده است به طوری که سه هزار و ۷۰۰ تن کلزا امسال از کشاورزان خریداری و تحویل مراکز روغن کشی شد در صورتی که این میزان سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن بود.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله از آغاز برداشت چغندر سبز در سطح ۴۰۰ هکتار از مزارع کلاله خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای خریداری به موقع این محصول از کشاورزان انجام شده است.

دانشور با اشاره به ادامه‌دار بودن برآورد خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی شهرستان، گفت: خسارت خشکسالی در بخش‌ محصولات باغی، کشت دوم، چغندرقند، دام و زنبور عسل در حال برآورد است و پیگیری لازم برای جبران بخشی از خسارت در قالب بیمه محصولات کشاورزی و دامی و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

وی افزود: برای مدیریت بهتر منابع آبی و تولید محصولات با نیازآبی بالا، تمرکز خود را بر کاهش سطح زیر کشت شالی در این شهرستان قرار دادیم و از کشاورزان شالی‌کار تعهد گرفتیم که فراید کشت را به صورت خشکه کاری ادامه دهند و هوشمندسازی چاه‌های مجاز هم در اولویت قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله با تاکید بر تغییرات اقلیمی و بحران کم‌آبی که تهدیدهای اصلی و مهم کشاورزی برای تولید محصول و تامین نیاز غذایی است، گفت: کشت گلخانه‌ای دارای ارزش افزوده مناسب و از مزیت‌های سرمایه گذاری استان است و طبق برنامه ریزی از محل منابع اعتباری سال گذشته و امسال ظرفیت برای پرداخت تسهیلات به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ برای راه اندازی ۲۰۰ واحد گلخانه‌ای در روستاهای شهرستان وجود دارد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.