1402-10-28 09:27
332
0
88422
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

اعلام نرخ خرید تضمینی گندم شوکه‌کننده بود

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: کاهش 2 هزار تومانی نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم از سوی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین شده از سوی شورای قیمت‌گذاری با واقعیت‌های اقتصادی جامعه همخوانی ندارد.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما؛ سیدهایمان هاشمی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران ضمن گلایه از کاهش دو هزارتومانی نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم از سوی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین شده از سوی شورای قیمت‌گذاری اظهار کرد: این نرخ با واقعیت‌های اقتصادی جامعه همخوانی ندارد و موجب دلسردی سربازان خط مقدم جبهه امنیت غذایی کشور یعنی کشاورزان است.

 نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران چهارشنبه بیست و هفتم دی‌ماه، نرخ هفده هزار و پانصدتومانی اعلام شده خرید تضمینی گندم برای سال جاری زراعی از سوی وزارت جهاد کشاورزی را نرخی حیرت‌آور خواند و ادامه داد: درحالی‌که جامعه کشاورزی شرایط سخت تولید در تورم را در مقاطعی با حدود ۴۰ درصد طبق بررسی مرکز آمار تجربه می‌کند، افزایش ۱۵ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم منطبق بر کدام نظر کارشناسی بوده است؟.

 هاشمی افزود: این گونه قیمت‌گذاری نقض غرض فلسفه قانون خرید تضمینی محصولات اساسی است و نتایج عملی این سیاست‌ها نه‌تنها در راستای دستیابی به سیاست‌های کلی نظام در بخش مظلوم کشاورزی نیست؛ بلکه رفته‌رفته اقتصاد این بخش را از اقتصادی پویا و مولد به یک اقتصاد صرفاً معیشتی تبدیل می‌کند.

 وی گفت: گندم استراتژیک‌ترین محصول ملی ما از حیث تأثیرگذاری در اقتصاد، اشتغال و امنیت غذایی است که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص قیمت‌گذاری خرید آن، در سایر بخش‌ها نیز اثر خواهد داشت؛ بنابراین دولت یا می‌باید در این تصمیم خود تجدیدنظر کنند و یا اگر بر این نرخ اصرار دارد دلایل کارشناسی قابل‌قبولی را برای تضمین جامعه کشاورزی ارائه کند.

 نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تأکید بر تأثیر احتمالی این تصمیم بر انگیزه کشاورزان گندم‌کار در افزایش تولید در سال‌های آتی افزود: صداوسیما و سایر رسانه‌های جمعی می‌باید با دعوت از نمایندگان دولت و کارشناسان منتقد، این تصمیم را به داوری افکار عمومی بگذارند. وی پیشنهاد داد: در این راستا کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی کشور می‌تواند نظرات جامعه کشاورزی و صنایع وابسته را به دولت منتقل کند.

 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.