1400-11-07 12:34
522
0
78323
خدمت 40 ساله جمهوری اسلامی؛

پیشرفت شگفت‌انگیز حوزه‌ علمیه اهل سنت پس از انقلاب/ تحصیل 600 دانشجوی مسلمان خارجی در جامعه المصطفی گرگان

یکی از اقدامات خوب بعد از انقلاب در استان گلستان، تأسیس مرکز آموزشی "جامعة المصطفى" در سال 75 در گرگان بود که اکنون 600 دانشجوی مسلمان خارجی از ۳۰ کشور جهان در اینجا درس می‌خوانند و ۲۰ درصد آنها بانوان خارجی هستند، چنین چیزی در قبل از انقلاب وجود نداشته و برای نخستین بار در استان گلستان تحقق یافته است.

به گزارش گلستان ما، روزهای خوب پرخاطره حوزه های علمیه به بعد از انقلاب اسلامی برمی گردد، به برکت این انقلاب ۱۰۷ حوزه علمیه در ترکمن صحرا وجود دارد که جمعاً حدود ٢٤٥٢ نفر طلبه مرد و زن اهل سنت در آنها مشغول تحصیل هستند.

قبل از انقلاب در استان گلستان حدود 7-6 حوزه علمیه مخصوص برادران شیعه با تعداد ۱۰۰ تا 150 طلبه وجود داشت، که دروس سطح پائین حوزه به حوزه های علمیه مشهد آنها تدریس می شد.

 به همین علت بسیاری از طلاب برای ادامه تحصیل به و حتی نجف اشرف می رفتند ولی اکنون در استان گلستان ۲۱ حوزه علمیه تشیع با ۱۳۷۸ طلبه مرد وجود دارد که از سطح یک (یعنی از سطح پائین تا عالی) مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

همچنین قبل از انقلاب در استان گلستان حوزه علمیه مخصوص خواهران به ا تا ٤ سبک امروز وجود نداشت. ولی اکنون ١٤ حوزه علمیه مخصوص خواهران شیعه با تعداد ۱۹۷۰ بانوی طلبه در اینجا از سطح ۱ تا 4 مشغول به تحصیل حوزه های علمیه اهل تسنن در استان گلستان نیز بعد از پیروزی انقلاب ۳-۲ برابر افزایش یافته است.

به طوری که اکنون ۱۰۷ حوزه علمیه در ترکمن صحرا وجود دارد که جمعاً حدود ٢٤٥٢ نفر طلبه مرد و زن اهل سنت در آنها مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۱۰۱ حوزه مخصوص برادران تستن با ۱۸۰۰ طلبه مرد است، و 6 حوزه مخصوص خواهران ترکمن با ٦٥٢ طلبه زن می‌باشد.

البته در طول 40 سال گذشته هزاران نفر نیز از طلبه های مرد و زن از حوزه های علمیه مختلف استان گلستان فارغ التحصیل شده اند که فعلا آماری از آنها در دسترس نیست .

علاوه بر این یکی از اقدامات خوب بعد از انقلاب در استان گلستان ، تأسیس مرکز آموزشی "جامعة المصطفى" در سال 75 در گرگان بود که اکنون 600 دانشجوی مسلمان خارجی از ۳۰ کشور جهان در اینجا درس می خوانند و ۲۰ درصد آنها بانوان خارجی هستند. چنین چیزی در قبل از انقلاب وجود نداشته و برای نخستین بار در استان گلستان تحقق یافته است.

برگرفته از کتاب خدمات 40 ساله انقلاب اسلامی در گلستان
تالیف غلامرضا خارکوهی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.