1401-11-25 04:06
1149
0
83583
علی منصوری مطرح کرد؛

راهبردهای حل مشکل معیشت مردم

ملت وفاداری خود را به انقلاب و امامین انقلاب نشان دادند امروز وظیفه مسئولین است که از بامداد تا بامداد مدبرانه در تلاش رفع معیشت مردم باشند.

به گزارش گلستان ما، علی منصوری کارشناس رسانه در یادداشتی نوشت: مردم رشید ایران اسلامی یکبار دیگر با حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن۱۴۰۱ چشم فتنه را از حدقه بیرون کشیدند و به دنیا اثبات کردند که ملت ایران فریب یاوه‌گویی‌های افراد خودفروخته را نخواهند خورد و زیربار ستم امریکا، و انگلیس و اسرائیل و اذنابش نخواهند رفت.

ملت وفاداری خود را به انقلاب و امامین انقلاب نشان دادند امروز وظیفه مسئولین است که از بامداد تا بامداد مدبرانه در تلاش رفع معیشت مردم باشند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادام‌الله‌ظله در دیدار با کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها با اشاره  به ضرورت رشد سریع و مستمر اقتصاد و چگونگی علل عقب‌افتادگی  اقتصادی  در کشور فرمودند: ما به طور محسوس مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار را داریم. و راه‌حل آن را در رشد اقتصادی  دانستند. 

این به این معنا است که اگر قرار است فاصله طبقاتی کم شود و رفاه نسبی برای مردم فراهم شود  و فقر ریشه‌کن شود باید رشد سریع و مستمر اقتصادی داشته باشیم.

و راهبردهای خروج از مشکلات موجود باید در یک حرکت منطقی و معقول با خرد جمعی و  کارآمد؛ با تشکیل کارگروه‌ها در اداره و وزارتخانه‌های مربوطه شکل اجرابی به خود گیرد.

ولی امر مسلمین دلیل نیازمندی کشور به رشد اقتصادی بدلیل عقب‌افتادگی اقتصادی کشور؛ فرمودند؛ ما در دهه‌ی ۹۰ به دلایل مختلف یک عقب‌ماندگی و به‌اصطلاح تعطیلی نسبی در مسائل اقتصادی داشتیم . لذا راه برون‌رفت را حداقل در یک  پروسه زمانی ده ساله بیان می‌فرمایند و تاکید دارند
پیشرفت باید عدالت محور باشد و  توجه به  اجرای برنامه‌ی هفتم توسعه و اولویت بر پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت مورد نظر حضرت آقا است و می‌فرمایند: «اگر چنانچه ما پیشرفت بدون عدالت داشته باشیم، در واقع پیشرفت نکرده‌ایم؛ پیشرفت باید همراه با عدالت باشد».

و از سوی دیگر دلایل اصلی نیاز به رشد  اقتصادی  را مقام معظم رهبری در چهار محور بیان داشتند:

۱- مشکلات معیشتی مردم
۲- ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهانی

در این بخش می فرمایند: «در دنیای امروز، ارتقای جایگاه یک کشور به میزان زیادی مربوط به وضع اقتصادی آن کشور است؛ وقتی یک کشوری پولش ضعیف می‌شود، امکانات اقتصادی‌اش پایین می‌آید، اعتبار و جایگاهش در دنیای امروز کاهش پیدا می‌کند. ما برای اینکه این جایگاه کشور را در مجموعه‌ی منطقه و در مجموعه‌ی جهان حفظ کنیم، به این رشد احتیاج داریم».

۳-  توجه حضرت امام خامنه‌ای به جوانان و قشر تحصیل و لزوم برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از توان فکری و همت آنان در راستای رشد اقتصادی کشور، می‌فرمایند: «ما نیروی انسانی متخصّص زیاد داریم؛ خوشبختانه ما در کشور  مثلاً میلیون‌ها دانشجو و میلیون‌ها فارغ‌التّحصیل در مقاطعِ مختلفِ علمی داریم؛ خب، اینها شغل لازم دارند، اینها کار می‌خواهند. بله، داشتنِ نیروی انسانیِ جوانِ متخصّص یک افتخار است امّا اگر شغل نداشت و بیکار ماند چه؟ یک سرافکندگی است، دیگر افتخار نیست.
تحصیل‌کرده‌ی ما، دو چیز بیشتر از ما نمی‌خواهد: اوّلی شغل است؛ دوّمی هم امکان پیشرفت علمی است».

۴-  عنایت رهبر انقلاب اسلامی به روند کاهشی موالید در کشور و عدم توجه مسئولین به یک کار فرهنگی نسبت به فرزندآوری و همچنین خسارت ناشی از آن موضوع دیگری است برای فعالیت اقتصادی مستمر برای آینده کشور و معظم له می‌فرمایند: «اینکه ما امروز در کشورمان جوان خیلی داریم امّا آیا فردا هم همین اندازه جوان خواهیم داشت؟ معلوم نیست.

با این وضعی که من مشاهده می‌کنم، با این‌‌همه تأکیدی هم که کردیم، در عین حال نتایج، خیلی نتایجِ دلگرم‌کننده‌ای نیست؛ ممکن است فردا این‌همه جوان نداشته باشیم؛ ما باید کشور را برای آن روز ثروتمند کنیم». امام حاضر جامعه در خصوص  الزامات رشد اقتصادی  به اهتمام جدی به رفع آسیب‌های موجود در جامعه و اجرا و قوانین؛ توجه به هفت مسئله را تاکید دارند.

۱- پرهیز از مسئله‌ی اسراف و ارتقای بهره‌وری
مقام معظم رهبری با اشاره به موضوع مصرف آب؛ که نود درصد مصرف آب در بخش کشاورزی وده درصد جزء مصارف بخش صنعت و آب آشامیدنی استفاده می‌گردد می‌فرمایند «اگر ما ده درصد از آب را صرفه جویی داشته باشیم یعنی به اندازه مصرف یک سال آب مصرفی صنعت و آشامیدن کشور را بازیافت کردیم....
و می‌فرمایند ما از آب، بد بهره‌وری می‌کنیم؛ از انرژی، بد بهره‌وری می‌کنیم».

۲- داشتن چشم‌انداز راهبردی و برنامه‌ی بلندمدّت.

نکته کلیدی آن است اگر برنامه‌ی بلندمدّت و چشم‌انداز و برنامه‌ی راهبردی نتیجه‌محور وجود داشته باشد، دچار روزمرگی در سیستم اجرایی کشور نخواهیم شد.

۳- دستگاه‌های اجرائی باید از توسعه‌ی بنگاه‌های خصوصی حمایت کنند.

۴- اجرای دقیق اصل ۴۴

امام خامنه‌ای می‌فرمایند‌: «اصل ۴۴ بافکر انتخاب شد. افرادی که وارد بودند در مسائل اقتصادی و علاقه‌مند به عدالت اجتماعی و بجد دنبال عدالت اجتماعی بودند، همه آن را تأیید کردند؛ منتها خب  عمل نشد».
۵- ضرورت پیشرفت دانش و فن آوری. رهبر انقلاب اسلامی در باب اهمیت آن می‌فرمایند: «جوری برنامه‌ریزی کنیم، جوری حرکت کنیم که پنجاه سال بعد اگر کسی در دنیا خواست حرفِ علمیِ نو بشنود، مجبور باشد فارسی یاد بگیرد تا بتواند سخنِ علمیِ نو را بشنود».

۶- رقابت‌پذیر کردن کالاها.

متاسفانه حلقه مفقوده در باب اعتماد ملی به تولیدات داخلی عدم توجه به کیفیت کالا  و رعایت نشدن استانداردها در برخی از تولیدات موجب خسارت اقتصادی در کشور شده است.

حضرت آقا به این نکته اساسی ضمن حمایت ایشان از تولیدات داخلی توجه به کیفیت را کرارا تذکر دادند و می‌فرمایند: «باید کیفیت محصول نهایی را بالا ببریم و هم قیمت تمام‌شده را کاهش بدهیم تا بتوانیم در بازارهای صادراتی رقابت کنیم».

راهکارهای اجرایی مقام معظم رهبری درخصوص بهبودِ فضای کسب و کار
۱ - تصمیم‌گیری‌های متناقض  علاج شود.
۲-  علاج تغییرات مکرّر قوانین و مقرّرات.
۳- مداخله‌های سلیقه‌ای از سوی نهادهای نظارتی کم شود .
۴- تأمین مالی برای فعّالیّتهای بخش خصوصی از طریق صندوق توسعه
۵- مسئله‌ی انضباط مالی در بودجه کشور
۶-رفع مداخلات دولتی در مالکیّت و مدیریّت بنگاه‌های اقتصادی است.
۷-  عدم رقابت دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی
۸- پیشگیری از واردات بی‌رویّه  کلا
۹- رقابت مثبت، و همکاری و هم‌افزایی در مسائل اقتصادی کلان .
۱۰ - توجه به شرکتهای کوچک و متوسّط
۱۱-  کمک به مسئله‌ی تعاونی‌ها «تعاونی‌های تولید می‌تواند یکی از گره‌گشاترین کارها برای ایجاد اشتغال باشد»

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.