1400-01-26 14:05
2535
1
74166
یادداشتی به قلم سید حسن میردیلمی؛

لزوم تربیت دانش آموزان در حوزه سیاسی و اجتماعی

اختصاص بخشی از هر کلاس درس به ساحت تربیت سیاسی اجتماعی و یا ایجاد درسنامه ای ویژه انتخابات و ارایه آن توسط معلمین دروس علوم اجتماعی، تاریخ و پرورشی و با اولویت دانش آموزان متوسطه دوم و در اولویت بعدی کلیه دانش آموزان لازم و ضروری است.

به گزارش گلستان ما، سید حسن میردیلمی در یادداشتی به ریاست آموزش وپرورش شهرستان علی آباد کتول بر لزوم تربیت دانش آموزان در حوزه سیاسی و اجتماعی تاکید کرد.

در متن این یادداشت که بیشتر به عنوان طرح پیشنهادی می باشد؛ آمده است: 

ریاست آموزش وپرورش شهرستان علی آباد کتول

با سلام و احترام فراوان.

اختصاص ده دقیقه آخر هر کلاس درس به ساحت تربیت سیاسی اجتماعی و یا ایجاد درسنامه ای ویژه انتخابات و ارایه آن توسط معلمین دروس علوم اجتماعی، تاریخ و پرورشی و با اولویت دانش آموزان متوسطه دوم و در اولویت بعدی کلیه دانش آموزان لازم و ضروری است.

از آنجای که سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش وپرورش می باشد و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با اشاره به گذشت چندین سال از تنظیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فرمودند: برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به طور کامل تنظیم نشده است و همچنین با قرار گرفتن در برهه حساس انتخابات لزوم عملیاتی ساختن یکی از ساحت های ششگانه سند تحول در این زمان احساس می شود.

تربیت تمام ساحتی مهم ترین ماموریت آموزش و پرورش است و در سند تحول بنیادین تربیت نسل نو در تربیتی چندساحتی است و رشد متوازن و متعادل توجه به همه ساحت‌ها است.

اگر ماموریت آموزش و پرورش را در آماده کردن انسان‌ها برای پیشرفت و تعالی جامعه و خانواده و خودشان، مصونیت بخشی نسل در برابر تغییرات، ایمن کردن آنان در برابر یاس و نا امیدی، توسعه مجال کافی برای خلاقیت بدانیم، نیازمند آن هستیم که از تعلیم و تربیت حافظه محوری به سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی برویم.

در تمام ساحت‌های سند تحول بنیادین نیازمند پرورش دانش آموزانی هستیم که ابعاد وجودی انسان در این ساحت‌ها تربیت پیدا می‌کنند و اگر چنین تربیتی وجود نداشته باشد، دانش آموزان پس از مدرسه در برآوردن نیازهای خود دچار مشکل می شوند.

در پایان دوران آموزش عمومی دانش آموزان باید با حدی از توانمندی‌ها آشنا باشند و مهارت‌های پایه را داشته باشند و ارزیابی‌ها ‌و سنجش بخش کوچکی از این توانمندی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

یکی از ساحتهای ششگانه سند تحول، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است. از آنجای که ما در 28خرداد1400 انتخابات حساسی را در پیش روداریم اگر بتوانیم در قالب درسنامه ای با محتوای تحلیلی، ضرورت حضور در انتخابات و همچنین بررسی تحلیلی معیارهای انتخاب حرفه ای که یا توسط معلمین علوم اجتماعی و یا تاریخ با اولویت دانش آموزان متوسطه دوم و سپس کل دانش آموزان تنظیم نموده و یا اینکه تمامی معلمین عزیز در هر درسی در پایان کلاس خود به مدت 15 دقیقه به این موضوعات بپردازند کمک شایانی به عملیاتی سازی این ساحت از سند کرده ایم.

در زیر ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی سند می خوانیم:

– مشارکت جمعی مؤثر در حیات اجتماعی و سیاسی با رعایت اصول حق­طلبی، حفظ کرامت و عزت، ظلم‌ستیزی، عدالت­خواهی.

– درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی خود و جامعه و مواجهۀ خردمندانه یا تحولات اجتماعی و سیاسی بر اساس نظام معیار اسلامی

مثال: اگر دقت کرده باشید به عنوان مثال در ایام محرم تمام ذهن مردم و حتی کودکان و نوجوان درگیر این موضوع می باشد و بعد از محرم دیگر آن درگیری ذهنی وجود ندارد ، در زمان انتخابات هم وضع به همین منوال می باشد ،از آنجاییکه سند دست آموزش وپرورش را در این زمینه باز گذاشته چرا جهت عملیاتی وپیاده سازی ساحت تربیت اجتماعی وسیاسی از این فضای به وجود آمده استفاده نکنیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.