1402-06-20 21:55
312
0
86425
از دیدن اینجا پشیمان نخواهید شد؛

ترکمن‌صحرا؛ جاذبه‌ای منحصربه‌فرد در گلستان

قطعاً تصاویر رویایی دویدن گله‌های اسب را در سرزمین ترکمن‌صحرا مشاهده کرده‌اید. این منطقهٔ بکر و زیبا، خطه‌ای سرسبز در شمال شرقی ایران است.

به گزارش گلستان ما، قطعاً تصاویر رؤیایی دویدن گله‌های اسب را در سرزمین ترکمن‌صحرا مشاهده کرده‌اید. این منطقهٔ بکر و زیبا، خطه‌ای سرسبز در شمال شرقی ایران است. ترکمن‌صحرا دارای ظرفیت‌های طبیعی بسیاری بوده و از جنگل تا مرتع، کوه و جنگل و سواحل جلگه‌ای را در بر می‌گیرد. این صحرای سرسبز محل زندگی مردمان خون‌گرم ترکمن بافرهنگ اصیل و آداب‌ورسوم بسیار جذاب است. در ادامه با این منطقهٔ زیبا بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با ترکمن‌صحرا

 وقتی نام ترکمن‌صحرا را می‌شنوید، اولین تصویر ذهنی‌تان صحرا و کویر خواهد بود، اما در اصل ترکمن‌صحرا منطقه‌ای طبیعی شامل کوه و جنگل و بیابان است. این منطقه با مردمان خون‌گرم و بافرهنگ خود همواره میزبان میهمانان زیادی از سراسر کشور هستند.

 در ترکمن‌صحرا جاذبه‌های دیدنی تاریخی و طبیعی زیادی خواهید که برای آشنایی با مردم این سرزمین و آداب و رسومشان بهترین گزینه هستند. از لحاظ جغرافیایی در سال‌های قدیم بخش بسیار بزرگی بوده است که چندین بار مورد تجزیه قرار گرفته و در حال حاضر ترکمن‌صحرا به جلگه وسیعی گفته می‌شود؛ این جلگه شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان است.

 در ایران نیز به قسمت وسیعی از استان گلستان و خراسان شمالی گفته می‌شود. در واقع، Turkmen Sahra از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و از جنوب به کوه پایه‌های جنگلی البرز محدود می‌شود.

همواره در طول تاریخ، در قسمت شمال شرق ایران قبایل ترکمن زندگی می‌کرده‌اند و این دشت وسیع نیز نام ترکمن‌صحرا را از ساکنان خود گرفته است. جلگه رسوبی این منطقه از عقب‌نشینی دریای خزر در دورهان باستان و رسوب رودهای اترک و گرگان به وجود آمده است، به‌طوری‌که ترکمن‌صحرا از یک سو به کوه، از سوی دیگر به دریا و از سویی دیگر نیز به جنگل ختم می‌شود.

در طول تاریخ، دشت‌های سرسبز و اسب‌های با نژاد در این منطقه همه را به‌سوی خود جذب کرده‌اند، همچنین نوع پوشش زنان نیز در این منطقه زیورآلات بزرگ و پر از نگین‌های رنگی و پوشش مردان نیز با کلاه‌های بزرگ سفید هستند.

شرایط آب‌وهوایی ترکمن‌صحرا بسیار خاص است و دارای تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های سرد است، به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به این خطه در فصل بهار است.

پایه اصلی غذاهای خوش‌عطر و طعم این خطه را سبزی‌ها و گوشت گوسفند تازه تشکیل می‌دهند. «چکدرمه» در اصل همان استانبولی‌پلو همراه با گوشت تازه گوسفندی و بسیار لذیذ است. «اکمک» نوعی نان محلی است که لابه‌لایش شکر دارد. انواع بورک‌ها و غذاهای خمیری به دست بانوان هنرمند ترکمنی پخته می‌شوند. «قایش» از خوش‌طعم‌ترین غذاهای بانوان ترکمنی است که با سبزی‌ها، سیر، خمیر و سس گوجه طبخ می‌شود و فوت‌وفن مخصوص به خود را دارد.

به دلیل نزدیکی به استان مازندران، بسیاری از غذاهای مردمان ترکمن با غذاهای شمالی مشترک و شبیه به هم هستند. یکی از برجستگی‌های گردشگری این منطقه، پذیرایی از مسافران با این غذاهای لذیذ است که در کمتر جایی با این ظرفیت بالا و تنوع زیاد، می‌توان یافت. در سفر به ترکمن‌صحرا، حتماً از غذاها، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها، نان‌ها و آش‌های مخصوص ترکمنان امتحان کنید، پشیمان نخواهید شد.

دسترسی به ترکمن‌صحرا

 ترکمن‌صحرا در اصل، منطقه‌ای وسیع بود که در طول تاریخ بارها تجزیه شد و امروزه بیشتر قسمت‌های آن در کشور ترکمنستان قرار دارد. در حال حاضر این جلگه وسیع در کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان قرار دارد.

 در ایران، ترکمن‌صحرا در شمال شرقی کشور، قسمت وسیعی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در بر می‌گیرد. این منطقه از غرب به دریای خزر و بندر گز، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و منطقه نیمه‌خشک بجنورد و از جنوب به کوهپایه‌های جنگلی البرز شمالی محدود می‌شود.

 ارتفاع این جلگه فراخ، از جنوب به شمال و از شرق به غرب، در امتداد شبکه آب رودهای منتهی به خزر، کاهش می‌یابد. طول این دشت نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر و عرض آن در قسمت‌های مختلف، متفاوت است. از برجسته‌ترین شهرهای ترکمن‌صحرا می‌توان به شهرهای بندر ترکمن، آق‌قلا، گنبدکاووس، سیمین شهر، داشلی برون، نگین شهر، مراوه‌تپه، کلاله و گرگان اشاره کرد.

 مسیرهای سفر به ترکمن‌صحرا بستگی به مبدأ سفر شما دارد. اگر مبدا شما تهران است می‌توانید سفر خود را از جاده فیروزکوه به سمت ساری آغاز کنید و پس از رسیدن به این شهر، از شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده گذشته و وارد بندرگز شوید. بندر ترکمن در سمت غرب و در ۲۰ کیلومتری بندر گز قرار دارد.

 اگر مبدا سفر شما، شمال یا شمال غرب ایران باشد ابتدا باید وارد جاده اصلی گیلان و مازندران شوید و بعد از عبور از شهرهای رامسر، تنکابن، نوشهر، محمودآباد، قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر وارد استان گلستان شوید و از آنجا هم خودتان را به بندر ترکمن برسانید.

 همچنین درصورتی‌که مبدا شما شهرهای شرقی ایران است باید به مشهد و سپس قوچان بروید و بعد وارد کلاله شوید. یا می‌توانید از شهر نیشابور به سبزوار رفته و سپس خودتان را به شاهرود برسانید و از آنجا هم به آزادشهر و بعد گرگان بروید.

 برای سفر هوایی به صحرای ترکمن، فرودگاه گرگان و نکا بهترین مقصد است و برای سفر با قطار هم می‌توانید از مسیر ریلی تهران به گرگان استفاده کنید.

انتهای خبر/

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.